Gå til innhold

MIN innstillings-mal til forskjellige foto situasjoner.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg er ganske så amatør på fotografering. Liker godt å ta protrett bilder og naturbilder. For å få best utbytte av kamera mitt (Nikon D80 med 18-135mm zoom kit) har eg laget et oppsett med forsjellige situasjoner. Sjå bilde under. Ligger også et totalt uferdig word dokument i vedlegget.

MEN eg trenger deres hjelp for å gjøre tabellen komplett og evt.(ganske sikkert) forandre tekst og verdiene som allerede er skreve.

 

1yn2xf.jpg

 

Edit: Endinger er utført.

 

Takk til ragamuffin for konstruktiv tilbakemelding.

Endret av kjetim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her var det mye feil gitt.

 

Jada.. det kan godt hende.. eg har tatt med punkt som vi fekk fra et Fotokurs og informasjon eg har funne på DETTE forumet..

 

"sn0dig".. du kan no bare komme med endringer, så skal eg endre det med en gang..

Lenke til kommentar

Kan si noe om nattfoto og macro.

 

Nattfoto: Bruk et relativt lavt blendertall og ISO for å unngå støy. Desto lenger tid du bruker på bildet, desto varmere blir sensoren noe som kan skape støy i seg selv.

 

Macro: Brennvidden er avhengig av objektivet. Du finner ikke mange 50mm objektiv som kan ta macrobilder, for å si det slik. Lukker justerer du etter brennvidden. (90mm = 1/100. f.eks), så velger du den blenderen som gir best mulig dof mtp på situasjonen. Skal du ha øynene skarpe i kneleren, bruk F2.8 og juster lukker deretter.

 

Portrett: Her kan man velger å variere med ISO. Hender ofte at jeg bruker 400 på mine, men jeg liker å konvertere de til s/h òg (Fetsish, for faen) og med det uttrykket jeg gjerne vil få frem, skader det ikke med litt støy. Er du derimot puritaner så er 100 ganske fint å holde seg på.

 

Egentlig er det å lage en slik mal ganske bal (haha, rim) hva slags eksponeringstall du velger å bruke er avhengig av lys og hvordan du vil fremstille objektet du tar bilde av. Blendertallet er avhengig av hvor nært du er objektet, eller hva du vil ha i fokus. Nok en gang er et lavt blendertall ypperlig om det er øynene du skal få frem. Vil du ha med mer detaljer i ansiktet, eller personen, går du lenger bak. F5.6 pleier å funke ganske bra her. Fokuspunktet er greit å ha i midten, ettersom det er der de fleste søkerene er "flinkest", til å fokusere, men det er også avhengig av hva du vil ha mest fokusert. Det finnes heller ingen "fast" brennvidde. Skal du ha en naturlig fremstilling av ansiktet, sier de fleste bøkene at 90mm er tingen, vil du ha et litt mer kunsterisk preg på det hele, kan du leke med vidvinkel.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Vet ikke helt jeg, det er vanskelig å skjønne hvilke "tillegstanker" du har mtp disse stikkordene.. men det første jeg tenker er hvorfor bruke stativ til sport/action? IS har jeg ikke selv og vil ikke kommentere det. Jeg skjønner veldig lite av punktet med å fokusere på lamper under nattfoto.

 

Uansett.. tanken er sikkert fin. Det jeg leser av dette er at du gjerne vil lære deg dette. Så.. ut å ta bilder!

Lenke til kommentar

Min generelle regel er å prøve å få minst mulig støy, og ikke gå over f/9-10 ( unngå diffraksjon samtidig som jeg får dybdeskarphet). Nå har jeg flere regler som bare går automatisk uten at jeg tenker over det.

 

Det er egentlig ikke noe fasitsvar da alle situasjoner er forskjellige. Liten vs stor blender avhenger av hvordan dybdeskarphet man vil ha eller rask lukkertid. Blitz eller ikke blitz avhenger av hvor mye lys som kommer inn, om du har stativ, bruker kort eller lang lukkertid og hva slags lys du vil lage. Lukkertid vs ISO må vurderes, men vanligvis må ISO opp om lukkertid og blender ikke kan slippe inn nok lys.

 

Alt henger på en måte sammen, blender, iso og lukkertid. Det er som et PC spill der du må velge om karakteren skal være rask, sterk eller ha mye liv ^_^

Lenke til kommentar

Skal gi et godt råd som allerede er gitt direkte og inndirekte. Eksperimenter og prøv deg frem, går ikke å lage en liste. Kritisk å vite, kobling mellom blender, lukkertid og ISO. Høy hastighet/action medfører at bildestabilisator er fullstendig bortkasta (kan gi noe effekt på ekstrem tele), stativ benyttes kun for å avlaste vekt (ikke for lange eksponeringer) - NB! monopod er genialt. Nattfoto = stativ. Portrett = lav iso og helst hele hodet i fokus (med mindre man ønsker annen effekt). Landskap = alltid stativ.

