Gå til innhold

Ny kjøling til pc'n


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ingen ekspert på vannkjøling, langt ifra.

Men det kan vel hende att CPU er så varm siden vannet går gjennom 3 andre komponenter før det kommer til CPU? Pluss pumpen som også lager litt varme på vannet...

 

Er vel ikke vits å si att kjølepasta må vere bra, for det vet du vel. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Legger inn en ny tråd her vedr problem med vannkjølinga. Har kjørt opp maskina på vannkjøling (oktober 2008), og er nå nede igjen, ettersom den helsikes pumpa er fullstendig r.. kjørt.

Jeg må rope ut og be om hjelp på et oppsett som funker bra og funker bra over tid, samt er dønn stille.

 

Det jeg har av HW er:

KAB: Lian-Li A10B

CPU-kjøler: Swiftech Apogee

GPU-kjøler:Swiftech STEALTH

Pumpe:Eheim 1046

Radiator:MIST 1 x 120

Vanntank:Swiftech MCRESMICRO

Slanger:Primoflex 3/8

nipler: Svarte plast nipler som fulgte med de forskjellige delene.

Kjølevæske: Alphacola blå UV . fant ingen link til den flaska

 

Det som er no dritt er at jeg først målte, tegnet og fant ut hvilken montering jeg skulle ha, monterte alt ihht til bruksanvisninger, og rensa systemet med det alhacool vannet. Bytta det ut etter at testen var ferdig. og satte alt på plass igjen, hadde på vann og tetta alle luker, før jeg kjørte ut all lufta(rista, snuddde opp ned etc..) sjekka at all lufta var ute, og alt fungerte fint helt til forrige uke... da starta f.. skapet:

 

Pumpa høres ut som en Lada med rådebank, og klarer heller ikke dytte vannet rundt .. samt at det virker som om det er noe blå/grønn "keramikk" som hopper og danser i slangene.. noen idè?

 

Det jeg vil ha hjelp til av dere kjølemestere er å finne noe som funker, og som funker over tid , OG er STILLE!

Penger er itte et spørsmål.. (ok da.. holder meg under 3000)

 

Kjøleblokkene funker(håper je da), men resten er je blank på ettersom dette var mitt 1. oppsett.

Jeg har lagt ved en youtubefilm under hvor dere ser og hører oppsettet samt "rådebanken" på pumpa... mulig litt dårlig lyd men...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Pumpa høres ikke bra ut nei. Høres ut som om du har tørrkjørt den litt da du startet den opp for første gang?

Er viktig at man ikke lar pumpa gå uten at det er vann som sirkulerer gjennom.

Ville kjøpt ny pumpe. Regner med at alle andre komponenter fortsatt fungerer?

 

Kan anbefale Swiftech MCP655-B, har denne selv og er svært fornøyd.

Visst du vil bytte slanger også, vil jeg anbefale Tygon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei!

 

Pumpa høres ikke bra ut nei. Høres ut som om du har tørrkjørt den litt da du startet den opp for første gang?

Er viktig at man ikke lar pumpa gå uten at det er vann som sirkulerer gjennom.

Ville kjøpt ny pumpe. Regner med at alle andre komponenter fortsatt fungerer?

 

Kan anbefale Swiftech MCP655-B, har denne selv og er svært fornøyd.

Visst du vil bytte slanger også, vil jeg anbefale Tygon.

 

Sorry at jeg ikke har fått svart, men vært litt offline :-o

 

Blir vel ny pumpe. Tenkte litt på den Swiftech MCP655-B, men litt usikker på lydnivået på den kontra en fungerende Eheim 1046.

 

Når det gjelder slanger så har je 3/8 slanger. Vil det hjelpe med 1/2" istedet? hvis så; hvilke nipler bør je gå for?

 

et siste spørgesmål: det grønne "krystallgreiene"... kan det komme fra kjøleblokker, eller fra radiator?

Lenke til kommentar

Tror ikke det er stor forskjell i lyd, basert på diverse bruker-reviews hos forskjellige butikker :)

 

Hva mener du med "hjelpe med 1/2" isteden"? Du vil få litt bedre flow, men slangene er mye vanskeligere å vri og brekke på. Ser du har ganske mye slange i ditt system, som er kveilet alle veier :p

 

gå for 7/16" push-on, eller 1/2" kompress på niplene du ;)

 

krsytallgreiene?

Lenke til kommentar

hehe, vet den hørtes litt "gresk" ut ja.. :whistle:

 

Det jeg mente med de "Krystallgreiene" var at det virker som om kjølevannet (AlphaCola) krystalliserer seg når det har stått og gått en stund (1 - 2 uker), og det moser jo pumpa... men er ikke sikker på om det er vannet som krystalliserer seg..men samma kan det være.

Jeg bestiller ny pumpe og nye slanger :-p

Men... noen få spørsmål: som det ble påpekt her har jeg et sirkus med slanger i kabinettet.

1: Åssen vil flow`en bli påvirka om jeg velger å sette inn 90 graders nipler i stål får å få redusert mengde med slanger?

 

2: jeg har idag tanken i i midten og radissen i 12cm bak. Vilel det vært bedre å sette radissen i topp med og tanken så høyt opp som mulig?

 

Er deff ikke blitt vant med vannkjøling ennå så er en smuule grønn på dette området, men svir gjerne noen hundre for å lære :blush:

 

psst.. er det noen som har et tips til be-slanging på dette kabinettet? Lian-Li A10B

Endret av knut ivar berg
Lenke til kommentar

Et par 90gradere vil nok gi bedre flow enn en salat med slanger ;)

Du vil hvertfall ikke merke noe på temps

 

Husk at varmen fra komponentene dine stiger. Viftene vil derfor dra varm luft gjennom radiatoren. Er ikke nødvendigvis veldig utslagsgivende på temperaturer, men man kan ha det i bakhodet ;)

 

Så lenge tanken er over pumpa, har det ikke noe å si hvor du plasserer den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...