Gå til innhold

Ukrainske kriminelle lammet politiet


Anbefalte innlegg

Politiets operasjonssentraler kom ikke på nett, passkontorer måtte stenge, etterforskere fikk ikke opp sakspapirer og publikum slet med å få den servicen de skulle ha.

Og på Gardermoen måtte politiet slippe inn reisende, uten å kunne sjekke dem mot sine dataregistre – stikk i strid med vanlige rutiner.

...

Politiets data- og materielltjeneste (PDMT), som har ansvaret for politiets datasikkerhet, hevdet i går at politiets beredskap ikke ble svekket.

Er ikke dette en motsigelse? Logisk sett kan man tille spørsmålstegn ved hvorfor Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) i det hele tatt har orket å gjøre noe med saken. Alternativt hvorfor vi i det hele tatt har mulighet til sjekk av innreisende på Gardermoen hvis det ikke har med beredskapen å gjøre...

I januar ble sykehus på Vestlandet og Nord-Trøndelag fylkeskommune rammet.

Om man kunne delt erfaringer og løst ting sammen i det offentlige så kanskje samfunnssikkerheten hadde bedret seg? Er det ikke dette Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) skal ta seg av?

At virus kan ramme alle systemer er ikke et godt svar på hvorfor noe slikt kan skje. Å ikke gjøre noe med årsaken er å tillate at det skjer igjen.

Hva blir det neste, at det offentlige feirer 13-år siden lanseringen av NT4 (om 6 uker)?

Er forresten også 6 uker til det er 8 år siden siste oppdatering.

 

Avdelingsdirektør Torhild Silseth i PDMT rettes søkelys mot at hver politienhet har ansvar for egne servere. Da bør det ikke være en overraskelse at ikke alt er oppdatert samtidig.

Vi har hørt om problemene, men her fungere alt som det skal
fra tv2-nyhetene

 

August 08: Politiets data- og materielltjeneste (PDMT). ved Lars Bøhler skriver et brev til Politidirektoratet (POD) der han beskriver situasjonen i krasse ordelag.

 

I inneværende år jobber vi med å utbedre problemer i de hardest rammede politidistriktene. Neste år vil vi begynne med å flytte over flere systemer fra lokale servere til sentraliserte servere hos PDMT

Dette var det mest positive jeg klarte å finne fra den kanten.

Er det noen som vet om POD har fått den ene milliarden de foreslo i "bemanningsrapporten" til bruk på IT i tillegg til dagens budsjett? Er Justisminister Storberget fremdeles sykemeldt?

 

Les også Uenighet i politiet om «datakrise» (anno 2008)digi

politiets servere hører til på skraphaugen ^digi

politiet har seg selv å skylde^dagensit

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det vel egentlig spørsmålet om det virkelig er «de ukrainske kriminelle» som er kriminelle i denne saken, og ikke politiet selv.

Det er enda en sensasjonsprega uttalelse i denne saken.

Hva mener du egentlig med det?

Politiet i Norge har såvidt jeg vet ikke lov til å aktivt gå inn å oppfordre til lovbrudd. Å kjøre på Windowsplattformen, og attpåtil en så gammel versjon som NT4.0 er vel som å be om problemer.

 

"Som å be om problemer" er en ting. Å oppfordre til lovbrudd er noe helt annet.

En av de to ovennevnte tingene er ulovlig, og det er derfor greit å skille mellom dem, og ikke komme med sensasjonspregete uttalelser som kan tolkes langs begge disse linjene.

 

Jeg helt enig med deg i at Politiet har kløna veldig, og kan skylde seg sjøl, når de enda ikke har klart å kvitte seg med NT4.0 på en del systemer, men å kalle dem kriminelle av den grunn, blir bare hyperbol.

 

Bruk av Windows i kritiske systemer burde av ulike grunner vært kriminelt.

 

Nåvel, faktum er at de ikke har gjort noe ulovlig, og dermed ikke er kriminelle. Faktisk er de ikke å regne som kriminelle før det foreligger en rettskraftig dom. At du mener at noe burde vært ulovlig og kriminalisert, er i grunnen ganske irrelevant. Det er grunnen til at jeg kalte uttalelsen din sensasjonsprega.

 

Hvis du ikke forstår nå, og virkelig har ønske om å forstå, kan jeg prøve å lete fram en enda mindre skje.

