Gå til innhold

Hvem gagner Ateistenes og Humanistenes gale menneskesyn ?


Anbefalte innlegg

Ja. Jorden varmes opp også innenfra.

 

Spørsmålet er uansett ikke om sannsynligheten for liv per planet er mikroskopisk. Det er den. Spørsmålet er om sannsynligheten er mer mikroskopisk enn det totale antallet planeter er makroskopisk, dvs. hvor lav sannsynligheten er i den store sammenhengen.

 

Hvordan Ozi får en slik størrelse fra et temperaturspenn på 100 grader, er beyond me.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bli personlige når dere skal diskutere dette emnet. Metadiskusjon er heller ikke så fruktbart, selv om det kan være nødvendig av og til. Jeg har slettet et innlegg som bare hadde som formål å fortelle at en annen brukers argumentasjon er ubrukelig. Om dere mener den er det, så enten argumenter i mot, eller ignorerer den. Om dere mener det er snakk om trolling, så rapporter det.

 

Dette er et emne hvor det lite sannsynlig at dere klarer å overbevise hverandre. Ei heller kommer vi til å utrope noen "vinnere" av debatten. Så diskuter i vei hvis dere har glede av det, men ikke la eventuell frustrasjon bli personlig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ateister og Humanister identifiserer seg med ape mennesket.

 

De kristne identifiserer seg med det gudomelige mennesket Jesus Kristus.

 

Hvilket av disse to menneskesynene gagner menneskeheten ?

 

La meg sitere bibelen "2:22 Og Gud Herren bygget av det ribben han hadde tatt av mennesket, en kvinne og ledet henne til mennesket.". Og "3:16Til kvinnen sa han: Jeg vil gjøre din møie stor i ditt svangerskap; med smerte skal du føde dine barn, og til din mann skal din attrå stå, og han skal råde over dig. "

Disse sitatene er tatt utifra bibelens første bok, Genesis.

 

Humanister og ateister setter mennesket i fokus, og likestiller kjønnene, og prøver å finne den mest plausible forklaringen på hvorfor mennesket er her i dag. Jfr bibelen er Kvinnen skapt av adams ribbein, og at Eva skal være underlagt sin mann, og han skal råde over henne. Da vil jeg formulere et spørsmål som krever svar; "På hvordan måte kan dette menneskesynet gagne menneskeheten"?

 

Edit: Glemte å si at mennesket IKKE stammer fra aper jfr evolusjonsteorien, men vi har felles stammfar :) Håper det klarer opp ting

Endret av Lillekrek
Lenke til kommentar
La meg sitere bibelen "2:22 Og Gud Herren bygget av det ribben han hadde tatt av mennesket, en kvinne og ledet henne til mennesket.". Og "3:16Til kvinnen sa han: Jeg vil gjøre din møie stor i ditt svangerskap; med smerte skal du føde dine barn, og til din mann skal din attrå stå, og han skal råde over dig. "

Disse sitatene er tatt utifra bibelens første bok, Genesis.

 

Humanister og ateister setter mennesket i fokus, og likestiller kjønnene, og prøver å finne den mest plausible forklaringen på hvorfor mennesket er her i dag. Jfr bibelen er Kvinnen skapt av adams ribbein, og at Eva skal være underlagt sin mann, og han skal råde over henne. Da vil jeg formulere et spørsmål som krever svar; "På hvordan måte kan dette menneskesynet gagne menneskeheten"?

 

Edit: Glemte å si at mennesket IKKE stammer fra aper jfr evolusjonsteorien, men vi har felles stammfar :) Håper det klarer opp ting

hør hør :thumbup: velkommen til forumet, god start sålangt

Lenke til kommentar
Universet menneskene på jorden kan observere består av ca 80 miliarder galakser. Hver galakse består av ca 400 miliarder stjerner. La oss si at hver stjerne i gjennomsnitt har 5 planeter, da blir det rimelig mange planeter til slutt (ca 160000000000000 planeter, eller 160000 miliarder). Så å si at det er usansynlig at det er liv på andre planeter må du lenger ut på landet med!

