Gå til innhold

Ny kjøling til pc'n


Anbefalte innlegg

Heisann, syns jeg har litt varm PC fortida og trenger noen tips til og få det ned, vurdere vannkjøling STERKT.

 

 

Mine speccs nå:

 

Hovedkort: Asus P5N-D

Skjermkort: XFX GeForce 9800GTX

CPU: Duo E8500

Ram: Crucial DDR2 2048MB x2

 

 

Har Cooler Master Centurion kabinett, har Zalman CNPS9500 CPU vifte. Stock GPU vifte, skrudd opp hastighet på vifta i rivatuner til 70%,

 

 

CPU ligger på 40-42 C idle

GPU 45 C idle

Chipset 39C idle

 

Nærmer meg 60 C når jeg gamer.

 

 

På kabinettet mitt har jeg en 120mm vifte forran som suger inn, en 120mm som suger ut bak, en 80mm som blåser rett på CPU vifta, og en 120mm som blåser på GPU og chipset (de to siste sitter i sidedøra)

 

Viker som jeg har god flow, men sliter med tempraturen, syns det blir litt ustabilt til tider, f.eks etter noen timer gaming.

 

Kikker på vannkjøling, men veit ikke hva jeg burde gå for, evnt om det lønner seg og kjøpe sett? vil ha kjøling på CPU, GPU og chipset, har finni til GPU og CPU får man med i sett, men klarer ikke finne noe til chipsetet mitt. Dårlig info på sidene jeg har sett på.

 

Noe folk kan anbefale?

 

 

Mvh Fredik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt. Temperaturene dine er ikke så veldlig ille. Er helt normalt med rundt 40 idle og opp mot 60-70 load.

 

Jeg vil anbefale deg å sette sammen vannkjøling selv. Slk litt rundt på guider osv, så finner du fort ut hva du trenger og hva som er bra.

 

Anbefaler også en titt innom EK waterblocks si sjappe. De har kvalitetsblokker.

 

http://ekwaterblocks.com/shop/product_info...products_id=354

 

De har alt du trenger til CPU, GPU og chipset

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt vannkjløing fra vcore.dk, mye av produktene er fra EK waterblocks, jeg fant blokker til chipsettet etter litt leiting og søking, er ikke 100% sikker på at det er riktig, men det passer med måla på skruehøla som jeg har nå.

 

Jeg lurer på og feste radiatoren i toppen av kabinettet, har bestilt 2x120 radiator. Og lurer på om viftene burde blåse utenfra og inn, eller motsatt?

Lenke til kommentar
Da har jeg bestilt vannkjløing fra vcore.dk, mye av produktene er fra EK waterblocks, jeg fant blokker til chipsettet etter litt leiting og søking, er ikke 100% sikker på at det er riktig, men det passer med måla på skruehøla som jeg har nå.

 

Jeg lurer på og feste radiatoren i toppen av kabinettet, har bestilt 2x120 radiator. Og lurer på om viftene burde blåse utenfra og inn, eller motsatt?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1075128

Lenke til kommentar
Da har jeg bestilt vannkjløing fra vcore.dk, mye av produktene er fra EK waterblocks, jeg fant blokker til chipsettet etter litt leiting og søking, er ikke 100% sikker på at det er riktig, men det passer med måla på skruehøla som jeg har nå.

 

Jeg lurer på og feste radiatoren i toppen av kabinettet, har bestilt 2x120 radiator. Og lurer på om viftene burde blåse utenfra og inn, eller motsatt?

Har du fått noe deler?

Hvordan ble tempen på cpu og gpu?

Lenke til kommentar

hallois, venter fortsatt på delene, de kommer i morra.. veldig treig transport. temps kommer fortløpende. Men veit ikke om noen her veit, men jeg bestilte en vannblokk som jeg trudde passa til NB'n min, men det var feil, så jeg tok gamle kjøleribba som stod der, kappa av "rillene" og planet den helt flat, og festa vannblokka på den, vil det funke eller har jeg driti meg ut? :p

Lenke til kommentar

Da er jeg i gang, fikk montert alt i går og har andre oppstart må, CPU ligger på 35

GPU på 28

Hovedkort 32

 

Vcore glemte og sende med den ekstra delen som hører til skjermkortblokka, så den bli heldekkende. Så der fiksa jeg litt til med den gamle ribba og den funker greit.

 

Skal få lagt ut npem bilder snart

Lenke til kommentar

Tja, etter en times load er temps følgene:

 

CPU 40

GPU 30

Hovedkort 37

 

Veldig fornøyd med gpu og chipset, men vil ha CPU'n enda litt kaldere..

 

Har i vanlig vann nå, men skal ha på batterivann og coolant litt seinere, hjelper det noe?

Endret av Fredriik
Lenke til kommentar
Tja, etter en times load er temps følgene:

 

CPU 40

GPU 30

Hovedkort 37

 

Veldig fornøyd med gpu og chipset, men vil ha CPU'n enda litt kaldere..

 

Har i vanlig vann nå, men skal ha på batterivann og coolant litt seinere, hjelper det noe?

 

Nei det gjør det ikke, men temperaturene dine er fine, ingenting å klage på.

Lenke til kommentar

Skal vi se her!

 

 

Sånn så det ut, starta litt med demontering.

 

DSC09410.jpg

 

Borra hull for og trekke ledningene på baksida

 

DSC09411.jpg

DSC09412.jpg

DSC09416.jpg

 

Hadde tenkt til og ha radiatoren under "topp plata" og la viftene "suge" ut

 

DSC09421.jpg

DSC09419.jpg

DSC09422.jpg

 

Og her er O-ring opphenget til hardiskene

DSC09425.jpg

 

Og her er resultatet

 

IMG_1055.jpg

IMG_1056.jpg

 

Her ser dere min hjemmelaga hovedkort kjøler, saga vekk rillene som stod der, plana den helt og skrudde fast vannblokka på den.

 

IMG_1058.jpg

 

Og siden jeg mangla den ene delen på skjermkortblokka klipte jeg til den gamle og festa den slik at det blei litt større flate.

 

IMG_1059.jpg

IMG_1060.jpg

 

Sånn blei det på toppen, slangene gjennom lokket for synets skyld, syns det blei kult.

Kommer en vifte til der, står 2 under som suger gjennom og kommer en til oppå for ekstra kjøling.

 

IMG_1062.jpg

IMG_1063.jpg

 

Kommer blå farge i vannet..

 

Hva syns dere? selv er jeg fornøyd :D si i fra hvis dere vil ha bilder av noe annet.

Lenke til kommentar

:thumbup:

 

Skulle tatt masse flere bilder underveis men fikk ødlagt mobilen og kamerat var ikke hjemme.. Nå har jeg akkurat bytta til batterivann og frostveske + farge.. blei bra :D Men ser man får kjøpt UV led er de noe bra? og hvor stor effekt vil det ha og ha en kunn på tanken? Vil at de "buene" over kabinettet skal lyse ekstra, burde jeg montere en så den peker rett på slangen kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...