 

Trodde du at jeg ikke egentlig forsto de forskjellige betydningene i den opprinnelige, tvetydige uttalelsen? :) Neida, jeg ønsket bare at du skulle skrive det du mente eksplisitt, i stedet for å gjemme deg bak tvetydigheter, slik at du kanskje forsto at du hadde tråkket litt i salaten. Skjønt, jeg veit jo egentlig at å håpe på noe slikt i en internettdiskusjon, er rein ønsketenkning, så det er ikke så nøye.

Lenke til kommentar

Leftie...

 

Ser meg nok nettopp nødt til å lete fram en anda mindre skje da ett av to har skjedd: Du har enten ikke forstått deg selv, eller så har du ikke forstått meg.

For viss du virkelig hadde forstått, hadde det vært 4 mindre innlegg i tråden nå.

 

Min kommentar var vel ganske tydelig myntet på artikkelnavnet «Ukrainske kriminelle lammet politiet», sammen med det faktum at politiet, som du selv har forstått har opptrådt rimelig dårlig på server fronten sin.

 

Som det står i artikkelen, vet politiet ikke om de har blitt «frastjålet». Ja det blir vel regnet som tyveri selv om dette nesten kan regnes som å ved en tabbe gi bort informasjonen (og i det private hadde det gitt helt andre konsekvenser enn i det offentlege).

 

Så bortsett fra skrivefeil i det opprinnelige innlegget, så synes jeg fortsatt at det er en passende, og halvveis humoristisk innlegg i tråden...

Lenke til kommentar

@nercix

 

Jeg har valgt å misforstå deg. Selvfølgelig skjønte jeg at kommentaren din spilte på artikkelnavnet, og at du forsøkte på en morsomhet ut ifra at politiet hadde handlet "kriminelt dårlig".

 

Poenget mitt, og jeg skjønner om du ikke gidder å ta det inn over deg, er at slike utsagn er med på usakeliggjøre en ordentlig debatt om seriøse temaer. Hyperbol og sensasjonsutsagn florerer i pressen, så det er vel ikke annet å forvente enn at det gjør det på forumet også.

Jeg gir meg ...

Lenke til kommentar
Nei, det viser, nok en gang, at Win-baserte OS'er er verdens minst sikre!

Er ganske sikker på at en like gammel linux distro er like dårlig som WinNT4. For på den tiden WinNT var greia så fantes knapt linux.

 

Et annet problem er jo nettopp når noen lager et program, så blir det laget slik at det KUN fungerer på NT4. Det er slik det var dengang... forsåvidt slik enda.

 

Politiet har her ikke oppgradert systemene sine. Ergo sitter man med gamle data, gamle programmer - og er tvunget til å kjøre NT4.

Har ikke noe med "linux er beste os ever".

 

En annen ting er driftsmiljø. Når de som drifter har en kultur for å utsette oppdateringer, så vil det bli bråk. Grunnen til at man utsetter er fordi politiet er avhengig av at programmene funker, og at ikke en ny patch tar knekken på programvaren. For da er de jo i samme situasjon som nå.... eller?

 

Og noen vil vel peke til franske Gendarmerie som kjører alt i linux. Eller rettere sagt, de har i 10år sørget for at alle applikasjoner de bruker kan kjøres i en nettleser. Ergo gjort seg OS/Nettleser nøytrale. Kan kjøre hva f.. de vil.

Men norsk politi har jo ikke oppgradert de siste 10år, og heller ikke tenkt hvordan de vil ha sine applikasjoner, og hvordan miljøene skal være. Staten er jo ikke interessert i politiet, og oslo har blitt et fristed for kriminelle som et resultat. Er ikke annet å forvente.

 

Windows funker utmerket når det er gjort riktig. Samme vis med linux. Linux er ikke idiotsikker. Ta en tulling + linux = trøbbel. Same shit. Skal man ha programvare, så bør det komme fra en bedrift som utvikler og tilpasser fortløpende. Slik at ikke nye patcher ødelegger, eller blir utnyttet av virus. Men istedet så kjøper man software til flere mill, fra konsulentfirmaer, og thats it. Folkene forsvinner, og til slutt må man ha ny programvare til flere mill, for ingen vet hvordan den gamle kan fikses.