Jeg sa at det er usannsynlig med liv på en planet.

Men når det er så mange planter å ta av, blir det plutselig ganske sansynlig at vi ikke er alene i universet alikevel. Bare det at vi har funnet 1 - 2 andre steder enn jorden i vårt eget solsystem som sansynligvis kan ha/har hatt liv eller har forhold som gjør det mulig med liv, gjør at din påstand faller sammen.

Lenke til kommentar

Kristendommen har det edleste menneskesynet verdenshistorien noen sinne har sett :)

 

Ape mennesket ateistene og humanistene tror på er direkte nedverdigende :thumbdown:

Hvordan kan du tillate deg å kalle et menneskesyn som tillater slaveri edelt?

 

Du undervurderer ateister. Jeg er så klin gal at jeg er en fisk. :)

 

Hvorfor tror du det kristne menneskesynet tillater slaveri ?

Lenke til kommentar
Selvsagt har ingen fått nobelpris for evolusjonsteorien, den ble fremsatt 50 år før Nobelprisen eksisterte! Du skjønner at "ikke har fått nobelpris" ikke er det samme som "er ikke bevist"?

Har noen fått en hvilken som helst pris for å ha bevist evolusjonsteorien ?

Les om "bevis" igjen. Du kan ikke bevise evolusjonsteorien, på samme måte som du ikke kan bevise at det ikke finnes flyvende rosa elefanter, eller at Gud ikke finnes.

Evolusjonsteorien kan ikke bevises det er helt riktig. Gud derimot kan bevises, så 1-0 :)

Må nesten spørre (selv om jeg vet du ikke kan komme med et seriøst svar), hvordan kan Gud bevises? :!:

 

Enkelt og greit, Gud er kjærlighten som bor i det kristne mennesket.

Lenke til kommentar
Selvsagt har ingen fått nobelpris for evolusjonsteorien, den ble fremsatt 50 år før Nobelprisen eksisterte! Du skjønner at "ikke har fått nobelpris" ikke er det samme som "er ikke bevist"?

Har noen fått en hvilken som helst pris for å ha bevist evolusjonsteorien ?

Les om "bevis" igjen. Du kan ikke bevise evolusjonsteorien, på samme måte som du ikke kan bevise at det ikke finnes flyvende rosa elefanter, eller at Gud ikke finnes.

Evolusjonsteorien kan ikke bevises det er helt riktig. Gud derimot kan bevises, så 1-0 :)

Må nesten spørre (selv om jeg vet du ikke kan komme med et seriøst svar), hvordan kan Gud bevises? :!:

 

Enkelt og greit, Gud er kjærlighten som bor i det kristne mennesket.

uhm... på hvilken måte kan du kalle dette et bevis?

Endret av DreamHeaven
Lenke til kommentar
Selvsagt har ingen fått nobelpris for evolusjonsteorien, den ble fremsatt 50 år før Nobelprisen eksisterte! Du skjønner at "ikke har fått nobelpris" ikke er det samme som "er ikke bevist"?

Har noen fått en hvilken som helst pris for å ha bevist evolusjonsteorien ?

Les om "bevis" igjen. Du kan ikke bevise evolusjonsteorien, på samme måte som du ikke kan bevise at det ikke finnes flyvende rosa elefanter, eller at Gud ikke finnes.

Evolusjonsteorien kan ikke bevises det er helt riktig. Gud derimot kan bevises, så 1-0 :)

Må nesten spørre (selv om jeg vet du ikke kan komme med et seriøst svar), hvordan kan Gud bevises? :!:

 

Enkelt og greit, Gud er kjærlighten som bor i det kristne mennesket.

