Gå til innhold

Hvordan bli rik?


Zeelot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som kommer med utdannelese er ikke helt smarte? Han spør om hvordan man blir rik. Utdannelse er den sikre måten, men man blir ikke rik av det. Litt høyere lønn enn andre, men et høyt studielån. Hvis dere ser på de i verden som er rike, så ser dere at de ikke ble det pga utdannelse. Enten det er rockestjerner, entrepenører, røkke, folk som kjøper og selger leiligheter. Advokater og siviløkonomer er ikke rike. De har bare greit med penger til å klare seg.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke at de fleste som er veldig rike ikke har noen utdannelse, men det kan nok virke slik siden mange av dem har en veldig høy profil. Forbes har gått gjennom listen over de 400 rikeste amerikanerene, og konkludert med bl.a. dette: "Of the 274 self-made tycoons on the Forbes 400, 14 percent either never started or never completed college". Mao. har 86% av dem minst fullført college (som ca tilsvarer høyskole i Norge).

 

http://www.msnbc.msn.com/id/33110048/ns/business-forbescom/

Lenke til kommentar
Dere som kommer med utdannelese er ikke helt smarte? Han spør om hvordan man blir rik. Utdannelse er den sikre måten, men man blir ikke rik av det. Litt høyere lønn enn andre, men et høyt studielån. Hvis dere ser på de i verden som er rike, så ser dere at de ikke ble det pga utdannelse. Enten det er rockestjerner, entrepenører, røkke, folk som kjøper og selger leiligheter. Advokater og siviløkonomer er ikke rike. De har bare greit med penger til å klare seg.

 

Åja? Jeg hadde aldri i min tid fått jobb i en av New Yorks største investeringsbanker og blitt rik, uten utdannelse.

Joda, noen klarer det uten, men flertallet av de som er "rike" i dag er velutdannet.

Forresten så kjenner jeg mange advokater og siviløkonomer med 10 mill ++ på bok.. noe de umulig hadde tjent uten utdannelsen og jobben..

men som du sier man kan jo alltids prøve å komme gjennom nåløye å bli den nye rockestjerna, nye røkke eller nye olav thon... samme hva du velger good luck :p

 

Det stemmer ikke at de fleste som er veldig rike ikke har noen utdannelse, men det kan nok virke slik siden mange av dem har en veldig høy profil. Forbes har gått gjennom listen over de 400 rikeste amerikanerene, og konkludert med bl.a. dette: "Of the 274 self-made tycoons on the Forbes 400, 14 percent either never started or never completed college". Mao. har 86% av dem minst fullført college (som ca tilsvarer høyskole i Norge).

 

http://www.msnbc.msn.com/id/33110048/ns/business-forbescom/

 

Nå er mange på listen veldig gamle... om noen år når de faller bort står vi igjen med stort sett bare utdannede personer...

Lenke til kommentar
Dere som kommer med utdannelese er ikke helt smarte? Han spør om hvordan man blir rik. Utdannelse er den sikre måten, men man blir ikke rik av det. Litt høyere lønn enn andre, men et høyt studielån. Hvis dere ser på de i verden som er rike, så ser dere at de ikke ble det pga utdannelse. Enten det er rockestjerner, entrepenører, røkke, folk som kjøper og selger leiligheter. Advokater og siviløkonomer er ikke rike. De har bare greit med penger til å klare seg.

 

Åja? Jeg hadde aldri i min tid fått jobb i en av New Yorks største investeringsbanker og blitt rik, uten utdannelse.

Joda, noen klarer det uten, men flertallet av de som er "rike" i dag er velutdannet.

Forresten så kjenner jeg mange advokater og siviløkonomer med 10 mill ++ på bok.. noe de umulig hadde tjent uten utdannelsen og jobben..

men som du sier man kan jo alltids prøve å komme gjennom nåløye å bli den nye rockestjerna, nye røkke eller nye olav thon... samme hva du velger good luck :p

Ja, kom med litt dårlige eksempler der og jeg sier ikke at man skal prøve seg som rockestjerne for å bli rik. Men de fleste velutdannede har som oftest ikke mer enn god rå. Med det mener jeg kanskje ett par mill i året. De virkelig rike blir det ved å fikse det selv istedet for å jobbe for en som er enda rikere.

