Gå til innhold

Skal kjøpe kamera, budsjett på 10 000,-

Anbefalte innlegg

Skrevet
Grattis med nytt kamerahus, Karabin. Godt valg! :new_woot:

Takk for det :)

Gleder meg til å få brukt litt mer i helga. Har ikke vært tid til så mye annet enn jobb i uka. Men det jeg har prøvd til nå har vært veldig bra :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil nevne en ting som jeg ikke kan se at er nevnt tiligere i posten, som hadde en del for meg og si da jeg handlet, og det er værtetting.

At kamra huset er sprut og støvsikkert, det sammen med bildestabilisator på brikken, var vell det som fikk meg til og velge.

Prisen på objektiv med bildestabilisering er vell gjerne dyrere enn uten.

Så f.eks sigma 18-200 med og uten er jo 2000kr i forskjell.

Skrevet
Kanskje på tide å våkne opp fra din lille Sony/minolta "virkelighet" og innse at du nesten ikke kunne tatt mer feil. Det er ikke mange slike kamera for salg idag. (Kanskje en totalsum på 5, fordelt på 2 kameramerker og 2 salgssider er mye for en tilhenger i "Sony/Minolta menigheten", ikke vet jeg :) )

Kjapt søk på finn.no:

3stk Nikon d50. Priser 2300-3000 (dyreste med en lens baby)

Et stk eos 350 til 2800

Foto.no

en stk eos 350 med litt tilbehør 4500/bud

Nikon d50 til 2800 (dette er en av de tre som også er på finn.no)

Per idag så finner man ikke en annonse med noen av disse kameraene til under 2000.

(ja, de som låg ute var stort sett litt overpriset , men likevel :) )

Ikke argumenter med det som ligger på markedet i dag det er nemlig en grunn til at det ligger der og ikke er solgt. Dessuten argumenterer du mot deg selv når det gjelder bruktkjøp, dersom man er redd for ikke vil få solgt kamera og objektiver til skikkelige priser, bør det stengt tatt være svært enkelt å gjøre gullkjøp på bruktmarkedet i de mindre merkene.

Faktum er at man kan gjøre gode kjøp i brukt markedet innen alle merker, det handler bare om å følge litt med, og ja det er noen kamera som er lettere tilgjenglige enn andre.

Skrevet

til DonaldR:

Teorien din er at Sony/Pentax/Olympus holder seg klart dårligere i pris enn CaNikon. Det er ingen objektive grunner knyttet til bruksverdien av utstyret som skulle tilsi dette. Den logiske konsekvensen av om dette skulle være sant er jo at man gjør de klart beste kjøpene ved å kjøpe brukt Sony/Pentax/Olympus.

Skrevet
Kanskje på tide å våkne opp fra din lille Sony/minolta "virkelighet" og innse at du nesten ikke kunne tatt mer feil. Det er ikke mange slike kamera for salg idag. (Kanskje en totalsum på 5, fordelt på 2 kameramerker og 2 salgssider er mye for en tilhenger i "Sony/Minolta menigheten", ikke vet jeg :) )

Kjapt søk på finn.no:

3stk Nikon d50. Priser 2300-3000 (dyreste med en lens baby)

Et stk eos 350 til 2800

Foto.no

en stk eos 350 med litt tilbehør 4500/bud

Nikon d50 til 2800 (dette er en av de tre som også er på finn.no)

Per idag så finner man ikke en annonse med noen av disse kameraene til under 2000.

(ja, de som låg ute var stort sett litt overpriset , men likevel :) )

Ikke argumenter med det som ligger på markedet i dag det er nemlig en grunn til at det ligger der og ikke er solgt. Dessuten argumenterer du mot deg selv når det gjelder bruktkjøp, dersom man er redd for ikke vil få solgt kamera og objektiver til skikkelige priser, bør det stengt tatt være svært enkelt å gjøre gullkjøp på bruktmarkedet i de mindre merkene.

5D konkurrerte i sin tid mot Canon 350D og Nikon D50. Det siste 5D jeg så for salg kostet 1900,- og annonsen ble forholdvis raskt satt passiv på finn. Jeg tror man skal slite for å få samme pris for et 350D eller D50.Grunnen er at markedet svømmer i tilsvarende kamera fra disse produsentene.

Argumentet mitt var for å demonstrere hvor feil du hadde. Etter din påstand så burde jo markedet ha overflod av eos350/D50 priset til 1500-1900 kr ;)

Og for å sitere meg selv

Er mulig at du har rett, liten omsettning, liten etterspørsel. Prisene holder seg greit. Men jeg er fortsatt litt skeptisk, og det vil jeg nok være uansett hvor mye vi prøver å spå om prisene/markedet i fremtiden. (Er jo denne "skeptisk" uttalelsen som er grunnen for diskusjonen)

Jeg har aldri uttalt meg som noen ekspert når det kommer til bruktmarkedet på ikke CaNikon produkter. Jeg kan ikke spå fremtiden, men jeg kan dele mine meninger. Mine synspunkter som jeg har nevnt flere ganger er mine tanker.

Slik som markedet er nå skal skal jeg gladlig innrøme at Pentax, Sony++ ikke er lavt priset. Så mine tanker om at de ikke kommer til å være verdt så mye stemmer kanskje ikke. (på en annen side, det er mange gamle annonser. og for å sitere kimara igjen.