 

Råd: bruk stativ mest mulig (tripod/monopod), samt prøv deg frem :)

 

Edit:

En idé om hvitbalanse og eksponeringskompensasjon kan også være en vinner.

Ikke glem blits!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.. Hadde vore interessant om nokon kunne laste ned word dokumentet og så justere verdiane eg har sett inn.. Blir enklere å diskutere i etterkant. Min mal er ganske så amatørmessig. Som sagt er mykje av innholdet hentet fra dette forumet.

Lenke til kommentar

Å lage seg en slik mal/huskelapp kan fungere bra når man lærer seg fotografering.

 

Tror verdien er størst om den er personlig og basert på egne erfaringer, det er vanskelig å lage universelle regler. Det er derfor vi har fotografer og ikke bare kamera med automatikk.

 

Etterhvert vil man huske de generelle reglene og gjøre avvik fra malen med vilje for å oppnå bestemte effekter.

Lenke til kommentar
Å lage seg en slik mal/huskelapp kan fungere bra når man lærer seg fotografering.

 

Tror verdien er størst om den er personlig og basert på egne erfaringer, det er vanskelig å lage universelle regler. Det er derfor vi har fotografer og ikke bare kamera med automatikk.

 

Etterhvert vil man huske de generelle reglene og gjøre avvik fra malen med vilje for å oppnå bestemte effekter.

 

Jepp!! Det er dette eg trur også. Men som nybegynder og trenger eg nokon ledetråder for å bruke kamera. Ved protrett, sport, action og landskap er det nok bare erfaringer og forståelse som gjelder. (trur eg) Bilder på natt og macro trur eg heller det kan vere greit å ha en mal bruke. (trur eg forsatt)

Lenke til kommentar
Tips: slutt å si høy/lav blender. Blir som å si at et knappenålsøye er et lavt hull mens en tunnellåpning er høy.

Når man snakker om blender er det stor blenderåpning og liten blenderåpning som gir fornuft. Det er fort å venne seg til og skaper ingen misforståelser.

 

Takk ragamuffin!! Nå har eg oppdatert Word dokumento og bilde.. Trenger meir input! :)

Lenke til kommentar

Får vel prøve å komme med noen innspill jeg også.

 

Portrett

Hvis du bruker fyllblits ved portrett utendørs, kan det være smart å eksponere etter himmel/bakgrunn, låse blender/lukkertid, og la blitssystemet styre fyllblitsen. I mange tilfeller gir dette en bedre balanse mellom bakgrunn/forgrunn enn å la automatikken styre alt med spotmåling på person.

 

Sport/action

Ville ikke brukt spotmåling, prøv matrix (nikon) eller centre-weighted. Ved stabile lysforhold kan du prøve å låse blender/lukketid når du vet hva som fungerer.

 

Landskap

Unngå for liten blender slik at du ikke risikerer diffraksjonsuskarphet. Helst ikke høyere enn F11 på crop (DX) og F16 på fullformat (FX). Jeg bruker som regel matrix lysmåling, sjekk histogram for å unngå utbrendte partier og gjengrodde skygger! Brennvidde: alt mulig, ikke begrens deg til vidvinkel. Det kan være lurt å få med objekter i forgrunnen for mer dybde i bildet, og/eller diagonale linjer som leder innover i motivet.

 

Natt

Ikke begrens deg til høy iso, husk at det kan være vanskelig å se støy på kameraskjermen. Ofte blir støyen mer tydelig på mørke bilder, så det er bedre å overeksponere noe om du har muligheten, og heller justere tilbake eksponeringen i etterbehandlingen for å få den stemningen du ønsker. Stor blender gir runde lyskilder, liten blender gir mer utpregede stjerner. Hvis du har problemer med å låse fokus, kan du fokusere på en lyskilde langt borte, og så skru over til manuell fokus før du rekomponerer. Pass på at du holder deg unna fokusringen etter dette:)

 

Macro

Bruk speillås, fjernkontroll/selvutløser, har du et lett stativ kan det være en fordel å tynge ned stativet med en pose steiner for å stabilisere det. Ikke vær redd for å bruke lengre lukkertider enn det du har listet opp her på stillestående objekter. Etter min erfaring er det lett å få bevegesesuskarphet ved lukkertider mellom ca 1/50 og 1/2 sek, så vær spesielt nøye med å unngå rystelser i dette intervallet. Bruk gjerne blits, også utendørs (men med måtehold). Manuell fokus er ofte det beste.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Ligger jo alt ett slik guide på forumet her..

 

Lommeguide

 

Syntes denne er veldig bra, da den ikke spesefikk forteller hvilken instillinger du skal ha, men heller forklarer litt om hvordan de forskjellige funker.

 

Så den er flott og ha med seg om man ikke er så sikker på instillinger.

 

Hei.. ja eg har sett den. Meget bra. Forøvrig så tar den kun for seg instillinger for protrett fotografering. Det var igrunn der eg fekk ideen til å lage en amatør mal for andre situasjoner. Takker for alle forslag.

 

Må også takke abraxa for innholdsrik tekst. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...