Lenke til kommentar
Dere som kommer med utdannelese er ikke helt smarte? Han spør om hvordan man blir rik. Utdannelse er den sikre måten, men man blir ikke rik av det. Litt høyere lønn enn andre, men et høyt studielån. Hvis dere ser på de i verden som er rike, så ser dere at de ikke ble det pga utdannelse. Enten det er rockestjerner, entrepenører, røkke, folk som kjøper og selger leiligheter. Advokater og siviløkonomer er ikke rike. De har bare greit med penger til å klare seg.

 

Åja? Jeg hadde aldri i min tid fått jobb i en av New Yorks største investeringsbanker og blitt rik, uten utdannelse.

Joda, noen klarer det uten, men flertallet av de som er "rike" i dag er velutdannet.

Forresten så kjenner jeg mange advokater og siviløkonomer med 10 mill ++ på bok.. noe de umulig hadde tjent uten utdannelsen og jobben..

men som du sier man kan jo alltids prøve å komme gjennom nåløye å bli den nye rockestjerna, nye røkke eller nye olav thon... samme hva du velger good luck :p

Ja, kom med litt dårlige eksempler der og jeg sier ikke at man skal prøve seg som rockestjerne for å bli rik. Men de fleste velutdannede har som oftest ikke mer enn god rå. Med det mener jeg kanskje ett par mill i året. De virkelig rike blir det ved å fikse det selv istedet for å jobbe for en som er enda rikere.

 

Mens de fleste uutdannede har under gjennomsnittlig inntekt. Det er større andel av de velutdannede som er steinrike og flertallet av de steinrike er velutdannede. Rags to riches-historier liker vi vel alle, men det blir stadig vanskeligere å slå seg opp fra ingenting. Selv med en god ide er det vanskelig å få finansiering til gjennomføring. Om ikke annet gir en utdanning deg muligheten til å skape et godt kontaktnettverk og innpass i miljøer som kan være villige til å ta sjansen på deg.

Lenke til kommentar
Noen som har har vurdert å investere i kunst? Kan gjøre flere lure investeringer der om man er dyktig.

 

Det er hele poenget. Om man er dyktig.

Man kan bli rik på nesten hva som helst, hvis man er best på sitt felt. Spesialister kan tjene mye penger. Samme om det er kunst, arkitektur, aksjer, råvarer, leiligheter. Spesialister har muligheten. Omtrent alle grundere som har blitt store har vært spesialister på sitt felt. Samme som sportsutøvere, spesialister på sitt felt.

Det var slik jeg tjente meg opp en formue, ved å spesialisere meg.

Endret av investor
Lenke til kommentar
Noen som har har vurdert å investere i kunst? Kan gjøre flere lure investeringer der om man er dyktig.

 

Det er hele poenget. Om man er dyktig.

Man kan bli rik på nesten hva som helst, hvis man er best på sitt felt. Spesialister kan tjene mye penger. Samme om det er kunst, arkitektur, aksjer, råvarer, leiligheter. Spesialister har muligheten. Omtrent alle grundere som har blitt store har vært spesialister på sitt felt. Samme som sportsutøvere, spesialister på sitt felt.

Det var slik jeg tjente meg opp en formue, ved å spesialisere meg.

selvsagt må man være dyktig i det man driver med. Grunnen til at jeg dro inn kunst er fordi det svært ofte kun er tale om aksjer i disse type tråder. Det finnes utallige andre investeringsmuligheter. Og kunst er en av de.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Noen som har har vurdert å investere i kunst? Kan gjøre flere lure investeringer der om man er dyktig.

 

Det er hele poenget. Om man er dyktig.

Man kan bli rik på nesten hva som helst, hvis man er best på sitt felt. Spesialister kan tjene mye penger. Samme om det er kunst, arkitektur, aksjer, råvarer, leiligheter. Spesialister har muligheten. Omtrent alle grundere som har blitt store har vært spesialister på sitt felt. Samme som sportsutøvere, spesialister på sitt felt.

Det var slik jeg tjente meg opp en formue, ved å spesialisere meg.

selvsagt må man være dyktig i det man driver med. Grunnen til at jeg dro inn kunst er fordi det svært ofte kun er tale om aksjer i disse type tråder. Det finnes utallige andre investeringsmuligheter. Og kunst er en av de.

Selvsagt finnes det et utall andre investeringer enn aksjer. Som utdannelse, eiendom, råvarer, valuta, kunst, obligasjoner eller start av egen bedrift.

Når det gjelder kunst, synes jeg det er en relativt høyere inngangs sum som må til. Det var ikke før jeg ble rik jeg hadde råd til å kjøpe ordentlig kunst som holder sin verdi eller stiger.

