Gå til innhold

Kunne trengt tips til bra, nyskapende spill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne tråder her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1084725 fikk meg til å tenke en del. En ting er at jeg har hørt samme diskusjon mange ganger før, men problemet er at det stemmer. Greit nok har mange av oss spilt veldig lenge, men spillene generelt har blitt mer ensformige og standarisert de siste årene. De siste spillene jeg spilte som gav meg en følelse av å spille noe nytt var Diablo, Doom, Tomb Raider og Dune 2. Det sier en del da det er 17 år siden Dune 2 ble gitt ut, og Doom er på mange måter bare en videreutviklet Wolfenstein 3D. ;)

Men i stedet for å diskutere i dagsvis om hvorfor spill har blitt slik kunne jeg trengt noen tips til spill som føles unike, eller i det minste delvis nye. Jeg har altfor mange ganger startet et nytt spill og kjedet meg etter bare en time eller to fordi det føles som samme rutine om igjen. Selv har jeg PC, Wii og DS, men forslag til alle konsoller da jeg neppe er den eneste med dette problemet. ;)

Spill jeg har følt har tilført noe nytt er for eksempel

Sacred 2: På mange måter er det bare Diablo 2 eller The Elder Scrolls om igjen, men samtidig havner den på et vis midt i mellom i en egen kategori. Den har beholdt en stor, åpen verden som i Elder Scrolls, men bruker samme loot-system som Diablo 2 helt ned til en kiste hvor man kan legge ting i for å dele med de andre folkene man spiller. I stedet for å skape noe helt nytt fra begynnelsen tok de like greit de beste delene fra to forskjellige sjangre og lage en ny.

Neverwinter Nights: Spillet i seg selv er bare en vanlig rollespill alá Baldur's Gate, men jeg brukte editoren langt mer enn jeg spilte. Kort sagt holdt jeg det gående i fire år, men gikk gjennom kampanjen én gang bare for å ha det gjort.

Guitar Hero: Jeg har spilt rytmespill lenge, men hadde aldri brukt et instrument før jeg fikk Guitar Hero 2 på xboks. Så enkelt at "hvorfor har ingen tenkt på det før?" men latterlig bra.

Noen som flere tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De mest nyskapende spillene jeg vet om som har kommet i det siste er Mirror's Egde og Littlebigplanet(Men det er jo kun til PS3). Men det første kan være verdt å se på, det spillet er bygd opp på en måte som jeg ikke kan sammenlignes med noen andre spill, se en trailer så skjønner du fort hvorfor.

Endret av MrLG
Skrevet

Eve Online. MMORPG satt i verdensrommet. Det koster riktignok en liten symbolsk sum å spille det pr/måned, men det er verdt det. Her har du muligheten til å gjøre det meste du kan tenke deg i et futurisk samfunn. Det er flere hundre (tusener?) solsystemer og mye, mye å gjøre. Man blir vel aldri helt ferdig, men det er gøy uansett! Økonomien er fullstendig brukerstyrt og skaperene av spillet har til og med opprettet et råd på 6 eller 8 mann, som er uavhengige spillere. Disse har et treff på Island en gang i blant hvor de diskuterer spillet, diskuterer med utviklerene og videreutvikler spillet og formidler ideer.

angående NWN - Var det verdt å runde det? Jeg kom meg et stykke ut i Chapter 2, og hadde akkuratt vært nede i Creator-rasens hule, men pcen tok kvelden og jeg fikk aldri spilt ferdig.

Skrevet

Eve Online minner litt for mye om en vanlig romskip simulator for meg, men takk for tips. Andre kan nok like det.

Jeg likte NWN, og ja, det er verdt å runde det minst en gang. Historien tar seg opp en god del etterhvert, og du får sloss mot noen interessante fiender. Men når det er sagt vil jeg heller anbefale å runde den første expansionen, Shadows of Undrentide. Den andre, Hordes of the Underdark, er også meget bra, men jeg synes du ble altfor kraftig der. Du starter på lvl 15 av 20, og det sier jo sitt. Level 21 - 30 er Episke level, så du når mer eller mindre gudestatus mot de siste levelene.

Gjest Slettet+981287349
Skrevet (endret)

Vet ikke helt, men Bioshock fra Take Two er ganske nyskapende og har en helt utrolig engasjerende historie.

