Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[LØST] "Knatrelyd" når jeg svinger


Anbefalte innlegg

Har en 4 år gammel VW Touran. Merket i dag at når jeg har (nesten) fullt rattutslag til høyre, og kjører sent (f.eks. svinger inn i en parkeringslomme), så kommer det en knatrelyd fra venstre side rundt hjulet et sted. Hører ikke lyden inne fra bilen eller på andre siden, må stå på samme siden utenfor.

 

Knatrelyden er litt tilsvarende den en får når en fester en papp-plate i spilene på ungenes sykler for å lage "motorlyd" - hvis dere forstår...

 

Noen som har en idè om hva det kan være? Er det typisk et gåent hjullager?

 

I tilfelle det er hjullageret - er dette noe som bør gå på reklamasjon - eller er det slitedel som kan ryke? Bilen er kjørt ca 75 000.

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en slitt eller ødelagt drivaksling og/eller drivmansjett.

 

Edit: Tviler på at det er så skummelt å kjøre med denne, kjørte selv rundt i flere måneder med en slik, mest plagsomt, men det vil slå ut som en 3-er feil på EU-kontroll.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Om dette gir en 3 er feil på EU kontroll er nok tvilsomt. Men du får en 2 er ja.

 

NAF godkjente ikke bilen min i sommer. Hadde akkurat problemet denne "hakkelyden", jo større omdriving på rattet, jo verre lyd. NAF konstanterte av drivknuten var gåen, og ga meg en treerfeil.

Lenke til kommentar
Om dette gir en 3 er feil på EU kontroll er nok tvilsomt. Men du får en 2 er ja.

 

NAF godkjente ikke bilen min i sommer. Hadde akkurat problemet denne "hakkelyden", jo større omdriving på rattet, jo verre lyd. NAF konstanterte av drivknuten var gåen, og ga meg en treerfeil.

Ikke så rart egentlig, i værste fall kan drivakslingen løsne fra knuten og rykke med seg bremseslanger i samme slengen. Gjerne ikke så stor fare på VAG-biler akkurat, der er det vel mer at bilen "bare" mister framdriften til slutt, men hadde ikke turt å kjøre videre med diverse eldre franske biler. I alle fall ikke uten et godt håndbrekk i bakhånd :p Hehe :!:

Lenke til kommentar
OK - takk for tilbakemelding!

 

Er dette noe som bør dekkes av reklamasjon, eller må en regne med at dette ryker etter 75 000?

 

Hva vil det koste ca å fikse det?

 

Min røk etter ca 160.000, uten å kunne si noe om reklamasjon.

 

OK - takk for tilbakemelding!

 

Er dette noe som bør dekkes av reklamasjon, eller må en regne med at dette ryker etter 75 000?

 

Hva vil det koste ca å fikse det?

 

Fikk ikke dette utført på verksted, men fikk en kjenning til å gjøre det. På min KIA Sephia var dette en relativ kjapp ting å bytte, og delene kostet rundt tusenlappen for min del.

Lenke til kommentar
OK - takk for tilbakemelding!

 

Er dette noe som bør dekkes av reklamasjon, eller må en regne med at dette ryker etter 75 000?

 

Hva vil det koste ca å fikse det?

 

Jeg vil påstå at dette ikke er å egne som noen direkte slitedel, og dermed burde kunne holde i 5 år. Du har riktig nok en VW der kundeservice er frahverende, så om det dekkes spørs.

 

Uansett, så fryktelig dyrt bør det uansett ikke bli, men vi snakker bil, så dyrt er relativt.

Lenke til kommentar

Vanligvis skyldes tidlig feil på drivakselledd manglende vedlikehold, ved at sprukne/løse drivakselmansjetter ikke blir utbedret. Da renner mesteparten av smøremidlet ut, og det kommer sand og støv inn i lagrene. Når dette er skjedd, går det ikke lenge før skaden er uopprettelig, og det er ingen vei utenom å skifte. Jeg sjekker mansjettene på min bil 2-4 ggr pr år, og utbedrer feil så snart jeg ser dem, og har aldri hatt feil på drivakselledd.

