Gå til innhold

Hjemmepc-avtale, arbeidstaker uten rettigheter!


Anbefalte innlegg

Jeg har nå avsluttet en sak med Siemens Financial Services, Office-Line (Humac), og det viser seg at dersom man har en hjemmepc-avtale, så har man ingen forbrukerrettigheter overhodet!!!

 

I mitt tilfelle så gikk jeg inn på en hjemme-mac avtale med min arbeidsgiver. Jeg må betale 19008 kr for min IMac samt 1250 i utkjøp når leasingperioden er over hvis jeg vil beholde utstyret.

 

Så slutter mac'en å virke etter snart 3 år. Det viser seg at LCD-skjermen er gått, og denne koster da ca 10 000 kroner. Hadde dette vært et forbrukerkjøp hadde man kunnet hevdet sine rettigheter, men det kan man altså ikke her.

 

Verken Humac eller Siemens eller Trygg Hansa tar på seg noe ansvar, og alle hevder at dette er et næringskjøp og dermed ikke omfattes av forbrukerkjøpsloven.

 

Så langt jeg har sjekket så ser dette ut til å stemme, og da står man altså der. Betale må man, men helt uten rettigheter.

 

Tar gjerne imot synspunkter på dette flåeriet.

 

Har laget en gruppe på facebook som heter Nei til hjemme-pc, og oppfordrer alle til å melde seg inn der.

 

 

Hilsen John Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
....og det viser seg at dersom man har en hjemmepc-avtale, så har man ingen forbrukerrettigheter overhodet!!!

 

.......

 

Tar gjerne imot synspunkter på dette flåeriet.

 

Hilsen John Arne

 

Vet ikke helt hva du vil høre. Det har vært kjent i mange år at dette dekkes av kjøpsloven fordi bedriften står som kjøper, det avtales søppelvilkår slik at bedriften tjener mest mulig, og man betaler en sinnsyk totalsum for et middelmådig produkt. Jeg trodde ikke noen aksepterte sånt lenger, og det trodde jeg heller ikke for 3 år siden.

Lenke til kommentar

Du skal ha 3 års garanti og forsikring på produkter solgt via hjemme-pc-ordningen, alle seriøse aktører på dette tilbyr det.

 

Sjekk vilkårene ved salg.

 

Og ja, hjemme-pc gir deg dårligere lovfestede rettigheter, det er jo bedriften som har kjøpt PC'ene, som leaser utstyret videre til deg, leste du ikke avtalen du godkjente ved kjøp?

 

Men som sagt, sjekk vilkårene, det skal gis garanti på hele leaseperioden!

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Når jeg inngikk denne avtalen, så var det forsikring, men den var selvfølgelig full av unntak, deriblant alt som gjelder feil og mangler ved produktet. 3 års garanti kan man selvfølgelig kjøpe, men det er jo ikke poenget her. Poenget er at når man inngår en avtale som privatperson så mener jeg man skal noen rettigheter hvis tingen ikke fungerer. Her har leverandører og finansinstitusjonene snekkret sammen en ordning som tilsynelatende skal være SÅ gunstig for arbeidstaker, og så unnlater man å informere om hva som er realitetene.

 

Jeg skulle selvfølgelig skjønt dette da, og ja jeg har selvsagt ikke satt meg godt nok inn i dette før nå når problemene er her, og ja jeg er en idiot som har gått inn på avtalen, men det er ikke poenget.

 

Hvor har du det fra at det skal være garanti i hele leasing-perioden?? Jeg inngikk denne avtalen med Office-Line (Humac) og Siemens Finansial Services, og selvfølgelig min arbeidsgiver. Når jeg nå tar kontakt med Humac så spør de om jeg har applecare-avtale, og nei, det har jeg ikke. Den koster 2000,- og slik som de reklamerer på siden sin, så mente jeg at det ikke var nødvendig for jeg var dekt uansett

 

 

Du kan jo se her hva de reklamerer med

 

http://www.humac.no/info.aspx?cat=204847&id=329943

 

 

 

Du skal ha 3 års garanti og forsikring på produkter solgt via hjemme-pc-ordningen, alle seriøse aktører på dette tilbyr det.

 

Sjekk vilkårene ved salg.

 

Og ja, hjemme-pc gir deg dårligere lovfestede rettigheter, det er jo bedriften som har kjøpt PC'ene, som leaser utstyret videre til deg, leste du ikke avtalen du godkjente ved kjøp?

 

Men som sagt, sjekk vilkårene, det skal gis garanti på hele leaseperioden!

Lenke til kommentar
Er jeg forsikret på noen måte?

 

Ja, du er forsikret samtidig som utstyret har tre års garanti.

 

Fra den siden. Legg merke til SAMTIDIG.

 

Be om å få oversikt over alle garantivilkår.

Jeg inngikk denne avtalen med Office-Line (Humac) og Siemens Finansial Services, og selvfølgelig min arbeidsgiver.

 

Nei, du inngikk den med arbeidsgiver. Arbeidsgiver inngikk avtale med Office-line (humac) og Siemens financial services. Du har inngått avtale om LEIE av utstyr, arbeidsgiver har kjøpt utstyret.