Refererer til spillsider som Metacritic som har en samlet poengsum fra diverse sider, og gametrailers som har filmer, anmeldelser osv. i linkene under her:

Metacritic

Gametrailers(filmer)

Gametrailers (anmeldelse i HD)

Personlig fanget Bioshock meg på en helt annen måte en andre spill, fikk en gigantisk "wow" opplevelse av spillet.

Spillet er FPS og finnes på PC, X360 og PS3.

Lite utdrag fra Bioshock

After your plane crashes into icy uncharted waters, you discover a rusted bathysphere and descend into Rapture, a city hidden beneath the sea.
Endret av Slettet+981287349
Skrevet

Har du prøvd Patapon? Finnes kun til PSP, men det er nok noe av det friskeste spillet jeg har spilt noensinne. En miks av rytme, strategi og RPG, alt laget i en herlig 2D-grafikk med figurer designet av popkunstneren Rolito.

Skrevet

Jeg ville også sagt Fallout 3 og Little Big Planet, men jeg vet ikke om det førstnevnte er spesielt nyskapende. Det er bare vanvittig bra. Ellers er kanskje Assassin's Creed ganske originalt?

Skrevet

Jeg har Fallout 3 og likte det forsåvidt, men det er nok like nyskapende som Street Fighter 4. :p

Så vidt jeg vet er ikke Assassin Creed så særlig nyskapende heller? Er det ikke bare nok en sandkasse-spill?

Har hørt en del om LittleBigPlanet, men bortsett at det er "helt unikt", "totalt nyskapende" og så videre aner jeg ingen ting om det. Aner ikke engang om det er plattformspill, rollespill, adventurespill eller noe sånt.

Portal? Fikk det med i The Orange Box, men gikk fort lei. Aldri prøvd the Blob.

Har for kun Wii, DS og PC, så er personlig er jeg ikke så veldig interessert i forslag til xbox eller PS3. Men for all del, jeg håper andre kan ha nytte av denne tråden også. :)

Gjest Slettet-NIoHlfL
Skrevet

Assassin's Creed er på mange måter nyskapende, i hvertfall om vi ser på plattformelementene. Å løpe fra vakter fra hustak til hustak i middelalderens midtøsten er faktisk svært underholdene og unikt da du ikke finner andre spill som prøver noe lignende. Spillet har også et unikt kontrollsystem, uten at det gjør selve spillet mer morro. Spillets andre elementer er desverre ikke like morro, spillet har et kjedelig og enkelt kampsystem, i tillegg til å være svært repetivt som helhet. Likevel er spillet så unikt at det har min anbefaling, garantert verdt et par hundrelapper som spillet koster nå.

Ellers kan jeg anbefale Braid, en 2d plattform-puzzler der man leker med tiden. Et unikt spill som samtidig setter de små grå på prøve. Spillet var også GotY-kandidat i 2008, noe som er en imponerende prestasjon for et en-manns-prosjekt.

Skrevet

Løpe fra vakter i Assassin's Creed eller stikke av fra politiet i GTA? Skjønt det høres morsomt ut å løpe fra hustak til hustak. Like morsomt som i Spider-man 2 og Crackdown, for å nevne noen... ;)

Gjest Slettet-NIoHlfL
Skrevet (endret)

Forskjellen ligger i at Altair i Assassins Creed ikke har noen superevner, du må hele tiden passe på at hva du gjør faktisk er fysisk mulig. Å løpe og klatre på hustak/husvegger slik som det gjøres i AC hadde jeg aldri sett maken til i 2007, og jeg syntes det var meget underholdene. Jeg vil faktsik ikke sammenlikne AC med noen av de tre spillene du nevner. Spillet som ligner mest er kanskje Mirrors Edge, selv om det er få like gameplay-elementer, baserer begge seg på parkour-sporten.

Som sagt AC gir deg en spillopplevelse det ikke finnes maken, og er et spill samtlige spillinteresserte burde prøve ut til tross for at spillet har sine mangler.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Skrevet

For min del har jeg facinert for indie spill som "iFluid" , "Audiosurf" og "incredible machine" for å nevne noen..

Ikke akkurat best i form av historie, men typiske "minispill" som du tar en gang imellom som en slags "pause" fra tunge action eller Historie baserte spill.

Personlig gir jeg spill en del sjanser, jeg spiller det en stund, om det ikke fanger meg spiller jeg det litt til for å håpe at det er en "breakthrough"... altså punkt i spillet der det "starter" sikkerlig. For en del spill starter ikke sikkertlig før langt utti...

Angrer kanskje på et par kjøp, men dog det er bedre enn følelsen at du angrer å ikke ha prøvd det selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...