Gå til innhold

[Løst]Får ikke stilt klokka i Arch Linux.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et litt flaut problem i Arch. Jeg får ikke stillt klokka i Arch. Nå er den ca. 1 time for kjapp. Hvordan får jeg stilt den riktig? Noen som vet det? Jeg har søkt på google, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal redigere. Håper noen har svar.

 

Hilsen. wil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kan også bruke ntp.org sin pool: no.pool.ntp.org

 

Men da må antakelig .conf fil for ntp programmet konfigureres til å (kunne) bruke flere servere, jeg vet at iallefall openntpd må det (dvs. bruke en "servers" linje i .conf fila istedet for "server") og jeg mener å huske at ntp.org sin ntpd også må det (en stund siden jeg konfigurerte min, og jeg har ikke tilgang til den nå for å sjekke :) )

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Hei igjen. Har vært på jobb i dag og når jeg kom hjem så styra jeg med Arch så jeg har ikke svart, men det ser ut til at problemet er løst nå. Tingen var mest sannsynlig at klokka var feil i BIOS. Men nå ser det ut til at ting fungerer som det skal. Takk for hjelpa :)

Lenke til kommentar
Selv pleier jeg å synce med en eller annen NTP-server.

 

F.eks

# ntpdate ntp.uio.no

 

Legg den f.eks i crontab, så går klokka di alltid riktig. :)

 

Enda bedre å bruke ntpd:

 

The ntp daemon ntpd is far more subtle. It calculates the drift of your system clock and continuously adjusts it, so there are no large corrections that could lead to inconsistent logs for instance. The cost is a little processing power and memory, but for a modern server this is negligible.

 

Hvis alle skulle brukt ntpdate kunne det fort blitt mer belastning på serverne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...