 

Også fra siden:

 

Bedriften tilbyr de ansatte et hjemlån (bedriften videreleier utstyret i en tre års periode) av en komplett Mac–løsning med for eksempel Mac, programvare og skriver over en periode på tre år. Ordningen forutsetter at det inngås avtale mellom arbeidsgiver og den enkelte medarbeider.

Men som det står der, du HAR 3 års garanti. Be om å få full oversikt rundt hva denne dekker.

 

Jeg mener ikke å være vanskelig, jeg bare forsøker å få fram at det er du som ikke helt har hatt oversikten på hva slags avtale du har gått inn i. Heldigvis har du faktisk 3 års garanti, og hva den dekker skal du ha fått ved levering av utstyret. Arbeidsgiveren din kan kanskje ha en kopi?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Kristine Vorkin avdelingsleder hos Humac er dessverre ikke enig med deg i at jeg har 3 års garanti. Hun sier at den garantien som de henviser til på sin side om hjemmemac må kjøpes, og kalles for AppleCare!!!

 

 

 

 

Er jeg forsikret på noen måte?

 

Ja, du er forsikret samtidig som utstyret har tre års garanti.

 

Fra den siden. Legg merke til SAMTIDIG.

 

Be om å få oversikt over alle garantivilkår.

Jeg inngikk denne avtalen med Office-Line (Humac) og Siemens Finansial Services, og selvfølgelig min arbeidsgiver.

 

Nei, du inngikk den med arbeidsgiver. Arbeidsgiver inngikk avtale med Office-line (humac) og Siemens financial services. Du har inngått avtale om LEIE av utstyr, arbeidsgiver har kjøpt utstyret.

 

Også fra siden:

 

Bedriften tilbyr de ansatte et hjemlån (bedriften videreleier utstyret i en tre års periode) av en komplett Mac–løsning med for eksempel Mac, programvare og skriver over en periode på tre år. Ordningen forutsetter at det inngås avtale mellom arbeidsgiver og den enkelte medarbeider.

Men som det står der, du HAR 3 års garanti. Be om å få full oversikt rundt hva denne dekker.

 

Jeg mener ikke å være vanskelig, jeg bare forsøker å få fram at det er du som ikke helt har hatt oversikten på hva slags avtale du har gått inn i. Heldigvis har du faktisk 3 års garanti, og hva den dekker skal du ha fått ved levering av utstyret. Arbeidsgiveren din kan kanskje ha en kopi?

Lenke til kommentar

Det som er ekstra interessant er at den dagen du casher ut maskinen, så går det over til å være et forbrukerkjøp. Du kan da rette krav mot den som tar i mot disse pengene. Det har allerede vært en dom på dette hos FTU. Bruker av hjemme-PC-ordningen fikk ikke medhold på utbedring av mangel når maskinen var utenfor garanti, men de skrev at den dagen du kjøpte deg ut så var det som et forbrukerkjøp å regne. Ganske interessant egentlig. Ville vært helt sykt om man hadde en maskin i tre år, så kjøpte seg ut og fikk fem år reklamasjonsrett. Spørs om en slik sak ville ha holdt seg om noen faktisk gjorde nettopp det.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Jeg tror intensjonen er at den dagen du kjøper den ut, så gjenstår 2 år igjen av 5 års reklamasjonsrett. Det synes jeg høres fornuftig ut. Du kjøper tross alt pc'en fra en bedrift. Dine rettigheter som forbruker opphører jo ikke med det.

 

Siden maskinen er blitt brukt av en forbruker til private gjøremål så bør maskinen ikke være betydelig mer slitt enn en normal pc og derfor bør du kunne hevde 5 års reklamasjonsrett ovenfor den du har kjøpt pcen av eller tidligere salgsledd.

Lenke til kommentar
Det som er ekstra interessant er at den dagen du casher ut maskinen, så går det over til å være et forbrukerkjøp. Du kan da rette krav mot den som tar i mot disse pengene. Det har allerede vært en dom på dette hos FTU. Bruker av hjemme-PC-ordningen fikk ikke medhold på utbedring av mangel når maskinen var utenfor garanti, men de skrev at den dagen du kjøpte deg ut så var det som et forbrukerkjøp å regne. Ganske interessant egentlig. Ville vært helt sykt om man hadde en maskin i tre år, så kjøpte seg ut og fikk fem år reklamasjonsrett. Spørs om en slik sak ville ha holdt seg om noen faktisk gjorde nettopp det.

Nesten korrekt at man får 5 års reklamasjonsrett. Det vil faktisk avhenge av hva arbeidsgiveren din driver med. Saken du henviser til er FTU Sak 20030483, og det de skriver i sitt vedtak er følgende:

Det fremgår av saken at den påklagde PC-en ble levert den 17.09.1999 som del av en hjemme-PC-ordning som ble finansiert ved at klagerens arbeidsgiver, Forsvaret, over tre år foretok månedlige trekk i hans bruttolønn. En slik ordning anses for å være leasing eller leie frem til klageren etter nevnte tre år betalte ut PC-en. Det var med andre ord først da klageren betalte ut PC-en at han foretok et kjøp. Forbrukertvistutvalget legger til grunn at det var Forsvaret han kjøpte PC-en av, og at Forsvaret kjøpte den av SEB Finans som på dette tidspunkt hadde overtatt eiendomsretten etter innklagde.

