Gå til innhold

forskjellig typer sikkerhetskopiering


Anbefalte innlegg

hei, jeg har planer om å lage meg et skikkelig backup system som er enkelt, og stabilt.

Lastet ned Cobian Backup (er dette et greit program, eller har noen andre annbefalinger?)

 

Det jeg lurer på er, hva er forskjellen mellom Differensiell og Trinnvis (inkrementell) sikkerhetskopiering?

 

Jeg fant denne forklaringen:

Differensiell sikkerhetskopiering

Kopierer filer som er opprettet eller endret siden forrige normale eller trinnvise sikkerhetskopiering. De sikkerhetskopierte filene blir ikke merket som sikkerhetskopiert (med andre ord, attributtet "Arkivert" fjernes ikke).

 

Hvis du utfører en kombinasjon av vanlig og differensiell sikkerhetskopi, krever gjenoppretting av filer og mapper at du har både den siste vanlige og den siste differensielle sikkerhetskopien.

 

 

Trinnvis (inkrementell) sikkerhetskopiering

Kopierer kun de filer som er opprettet eller endret siden siste vanlige eller inkrementelle sikkerhetskopi. De sikkerhetskopierte filene blir merket som sikkerhetskopiert (med andre ord, attributtet "Arkivert" fjernes).

 

Hvis du bruker en kombinasjon av vanlig og inkrementell sikkerhetskopiering, må du ha både siste vanlige sikkerhetskopisett og alle inkrementelle sikkerhetskopisett for å gjenopprette dataene.

 

(Hentet fra hardware.no, her)

Si at jeg tar en full kopi av maskinen på mandag. Dette lagres i mappa mandag.

På tirsdag legger jeg inn noen nye bilder på maskinen, samt redigerer litt på et word dokument.

på onsdag endrer jeg litt mer på det samme word dokumentet.

Jeg tar backup av maskinen på mandag, tirsdag og onsdag.

 

Kan noen fortelle meg hva som skjer i disse tilfellene, og hvordan filene håndteres (og hva som er best å bruke)?

 

Tusen takk for hjelpen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du velger inkrementell backup, blir det foretatt en backup KUN av de nye/endrede filene siden sist du tok en backup (uansett type). I eksemplet ditt vil følgende skje:

Mandag: Full backup

Tirsdag: backup av bildene + det endrede dokumentet

Onsdag: backup av det endrede dokumentet

 

Hvis du må kjøre en gjenoppretting fra backupen trenger du derfor den fulle backupen + ALLE del-backupene (inkrementall)

 

Fordelen: Rask backup

Bakdel: Alle backupfilene må være i orden ved en evt. gjenoppretting. Det blir flere og flere del-backuper å ta vare på.

 

Differensiell backup:

Mandag: Full backup

Tirsag: Backup av bildene + det endrede dokumentet

Onsdag: Backup av bildene + det endrede dokumentet

 

Med andre ord, det lages backup av alt det nye/endrede som har skjedd etter full backup, hver gang.

 

Fordel: Ved gjenoppretting trenger du full backup + siste del-backup

Bakdel: Backup vil ta lengre og lengre tid for hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...