Lenke til kommentar

Angående dette med penger. Jeg fant til slutt ut at fotballspiller og skuespillere tjener lite i forhold til de som er rike innnfor finans o.l. Likevel har de nok penger til å gjøre som de vil. Vil f. eks. 100 mill være nok til å leve akkurat som du vil? Hvis man har 20 mill, skal man jo ikke kjøpe så mye mer enn et par luksusbiler og et feriehus i Spania, Florida whatever, så er formuen halvert. Det er mye rare definisjoner.

 

Hvis man er ingeniør/lege og tjener fett, så vil man jo kanskje klare å spare litt med fond og aksjer? Sakte men sikkert?

Lenke til kommentar

De aller fleste med slike formuesummer som du beskriver klarer å styre pengebruken til å omfatte fornuftige og nødvendige ervervelser. Dog finnes det unntak med folk som kjøper masse lekre biler, hytter ol. Rettere sagt svir av mer penger enn de egentlig burde. De har godt med penger, men ikke godt nok til den livsstilen de ønsker å ha. De balanserer alltid på bristepunktet til hva deres økonomi tåler.

 

Skal ikke si at man ikke har lov til å unne seg selv noe flott, men man må bare ikke la det gå over stokk og stein. Pengene flyr fortere enn du aner.

 

Hvordan du disponerer dine midler er naturligvis en viktig faktor for å bygge opp en respektabel formue.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Invester i Thin Film Electronics - http://www.thinfilm.se/

 

Aksjerne er billige nå og kommer til å hoppe ekstremt utover neste år når de får kontrakter...

 

Men ikke selg bare for aksjer går i minus, man MÅ ha is i magen ...

Hehe. Du skal ikke vurdere å lese deg opp på aksjespekulasjon før du gyver løs og satser din formue? Det virker som om du er i ferd med å gi bort pengene dine.

Lenke til kommentar
Angående dette med penger. Jeg fant til slutt ut at fotballspiller og skuespillere tjener lite i forhold til de som er rike innnfor finans o.l. Likevel har de nok penger til å gjøre som de vil. Vil f. eks. 100 mill være nok til å leve akkurat som du vil? Hvis man har 20 mill, skal man jo ikke kjøpe så mye mer enn et par luksusbiler og et feriehus i Spania, Florida whatever, så er formuen halvert. Det er mye rare definisjoner.

 

Hvis man er ingeniør/lege og tjener fett, så vil man jo kanskje klare å spare litt med fond og aksjer? Sakte men sikkert?

Tjener man 800 000 i året, tjener man mer enn dobbelt så mye som gjennomsnittlige Ola …

 

Hva jeg tror mange gjør feil (jeg er ikke rik, så jeg kan ikke vite …) er:

- Stoler på "gullkantede" investeringsråd fra andre. Hvorfor skulle en person som tydeligvis har funnet en gullåre skrive det i en reklamefinansiert nettavis, eller sende deg en mail? Foruten å tjene penger på å selge deg en E-bok (eller super-duper forexrobot versjon 2000 – eller hva de nå enn prakker på deg). Les deg opp, og gjør valg basert på egne beregninger. De fleste jeg kjenner som hopper i fallskjerm pakker skjermen sin selv. ;)

 

- Ha en plan. Når skal du realisere gevinst/tap på en aksje? Hvor stor risiko er du villig til å ta? Hvor lang investeringshorisont har du? Dette er ting du må tenke på før, ikke etter.

 

- Det finnes ingen langsiktig investering som ikke krever arbeid – og i hvert fall ikke som blir solgt i en "hemmelig" 17 siders e-bok. Kreativitet er kanskje det viktigste: finn ut hva folk vil ha, og tilby det før konkurrentene.

 

 

Selv "investerer" jeg kun i utdannelse foreløpig. :)

Endret av Scooby snacks
Lenke til kommentar
Selv "investerer" jeg kun i utdannelse foreløpig. :)

Det gjør jeg også for øyeblikket. Utdannelse har med tiden bare blitt mer og mer viktig for enkelte stillinger.

 

Aksjer tror jeg nok aldri at jeg kommer til å drive med. Har for lite peiling på akjser til å forsøke og vil med det sikkert tape mer enn jeg tjener på det.

 

Kunst er mer mitt felt ved tanke på investeringer. Der har jeg litt kunnskap som kan komme meg til gode.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...