Lenke til kommentar

Zanta har et meget godt poeng, drivknutene går til skogen omtrent utelukkende pga defekt drivakselmansjett - det trekker inn sand og salt og drit som ødelegger mekanikken. Det er i grunnen underlig at det ikke finnes bedre løsninger enn litt tynn gummi for å beskytte leddet.... en annen diskusjon selvsagt.

 

Uansett, det er en god regel å sjekke mansjettene hver gang man legger om hjul.

 

Edit: garanti? Tja, i beste fall hvis mansjetten er hel. Har du (mest sannsynlig) sprekk i mansjetten har jeg mine tvil. Lov å prøve, selvsagt, men VW har litt å gå på når det gjelder smidighet og kundebehandling, som en annen nevnte. Må nevne at jeg syns 75k er litt i korteste laget for å påregne normal slitasje uansett.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Har jo bilen inne til service en gang i året, og ødelagte mansjetter er kanskje noe de burde oppdaget og gitt beskjed om ifbm det?

 

Men, men...skal ha den inn til sjekk på onsdag - så får vi se.

 

Kan nevne at jeg aldri har opplevd VW som vanskelige på service. Har hatt bilen i 4,5 år nå og har aldri betalt for noen reparasjoner - og har hatt bilen inne på mye rart. De har aldri vært vanskelige mht garanti eller reklamasjon. Men det er sikkert lurt å vite litt hva en har krav på - ellers så er det vanskelig å hevde sin rett.

Lenke til kommentar

Jepp, du kan stille deg litt undrende til dette, siden du har hatt såpass jevnlig service (og god erfaring). "Hm, sier du det? Det ble ikke nevnt forrige gang jeg var inne på service..." feks.

 

Ellers er det bra å høre om gode erfaringer, mennesket er dessverre skapt sånn at det er lettere å komme med negativ feedback enn positiv feedback, og vi har nok dessverre lettere for å feste oss ved negativ omtale.

Lenke til kommentar

Med service en gang i året kan det skje mye skade dersom en mansjett løsner/revner like etter en service, og du kjører et år til neste. Man kan se om selve gummien begynnner å bli sliten, men jeg har hatt tilfelle av at selve klemmen som holder mansjetten på plass har røket slik at belgen løsnet ytterst mot navet, og dette vil kunne skje plutselig og uten forvarsel. Bileier er ikke fritatt for et visst ettersyn selv om man følger serviceintervallene.

Lenke til kommentar
Med service en gang i året kan det skje mye skade dersom en mansjett løsner/revner like etter en service, og du kjører et år til neste. Man kan se om selve gummien begynnner å bli sliten, men jeg har hatt tilfelle av at selve klemmen som holder mansjetten på plass har røket slik at belgen løsnet ytterst mot navet, og dette vil kunne skje plutselig og uten forvarsel. Bileier er ikke fritatt for et visst ettersyn selv om man følger serviceintervallene.

 

Klart mye kan skje på et år. Men om man ser i instruksjonsboken, er det vedlikeholdet og ettersyn man selv skal ta svært liten. Så derfor vil jeg mene at ettersyn av drivmansjetter ligger langt utenfor. Det er derfor man har service for at fagfdolk skal ta denne delen. Skjer det feil etter eller som ikke oppdages på service, blir det dermed forhandlerens kostnader.

 

Men det skader ikke å følge med selv, men når man vet at flere ikke engang vet hvor jekken er plassert, og ser hva det er man får "lov" til å gjøre i instruksjonsboken, da blir ansvaret ene og alene forhandler/verksted sitt ansvar inntil reklamasjonsrett eller evntuelt lengre garanti går ut ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært hos Møller og vært med og sett på det. Det viser seg at det er mansjetten som lager lyden - en friksjonslyd. Denne er i hardplast og etterhvert kan den lage litt lyd ved fullt rattutslag pga at det glatte laget utpå blir slitt etterhvert og det kan bli litt lyd fra den. Men ingen skade på drivverk.

 

Nå er jo ikke dette noe jeg hører inne fra bilen, så jeg tror ikke jeg gjør noe med det. Det som kunne gjøres var å skifte til gummimansjett, men det var dyrt og de røk visst ganske ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...