Gå til innhold

Er vidvinkel zoom bedre enn fast? Hvor viktig er CA, MTF osv?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det en myte at fastoptikk er bedre enn zoomoptikk? Jeg har sammenlignet objektiver på photozone.de i flere månder nå. Ser at f.eks 17-55 f/2.8 oppnår bedre optiske resultater enn 35mm L. Dette gjelder både CA og MTF, noe jeg tror er viktig for skarpe bilder. 35mm L er riktignok litt bedre når det gjelder vignetting og kan også brukes på større blendere. Synes det også er litt rart at også 18-55 is har høyere MTF (målt på 28mm) enn 35mm L. Trodde L objektiv skulle være meget skarpt, men nå begynner jeg å bli skeptisk. Hadde vel egentlig bestemt meg for å gå for dette objektivet, men blir litt usikker pga test-resultatene. Det virker som at 35mm L gjør det ganske dårlig når det gjelder CA. 35mm f/2 oppnår mye bedre resultater her. 35mm f/1.4L er bedre på MTF resulution enn 35 f/2, men når det gjelder CA er det omvendt.

 

Men hvor viktig er MTF, CA? MTF har vel med oppløsning å gjøre, men CA påvirker vel mye for bildeskarpheten det også? Hvor mye CA skal det være før det blir plagsomt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle objektiver er et resultat av kompromisser, det er veldig dyrt og vanskelig å lage et objektiv som er bra på alt.

 

CA er ganske viktig, det kan bli veldig plagsomt når det blir for mye. Men det finnes forskjellige karakteristikker av CA så problemet målt i antall piksler er sjelden noen god målestokk. Det er mye viktigere hvor behagelig/ubehagelig bildene blir å se på.

 

Det er nesten umulig å lese seg til hvor bra et objektiv er, forskjellige mennesker vektlegger forskjellige egenskaper. Det er ofte lurt å studere bilder som kommer rett fra kamera for å se om man liker hvordan objektivet tegner bildene ved forskjellige blenderåpninger og avstander.

 

Det er ikke uvanlig at f/1,4 objektiver er optimalisert for bruk ved stor blenderåpning og da vil de ha dårligere egenskaper ved mindre blenderåpninger. Det er generelt en fordel fordi man kjøper sånne objektiver for å bruke de ved store blenderåpninger.

Lenke til kommentar

Man kan fjerne CA ganske bra i RAW-konverteringen. Litt eldre objektiver er ofte litt dårligere på CA enn objektiver som er laget for digitalkamera.

 

Det var knapt forskjell på MTF på grafene og begge scorer svært bra, legger du merke til store forskjeller i bildene? Mener du at 35mm ikke er "meget skarpt"?

 

Det zoomen mangler er f/1.4, og den blenderåpningen har en pris.

Lenke til kommentar

blt: Sjekk også ut grafene på slrgear.com. En av de mest imponerende objektivene der er dette.

 

Det er nesten umulig å lese seg til hvor bra et objektiv er, forskjellige mennesker vektlegger forskjellige egenskaper.

Derfor er det lurt å lese de konkrete, objektive, teknisk målte resultatene og sammenligne de med de mer flytende, subjektive, menneskelig vurderingene.

 

Det zoomen mangler er f/1.4, og den blenderåpningen har en pris.

Noen ser på blenderåpningen som et kvalitetsmål. Større = bedre.

 

Det kan bli for mye av det gode også. Dersom man ender opp med å ikke bruke f/1,4 pga for liten dybdeskarphet så mener jeg man like gjerne kunne tatt til takke med en større blenderåpning og heller få andre egenskaper som zoom, makro, andre brennvidder med mer.

Lenke til kommentar

Jeg trodde fastoptikk ville være mye skarpere enn zoomoptikk, fordi det å ha muligheten til å zoome går på bekostning av de optiske prestasjonene.

Nå ser jeg det at noen zoom-objektiver har bedre eller nesten like gode optiske resultater enn/som fastoptikk.

 

Jeg har lenge vurdert 35mm f/1.4L. Først og fremst for å kunne ta skarpere bilder enn 18-55mm IS. Utifra testresultatene jeg har lest og med forbehold om at jeg forstår dette riktig, ser det ut som at jeg kommer til å bli skuffet. Sier ikke at 35L er dårligere enn 18-55 is, men at forskjellen ikke er så stor. Hvis jeg skulle fotografert mye innendørs i kirke ville jeg nok kjøpt 35L, men for innendørs hjemme tror jeg heller at jeg nøyer meg med blitzen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...