Selv webprogramvare må utvikles hele tiden. Enten man kjører java, .net, php, whatever - så kommer ny oppgradering av servere eller annet - poff ingenting funker. Samme opplegget.

 

Windows/linux debatten er piss i havet.

Lenke til kommentar

Modifiser

For på den tiden WinNT var greia så fantes knapt linux.

Til

For på den tiden WinNT4 var greia så fantes knapt linux.

Vi kjører fortsatt WinNT på Win7 og Server 2008.

 

Og helt enig, problemet her er ikke Windows eller Linux men beslutningstakere som ikke har greie på hva de driver med og ikke forstår at de må ha IT ansatte med litt frie tøyler til å lage gode og sikre løsninger. På Windows eller Linux.

 

Ant. sitter det folk som ikke har greie på IT i det hele tatt og restarter burkene når noe hikker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Og noen vil vel peke til franske Gendarmerie som kjører alt i linux. Eller rettere sagt, de har i 10år sørget for at alle applikasjoner de bruker kan kjøres i en nettleser. Ergo gjort seg OS/Nettleser nøytrale. Kan kjøre hva f.. de vil.

Det er jo dette man bør lære av den saken; at dersom man holder applikasjonene sine plattform-nøytrale så står man mye friere når man skal velge desktop-løsning.

En ideell IT-løsning består av separate moduler hvor man enkelt kan bytte ut enkelt-delene uavhengig av hverandre. Dette bør implementeres ved at komponentene kommuniserer sammen ved hjelp av åpne standarder. Om disse komponentene da er fri kildekode eller propritær, laget av MS, Apple eller Gudbrandsdalen IT A/S blir da en sekundær greie, men det vil ihvertfall være en mye friere konkurranse! Og dermed større sannsynlighet for at det absolutt beste produktet vinner frem. Og det mener jeg, som FOSS aktivist er det aller viktigste (tro det eller ei :)).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye kjennskap om de interne problemene hos politiet, men når staten er bestiller av dyre, skreddersydde, løsninger så er det nettopp da de bør etterstrebe leverandøruavhengige løsninger. Det er ikke likegyldig om man går for fri eller proprietær applikasjon-stack. For det første øker sjangsen for at andre leverandører kan oppdatere eksisterende program med fri programvare, og for det andre er det ufattelig mye gjenbrukbar kode der ute som er GPL vennlig. Men det må politisk handlekraft til før man kan høste fruktene av fri programvare, ingenting kommer av seg selv, selv ikke med gratis programvare.

Lenke til kommentar
Nei, det viser, nok en gang, at Win-baserte OS'er er verdens minst sikre!

Er ganske sikker på at en like gammel linux distro er like dårlig som WinNT4. For på den tiden WinNT var greia så fantes knapt linux.

 

Gnu/Linux hadde sin spede begynnelse tilbake i 1991.

 

Nå vet jeg ikke helt når NT(4?) "var greia", men la oss velge blandt noen av de distribusjonene som fantes før juli 1996, (da NT4 ble sluppet), og fremdeles nyter godt av oppdateringer.

 

Slackware fra Juli 1993

Debian fra August 1993

Suse fra Mars 1994

 

Dette er trist lesning hvis man ser hvordan det står til hos politiet i Norge i dag.

 

Spoler vi frem til juli 2001 (siste versjon av NT4) har man plutselig mye rart å velge mellom.

 

Første versjon av Slackware (fra 16 juli 1993) kan godt mulig ha vært dårligere enn første versjon av NT, Advanced Server (3.1)( fra 27 juli 1993) uten at jeg vet så mye om den saken, eller når det Norske politiet tok i bruk NT, eller emigrerte til NT4 (som de har i dag).

 

Uansett om det virket lurt da, har historien desverre vist at der man endte opp med dagens NT4 ble en dyr erfaring. En mye glattere oppdatering av hardware og software kunne vært mulig.

En ting er ihvertfall sikkert; Årenes løp har kastet stadig bedre lys over Slackware kontra NT4.

 

Uansett utfall tror jeg nok det er mange i politiet og samfunnet ellers som heller ville hatt Linux eller BSD slik situasjonen har utspilt seg.

 

Men det handler ikke bare om operativsystem, det har du ganske helt rett i DarkSlayer, politiet har for eksempel en håpløst desentralisert modell for systemene sine som burde vært endret.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...