 

HAHA, dårligeste "beviset noen gang" mennesklige følelser er ikke bevis, og denne kjærligheten finnes i alle mennesker, er bare kristene som tror de er dem eneste, den er rett og slett endel av vanlige mennsker,

Lenke til kommentar

På samme måte som han var i Jesus Kristus? Hva med å gi en litt mer konkret forklaring? For Jesus var jo gud, var han ikke? Vil det si at jeg også er gud?

 

Og hvordan vet du egentlig dette?

 

Du kan bli som Jesus Kristus, hvis du lar deg forvandle fra en egosentrert skapning til et kjærlig menneske.

 

Du begynner med å endre ditt menneskesyn.

 

Jeg var egentlig mest interessert i å få vite hvordan du kan vite dettte, og en litt mer konkret forklaring av hva det vil si at Gud er i oss. Jeg hadde blitt meget taknemlig hvis du kunne forklart litt mer om akkurat disse to tingene.

 

I tillegg kan du godt fortelle litt om hva som definerer en egosentrert skapning og en kjærlig skapning, og hva dette egentlig har med gudstro å gjøre. Grunnen til at jeg lurer er at jeg har en venninne som er ateist, men helt unormalt empatisk overfor andre (ikke noe spor av egoisme der) og klarer å begynne å gråte for folk som har det vondt på helt andre breddegrader.

 

Enda et spørsmål: Hva er det som er så forferdelig og egoistisk med aper? Det er mange aperaser (inkludert oss) som lever på en kjærlig måte der de hjelper hverandre.

 

Gud er kjærlighet. Egoisten er motstanderen.

 

Egoisten er i alle (mer eller mindre) - Kjærligheten er i alle (mer eller mindre)

 

Siden du ikke klarte å svare tilfredstillende på noen av spørmålene mine tar jeg de likegodt igjen:

 

(1) Hvordan har du fått fatt på den kunnskapen om gud som du snakker om?

 

(2) Hva vil det si at Gud er i oss? (før deg fri til å være konkret!)

 

(3) (reformulert) Hva er kjærlighet?

 

(4) (reformulert) Hva er egoisme? (Eller motstanderen som du kaller deg).

 

(5) Hva er så forferdelig og egoistisk med aper, og mennesket som et produkt av evolusjon?

 

Forventer at du nå svarer på alle sammen på en konkret måte. Bruk gjerne mine nummer når du svarer, så det blir mer opplagt hva du prøver å svare på.

 

Edit: (6) (off topic) Hva gjorde du egentlig med quoten?

 

Siden du ikke skjønner svarene du får, så får vi ta det med teskje :)

 

(1) Nye Testamentet og Psykologien

 

(2) At vi eroppfylt av kjærlighet.

 

(3) En kraft som er i oss (Gud)

 

(4) Selvforherligelse (selv dyrkelse)

 

(5) Egoisme kjenetegner dyr ikke mennesker. Mennesket er skapt av Gud.

 

(6) ?

Takk for at du endelig klarte å svare på alle spørsmålene (nummer 6 var nok en bug hos diskusjon.no). Problemet ditt er at du går i sirkel. Det later nemlig til at du har en stemme i hode som kaller seg gud (men som mest sannsynlig bare er din egen hjerne) og som forteller deg at en viss del av bibelen er korrekt, hvor så bibelen gir en viss mulighet for at den stemmen du hører er gud. Du går altså i en perfekt sirkel.

 

Jeg aner ikke hvordan du kommer fram til at gud og kjærlighet er en og samme sak, mens egoisme ikke er det, da han nødvendigvis må stå bak begge deler. Faktsik er det lite i bibelen og verden som tyder på en kjærlig skaper, så kjærlighet er egentlig det siste jeg forbinner med din gud.

 

Hyggelig at du til slutt forstod svarene du fikk. Ingen stemme i hode/hjernen ble nevnt, hvor hørte du det ? NT forteller oss at Gud er kjærlighet. Egoisme er det motsatte av kjærlighet motsatt av Gud. Ser du ikke Jesus Kristi kjærlighet beskrevet i Bibelen ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
(Quote i spoiler)

 

Er evolusjonsteorien bevist ? Hvem fikk prisen for det ?

