Gå til innhold

Hva kan man jobbe innen IT å tjene bra på?


Anbefalte innlegg

Hvilke jobber innen IT kan man få og tjene bra på? Da mener jeg helst ikke en jobb der man sitter å programerer hele dagen, men helst en jobb med litt varisjon. Gjerne en jobb der man reiser litt(snakker ikke kun om da rundt i nærområdet, men andre steder i norge/verden), ikke bare sitter inne på et kontor hele dagen. Om det så er 80 % kontor og 20 % reising så er ihvertfall det bedre enn ingenting, men jeg vet jo ikke om det finnes slike jobber. Og med bra lønn så mener jeg at man minst tjener 5-600.000 i året til oppimot millionen eller litt under etter mange års erfaring, ihvertfall har mulighet til det hvis man kan bli prosjektleder innenfor jobben eller no.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg visste om en slik jobb, så hadde jeg garantert holdt kjeft om det ;)

 

Men jeg er litt nysgjerrig.. hvorfor er det så viktig at du skal tjene så utrolig mye?

 

Jeg prøver å finne meg en jobb jeg liker, og samtidig tjener bra penger på. Jeg vet selv at jeg kan sikkert ha en grei jobb med en lønn på 4-500 tusen, og sikkert trives i jobben, men jeg vil nok aldri være fornøyd med meg selv når jeg tjener "så lite". Jeg vet om flere som tjener det, og jeg vet derfor at dette tilsvarer et normalt liv, med en syden ferie i året, en grei bil, hus, og råd til litt på siden.

 

Jeg vil helst prøve å legge meg litt over den normal grensa og ha litt ekstra råd til litt godsaker på siden, kan godt si det er et mål i livet. Jeg vet at når man f.eks er familiefar og tjener så mye, er det ikke mye man har på siden. Lønna går for det meste til å kun dekke utgifter, men man har liksom ikke råd til å leve litt. Heller ser jeg ikke grunn til å ta en tung utdanning for ingenting, jeg vet blant annet om ingeniører som tjener 4-500.000 i året etter flere år i arbeid og så lang og tung utdanning, det er mye tung matte og fag, og alikevel tjener de ikke mer. Ta til sammenligning en flygeleder som har 2års gratis utdanning og starter på en lønn på 550.000.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Tja, det du beskriver der kjenner jeg vel rimelig godt til. Finnes mange slike jobber. Bli konsulent i et godt konsulentselskap (krever mastergrad + gode karakterer). Mange som lett tjener 500K første året der (ink tillegg), og øker jevnt de første årene. Blir man prosjektleder er man gjerne på 700-800 og i gode tider kan nok bonuser ol. gjøre at man kommer opp mot en million. (Gjør man det veldig bra og blir partner etter 15-20 år så kan man gange dette noen ganger da, men sjansen her er litt mindre.)

 

Jobber selv i et slikt og reiser vel 2-3 dager i uken for tiden (et prosjekt som varer 1,5 år). Jobber da i IT-prosjekter, men driver ikke med programmering.

 

Eksempler på selskaper som dette (og som man nødvendigvis ikke må jobbe med programmering i) er:

 

Bearingpoint, Deloitte, Steria, Accenture, Cap Gemini++

Endret av stadskle
Lenke til kommentar

I følge teorier om hva som motiverer folk i arbeid så er ikke lønn det som får én til å prestere bedre, men det er ett virkemiddel for å vedlikeholde en eksisterende motivasjon (eller noe i den duren). Men om du ikke trives i jobben så betyr summen på lønnslippen ikke så mye. De som jobber i IT-jobbene det snakkes om her gjør det nok først og fremst fordi de liker det de holder på med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvilke jobber innen IT kan man få og tjene bra på? Da mener jeg helst ikke en jobb der man sitter å programerer hele dagen, men helst en jobb med litt varisjon. Gjerne en jobb der man reiser litt(snakker ikke kun om da rundt i nærområdet, men andre steder i norge/verden), ikke bare sitter inne på et kontor hele dagen. Om det så er 80 % kontor og 20 % reising så er ihvertfall det bedre enn ingenting, men jeg vet jo ikke om det finnes slike jobber. Og med bra lønn så mener jeg at man minst tjener 5-600.000 i året til oppimot millionen eller litt under etter mange års erfaring, ihvertfall har mulighet til det hvis man kan bli prosjektleder innenfor jobben eller no.

 

 

Gå IKT - Servicefag (1 år)

 

Lærling i bedrift (2 år)

 

ta alle nødvendige sikkerhetskurs etc. og kom deg ut i nordsjøen, det er en fremtid er med brukbar lønn ;)

Lenke til kommentar

Jeg jobber i ett stort IT firma, og har intrykk av at de ansatte på salgsavdelingen tjener mest gryn her ;) Samtlige kommer på jobb i flotte dresser, og kjører dollarglis av noen biler (splitter nye bmw, volvo, audi, porsche +++). De er stadig vekk ute hos kunder rundt omkring i landet for å selge inn nye tjenester. Men det blir mer en salgsjobb enn en IT jobb, flere av de har bare grunnleggende IT kompetanse. De jobber mer med salg av tjenester, og utarbeiding av kontrakter, også er det opp til konsulent og driftsavdelingene å få ting til å fungere og løse problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...