Gå til innhold

Radiator vifter, blåse eller suge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du får lyst er det jo mulig å ha viftene i par, så du har en som blåser og en som suger ;) Teoretisk vil det øke flow, siden den viften som blåser får mindre motstand, den trenger alså ikke å "dytte" luften like hardt for å få samme flow.

 

Men så var det støy problemet da.... 2 vifter vs 1

 

Et støysvakt system er mye av poenget med vannkjøling for min del...

En evt. klokk blir en snill 24/7

Lenke til kommentar
Teoretisk sett så skal det bli ett fett da...
Nei teoretisk sett får man bedre kjøling av at luften blåser på det som skal avkjøles. Du kan prøve å sitte på 'sugesiden' av en bordvifte på en varm sommerdag å se om det kjøler like godt som når luften blåser på deg.

True, very true... Hehe. Man får vel kanskje en mer retningssterk strøm på siden som blåser enn der den suger. :p

Lenke til kommentar
Teoretisk sett så skal det bli ett fett da...
Nei teoretisk sett får man bedre kjøling av at luften blåser på det som skal avkjøles. Du kan prøve å sitte på 'sugesiden' av en bordvifte på en varm sommerdag å se om det kjøler like godt som når luften blåser på deg.

 

Det blir totalt feil. Husk at viftene er helt inntil radiatoren, så det kommer ikke noe luft inn på sidene. Så om sammenlikningen skal funke må du isåfall sette deg bak vifta, med en trakt tredd over vifta og hodet ditt, og da får du samme effekt. Det beste på radiatorer er å ha en funnel, og ha viftene til å suge lufta gjennom. Da får du ikke dead-spot midt på vifta.

Lenke til kommentar
Vell, vifter er generelt bedre til å blåse enn å suge.

Så suging, suger bokstavelig talt.

Om du setter de til å blåse så vil jeg anta at du får maks effekt.

Jeg har opplevd motsatt - på flere rigger.

 

Teoretisk sett så skal det bli ett fett da...

Viften må dra like mye luft på baksiden av viften som den dytter ut på fremsiden. Så flowen er lik på begge sider... Men er usikker selv... :p

Når de blåser møter de motstand, og mye av luften skyves tilbake - når de suger møter de fortsatt motstand, men luften har ingen vei å skyves tilbake.

Dette bekrefter min hypotese, og personlige erfaring.

Lenke til kommentar
Hva var oppsettet på de riggene du merket forbedring på? Radiator størrelse, tykkelse osv.

 

Brukte du noen form for shroud eller funnel? Eller skrudde du viftene rett på radiatoren?

Jeg har testet, og funnet forbedring, på alt fra eldre thermaltake-radiatorer til nyeste AC 360-rad. Med alt fra standardvifter til noctua, og det har aldri slått feil.

 

Kun skrudd rett på radiator. Med en shroud skal det i teorien bli enda bedre.

Lenke til kommentar
Teoretisk sett så skal det bli ett fett da...
Nei teoretisk sett får man bedre kjøling av at luften blåser på det som skal avkjøles. Du kan prøve å sitte på 'sugesiden' av en bordvifte på en varm sommerdag å se om det kjøler like godt som når luften blåser på deg.

 

Nei? Tenkt deg en støvsuger, når den suger så blir det kaldere enn når den blåser

 

Se posten over :p

Endret av Phoenix007
Lenke til kommentar
Grunnen er at de små PCviftene takler mottrykk sinnsykt dårlig, jo mer motstand det er i radiatoren jo mer vil du tjene på å snu viftene.

 

"å snu viftene" kan jo være litt misvisende, regner med du mener å flytte viftene til andre siden av radiatoren + å snu dem? :hmm:

 

Ellers ville jo viftene kun suge varm luft fra inni pc'en..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...