Gå til innhold

Spørsmål om kristendom og genteknologi


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg driver med et prosjekt på skolen nå om dagen. Vi skal ha en diskusjon i klassen om genteknologi, og jeg har fått rollen som prest. Jeg trenger da å vite hva kristendommen synes om genteknologi.

 

Så det jeg lurte på da var;

Først noen spørsmål om genteknologi på planter. Hva synes kristendommen om genteknologi på planter? F. eks. som gjør at plantene er mer næringsrike, sunnere, at det er lettere å dyrke, at det tåler mer variert klima og gjøre det immun mot skadedyr? Er kristendommen for eller i mot? Og hvorfor?

 

Det samme gjelder dyr;

Hva synes dere om genteknologi på dyr, som f. eks. får dem til å få mer muskler (mer kjøtt), tåle forskjellige klimaer bedre, inneholde mer næring, være mer mettende og lignende? Er kristendommen for eller i mot? Og hvorfor?

 

Og hva synes dere om kloning av dyr, og eventuelt mennesker? Oh hvorfor?

 

Og til slutt, hva synes dere om fostervannsprøver, f. eks. å kunne se om et barn har en alvorlig sykdom, og avgjøre om hun vil føde barnet eller ikke?

 

På forhånd takk for alle svar!

Endret av Henrikfj-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stor forskjell mellom prester, men jeg er kristen og mener at genteknologi på planter er forsovet greit. men når det er snakk om dyr, og mennesker er jeg imot, på kristen side. det er fantastisk at folk utforsker nye ting, men slik er ikke kristendommen. de mener at det skal være slik som Gud vil det. du er du og jeg er jeg, men kloning gjør ikke det.

Lenke til kommentar

Har ingen klare synspunkt om genteknologi. Hørte om et prosjekt i India der man ville tilføre mer proteiner til poteter sånn at skolebarna kunne føle seg mer mette. Man skal være rimelig hardhjertet for å være mot dette. Og mener også at på mange måter vil det være uungåelig med genetisk modifisering for å skape større avlinger, rett og slett fordi det er et skrikende behov for mer mat i verden.

 

Men samtidig er det mange kristne mennesker som ser positivt på dommedag?

 

Hvis du hadde lest avisene hadde kanskje du også vært det.

Lenke til kommentar
***
Men samtidig er det mange kristne mennesker som ser positivt på dommedag?

 

Hvis du hadde lest avisene hadde kanskje du også vært det.

... og med det mener du.....?

 

 

 

Syntes du virkelig det er bra å tro på dommedag? Ikke jobbe for fremtiden og egne barn i det hele tatt, bare drite i alt og alle mens du flyr rundt og bader deg i tvil om jesus plukker ut akkurat DEG når han kommer og dømmer... :eek:

 

Kristendommen er jo en dommedags sekt, det hadde jeg nesten glemt... :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Men samtidig er det mange kristne mennesker som ser positivt på dommedag?

 

Hvis du hadde lest avisene hadde kanskje du også vært det.

Javel? Så bare fordi livet på Jorden ikke er ubeskrivelig perfekt så er det en god grunn for at hele universet skal ødelegges? Istedet for å prøve å gjøre fremtiden bedre for fremtidige generasjoner så er det bedre å bare sette seg ned og vente på dommedag med et smil om munnen? I motsetning til deg, Bellicus, så tror jeg ikke på noe himmelrike etter døden, ergo verdsetter jeg kanskje dette livet mer enn deg. Jeg vil heller gjøre det jeg kan for å gjøre livet bedre for mennesker generelt og for våre etterkommere. Å se positivt fram til slutten på alt liv som vi kjenner det er en forferdelig tanke.

 

Gode kristne synes at døden for alle livsformer er en god ting?

Lenke til kommentar
En perfekt verden vil absolutt være å foretrekke fremfor en ikke-perfekt værden.

Og å være komfortabel med ødeleggelsen av den og alt liv som vi kjenner det er bedre enn å prøve å forbedre den?

 

Mener du at jeg ikke prøver å forbedre verden like mye som deg?

Lenke til kommentar
Mener du at jeg ikke prøver å forbedre verden like mye som deg?

Ikke når du er positivt innstilt på dommedag.

 

Neivel.

Det går jo selvsagt an å forbedre verden og samtidig tro på dommedag.

Men å se positivt frem til dommedag er som å være en gartner på en gedigen åker som ser positivt frem til en eventuell gressbrann som brenner alt. Ugresset forsvinner det, men det gjør jo resten av avlingene også. Dommedag virker for meg som en idiotisk "bjørnetjeneste" som ødelegger mye mer enn den..."hjelper"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...