 

Kjøpet ble således inngått den 15.01.2003, dvs. etter at forbrukerkjøpsloven av 21.06.2002 nr. 34 trådte i kraft den 01.07.2002. Det fremgår av lovens § 1 annet ledd at med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Forbrukertvistutvalget anser ikke Forsvaret for å være ”næringsdrivende” i denne sammenheng, idet Forsvaret ikke har salg av PC-er som del av sin alminnelige virksomhet. Det er etter dette kjøpsloven, slik den lød på kjøpstidspunktet, som får anvendelse på saken, jf. denne lovs § 1 første ledd.

 

Av kjøpsloven § 84 første ledd fremgår det at kjøperen kan reklamere overfor et tidligere salgsledd, for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren. I lovens § 85 første ledd bestemmes det blant annet at kjøperen må gjøre sitt krav mot tidligere salgsledd gjeldende innen de reklamasjonsfrister som gjelder i forholdet mellom forgjengeren og det tidligere salgsledd. Siden innklagde solgte PC-en til SEB Finans, var reklamasjonsfristen SEB Finans hadde overfor innklagde på to år, jf. lovens § 32 annet ledd. Denne reklamasjonsfristen var utløpt før klageren kjøpte ut PC-en den 15.01.2003. Klageren kunne da ikke lenger rette en reklamasjon til innklagde, og han kan dermed heller ikke få medhold i nærværende klage. Reklamasjonsfristen var derimot ikke utløpt overfor SEB Finans eller Forsvaret, men idet disse ikke er parter i saken som er brakt inn for Forbrukertvistutvalget, kan ikke Utvalget fatte vedtak overfor dem.

Siden kunden kjøpte PCen av arbeidsgiver, var det altså hvorvidt arbeidsgiver kan anses som næringsdrivende som var avgjørende. Siden Forsvaret ikke kunne anses som næringsdrivende, da de ikke har salg av PCer som en del av virksomheten sin, hadde heller ikke kunden noen forbrukerrettigheter.

 

Disse avtalene er en jungel for kundene, og de færreste gidder nok å bruke tid på å sette seg inn i hvilke rettigheter de mister på å betale altfor mye for produktene de kjøper.

Lenke til kommentar
Fint oppklaring, TEE. Fant ikke igjen saken da jeg skrev innlegget. Morsomt for meg eller alle andre som jobber i detaljevarehandelen og måtte ha en PC-ordning. Ikke at det akkurat ville blitt aktuelt for meg å klage til min arbeidsgiver på en fire år gammel maskin.

Med alle de kranglete butikkselgerne som er på kundens side mot produsenten som jeg har måttet forholde meg til de siste årene har det blitt en del FTU-saker blandt bokmerkene :tease:

Lenke til kommentar

Joda, men det er forskjell på å kunne kreve noe og faktisk det å kreve det. Selv om jeg har retten på min side, så kan jeg godt velge å ikke gjøre det. Dersom en av mine kunder derimot krever dette, og jeg mener kunden har rett til det - så vil jeg jo selvfølgelig ta saken videre. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis ville ha gjort det samme selv. Samtidig så vil jeg påpeke at hadde det ikke vært for forbrukere som krever sin rett, så ville vi aldri hatt mange av de rettighetene vi har i dag som forbrukere. Vi hadde neppe hatt "innen rimelig tid" og musikk uten DRM.

Lenke til kommentar

Ta det med ro, det var ikke vondt ment ;)

 

Jeg vet meget godt hvilke butikker jeg vil benytte om jeg flytter tilbake til Norge, nettopp fordi jeg har en unik mulighet til å se nøyaktig hvor mye de gidder å gjøre for kundene sine. Selv om det kan være irriterende når jeg sitter på andre siden av bordet :p

Lenke til kommentar

Morsom tråd. Siden man ikke setter seg inn i de regler og avtaler man innvikler seg på, så kan man ikke klage på andre for det. I avtaleretten har enhver risikoen for sine egne forutsetninger når man går inn i et avtaleforhold.

 

Det er med andre ingen sin feil utenom din at du ikke forstå eller gjorde deg kjent med de vilkårene du begikk deg inn i avtalen på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Off topic:

 

Jeg antar trådstarter ønsker en fungerende maskin? Å betale 10 000 for reparasjon av maskinen er absolutt ikke eneste alternativ her. Om jeg var trådstarter hadde jeg istedenfor å starte et korstog mot hjemme-PC-avtaler heller undersøkt andre løsninger på problemet, som f.eks. å reparere maskinen selv med deler fra eBay o.l. Om dette er aktuelt for trådstarter kan han jo opprette en ny tråd om han trenger hjelp til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...