Tja, On the Origin of Species kom ut i 1859, og den første Nobelprisen ble delt ut... hmm, 1901?

1901 ble det delt ut Nobelpris i Medisin, Fysikk, Literatur og Fred

Prøv igjen !

Medisinprisen er egentlig "Fysiologi og medisin". De andre er fysikk, kjemi, litteratur, og fred. Så alt som omhandler evolusjon ville da gått under Fysiologi og Medisin. Jeg sjekket det opp, og det jeg sa er helt riktig, den første nobelprisen ble delt ut i 1901. Så hva er det jeg skal prøve igjen?

Svar på spørsmålet du fikk 23/03-2009 : 17:48 !

Du har ikke stilt noe spørsmål, annet enn hvorfor noe som ble fremsatt nesten 50 år før nobelprisen ble delt ut ikke har fått nobelprisen. Det er litt som å spørre om hvorfor Isaac Newton ikke har fått nobelprisen for fysikk, som et ledd i argumentasjon for at det ikke finnes tyngdekraft.

 

Så ingen har bevist/fått pris for evolusjonsteorien, eller tror du fortsatt det ?

 

Hvorfor i det hele tatt tro på dette primitive ape- mennesket ?

Når vi har et høytstående menneske (Jesus Kristus) å se til.

 

Høytstående menneske? Jesus døde for ganske lenge siden, og det er nok ikke mye igjen av han, så kanke si at jeg ser på han som et høytstående menneske.

 

Og hvorfor i det heletatt tro på en person som døde og sannsynligvis råtnett bort for lenge siden, Hvorfor skal vi ikke se på oss selv som det vi sannsynligvis er? Er ikke det å sammenligne oss med Jesus Kristus ganske selvdyrking/egoisme, som er galt.

 

Jesus Kristus lever fortsatt.

Hvordan kan det å identifisere seg med verdens største anti-egoist (Jesus Kristus) være selvdyrking/egoisme ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Hyggelig at du til slutt forstod svarene du fikk. Ingen stemme i hode/hjernen ble nevnt, hvor hørte du det ? NT forteller oss at Gud er kjærlighet. Egoisme er det motsatte av kjærlighet motsatt av Gud. Ser du ikke Jesus Kristi kjærlighet beskrevet i Bibelen ?

Men hvordan vet du at NT er sann? Hva om alt som står der bare er tull? Du kan ikke basere ett bevis, på noe som ikke er bevist enda.

Lenke til kommentar

 

For en utrolig ufattelig patetisk tråd..

 

Religion er roten til stort sett alt ondt de siste par tusen år. Religion er grunnen til de fleste store kriger. Grunnen til ufattelig menneskelig smerte gjennom tusenvis av år.

 

Religion er er verktøy for å skaffe seg makt over grupperinger av mennesker og bruke den makten til å skaffe seg selv mer makt og rikdom. Det er ingen gud, det er ingen høyere makter. Kun en illusjon skapt av mennesker for å kunne opphøye seg selv til prester og religiøse overhoder.

 

Hvem skapte gud hvis gud skapte mennesker? Noen må jo ha skapt han også med kristnes latterlige forklaring på hvordan liv ble til. Forklar hvordan gud oppstod? Du har ingen forklaring på det. Hvorfor er det da umulig at liv oppstod av seg selv hvis gud klarte å skape seg selv? Hvorfor kan gud skape seg selv fra ingenting hvis ikke liv på jorden klarer det? Du må være rimelig blåst for å tro at en menneskeskapt historie om gud og jesus beviser at noen av dem har vært guddommelige og eller eksistert. Jesus har nok vært en dyktig taler, og kanskje han klarte å gjøre et par triks. Men en fjær blir fort til ti høns, og vips så ble historien gjenfortalt et par hundre ganger før den ble skrevet ned. Og vips så var han guds sønn og halleluja. Men det forklarer fremdeles ikke mangelen i teorien deres om at gud skapte seg selv. Eller har gud en allmektig far? Som igjen ble skapt av et flyvende spaghetti monster? Halleluja.

 

Det finnes vitenskaplige teorier for hvordan liv oppstod på jorden, for hvordan universet ble til. Men ikke et fnugg av bevis for hvordan gud ble til. Og hver gang dere blir stilt vanskelige spørsmål så henviser dere bare til at "det er slik gud ville det" eller "gud skapte både ondt og godt". crap! Det er bare latterlige bortforklaringer fordi dere ikke har peiling og klamrer dere til religion fordi dere ikke klarer å forstå alt som skjer i verden. Dere har ikke svar på alt og religion er den lette løsningen for mennesker med liten eller ingen kunnskap om hvordan ting fungerer.

 

Religion har alltid hatt problemer med å forklare vitenskaplige ting, og har derfor også prøvd å "fjerne" alle som kommer med vitenskaplige forklaringer på ting som kristendommen har forklart med gud og jesus. Greit å ha makt til å brenne folk på bål om de ikke mener nøyaktig det prestene ville at folk skulle mene. Eller kanskje litt tortur fikk dem til å holde kjeft om sine vitenskaplige teorier og vås. Huff, hva hadde skjedd om folk begynte å tro på vitenskap i stedet for religion. Ingen idioter som kunne ofre seg i religiøse kriger lengre, ingen som kunne gi sitt liv for gud. Hvordan skulle paven og kirken få mer makt da?

 

I Norge løste vi den religions greia ganske greit, bli kristen eller bli drept. Foreslår at du leser om kristningen av Norge og hvordan stormenn som ikke ville bli døpt ble drept. Og så forteller du meg etterpå at religion er for opplyste og fornuftige mennesker.

 

Det vil nok dessverre alltid være ting vi ikke klarer å forklare med vitenskap. Og derfor også rom for mindre intelligente mennesker som søker svar i religion. Og for all del, det er sikkert greit å kunne ha det å støtte seg på hvis du ikke klarer å gi ditt eget liv mening uten å ha en gud som forklaring på alt vanskelig. Greit å kunne skylde på gud når noen nær deg dør, og så kunne tenke at man treffes jo igjen i himmelen. Grei måte å takle livets harde realiteter på uten å måtte tenke så mye selv. Bare lese boken og gi penger til kirken, jippi nå slipper jeg å tenke på alt som er vondt og så kommer jeg til himmelen når jeg dør. Halleluja.

 

 

Tema er ikke religion, tema er menneskesyn.

Lenke til kommentar
Kristendommen har det edleste menneskesynet verdenshistorien noen sinne har sett :)

 

Ape mennesket ateistene og humanistene tror på er direkte nedverdigende :thumbdown:

 

Nåda, Kristendommen er direkte skyld i at vi mennesker fortsatt ikke har utviklet oss, den har prøvd å tviholde på makten og prøvde til og med å nekte for at Jorden var rund. Det er jo direkte Naivt.

 

Kristendommen er også direkte ansvarlig for å brenne kvinner på bål :

http://en.wikipedia.org/wiki/Witch-hunt

 

Kristendommen og deres prester er direkte skyldige i mange 1000 overgrep på barn :

http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Catholic_sex_abuse_cases

Mye av dette blir det tiet om i mange år, men mye kommer fram.

 

Vi har hatt flere kriger og blodbad I Jesus Kristus navn, I guds Navn bare for å fylle de store gullkistene til prestene så de kunne hore og drikke vin dagen lang. Nei, Kristendommen er ikke så mye å skryte av (det er heller ikke noen andre religioner egentlig heller ikke).

 

Tror jeg foretrekker å tro på at vi kommer fra en hårete ape enn å tro på en gud som vil at vi skal myrde hverandre i hans navn.

 

At enkelte har misbrukt Jesu Kristi navn endrer ikke noe som helst på det kristendom egentlig er, kjærlighet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...