"Ikke argumenter med det som ligger på markedet i dag. Det er nemlig en grunn til at det ligger der og ikke er solgt."

Kanskje en grunn til at INGEN av ikke CaNikon annonsene er solgt?? (De er faktisk ikke så ferske;))

Uansett så synes jeg det er dårlig at folk tipser om disse annonsene når det faktisk finnes så mange andre gode tryggere (og etter mitt syn bedre) kjøp.

En ting er at man på død og liv skal annbefale noe som ikke er CaNikon, men det meste som ligger ute nå vil ikke jeg kategorisere som gode bruktkjøpt.

Jeg kan godt si at Nikon D50 burde vært et godt bruktkjøp bare for å ikke annbefale Olympus f.eks og si sjekk ut utvalget på foto.no.

(Nå det ligger 2 annonser, et til 3000 og et til 3300 begge med 18-55!) Dette hadde vært elendige tips!! Man kan jo få så mye mer for tilnærmet samme sum. D80 og et "gratis" 18-55 (ja, 18-55 blir jo kastet etter folk i ny og ne"

Gårsdagens/dagens D40 til 1300kr derimot. Kjempetips! Det er selvsagt solgt nå da ;)

Men til Dere anti CaNikon fantatikere som jeg har "samlet" så fint i denne tråden, synes dere virkelig at dagens bruktmarked for "ikke CaNikon produkter" er noe særlig å annbefale? (Jeg har ikke sjekket ut flere annonser enn de nevnte kameraene, og tar utgangspunkt i kamerahus til under 5000)

Jeg innrømmer glatt at mine argumenter i denne tråden ikke alltid har vært de beste og i noen ganger litt motstridene. Men når alt kommer til alt så kan jeg ihvertfall si at jeg generelt ikke vil annbefale bruktkjøpt av "ikke CaNikon produkter" til andre. Det har jeg blitt sikrere og sikrere på i gjennom denne tråden. Dette gjelder ihvertfall under dagens nivå og trolig frem i tid også. Men overbevis meg gjerne om hvor feil jeg tar! ;) Eller overbevis gjerne trådstarter om hvorfor han ikke bør gå for CaNikon dersom han går for brukt!

Ellers så er det greit å ta til ettertanke at dersom trådstarter f.eks skulle finne ut at han likte grepet på et Olympus E-510. Sannsynligheten for å gjøre en god deal på bruktmarkedet er ikke stor. Det er mye enklere å fokusere på CaNikon når man begynner fra scratch. Der kan man ofte finne noe godt brukt på dagen. Eller man kan bruke 1-2 uker på å orientere seg for så å slå til på en god deal når den kommer. Finner man ut at man vil ha et objektiv? No problem. Ligger det ikke til salgs så kommer det ut;).

(Sier ikke at det man ikke finner gode brukttilbud fra Pentax f.eks, det er bare ikke så stor sannsynlighet for å komme over de.)

Ellers så kan jeg si meg enig i at Olympus E-3 heller ikke er et dumt innenfor prisklassen viss man kjøper nytt. (Selvsagt med dagens rabatter for å ikke bruke hele budsjettet på hus uten objektiv)

Skrevet (endret)
Uansett så synes jeg det er dårlig at folk tipser om disse annonsene når det faktisk finnes så mange andre gode tryggere (og etter mitt syn bedre) kjøp.

En ting er at man på død og liv skal annbefale noe som ikke er CaNikon, men det meste som ligger ute nå vil ikke jeg kategorisere som gode bruktkjøpt.

Det handler ikke om å anbefale noe som ikke er CaNikon, men å få uopplyste til å åpne øynene for andre produkter som i noen tilfeller har mer å by på, jeg antar at folk selv er oppgående nok til å sammenligne bruktpriser med priser på nye kamera og tilsvarende kamera fra konkurrerende systemer.

Men til Dere anti CaNikon fantatikere som jeg har "samlet" så fint i denne tråden, synes dere virkelig at dagens bruktmarked for "ikke CaNikon produkter" er noe særlig å annbefale? (Jeg har ikke sjekket ut flere annonser enn de nevnte kameraene, og tar utgangspunkt i kamerahus til under 5000)

Selv mener jeg at A700 på papiret sammen med Tamron 17-50mm er det beste man kan få med et budsjett på 10000, dersom man skal kjøpe nytt. Et jevngodt alternativ er 40D med samme alternativ, dette har jeg også anbefalt i en annen tråd.

Jeg innrømmer glatt at mine argumenter i denne tråden ikke alltid har vært de beste og i noen ganger litt motstridene. Men når alt kommer til alt så kan jeg ihvertfall si at jeg generelt ikke vil annbefale bruktkjøpt av "ikke CaNikon produkter" til andre. Det har jeg blitt sikrere og sikrere på i gjennom denne tråden. Dette gjelder ihvertfall under dagens nivå og trolig frem i tid også. Men overbevis meg gjerne om hvor feil jeg tar! ;) Eller overbevis gjerne trådstarter om hvorfor han ikke bør gå for CaNikon dersom han går for brukt!

Deg om det, selv vil jeg be personer som vurderer å kjøpe brukt å følge med på bruktmarkedet. Da vil jeg ta utgangspunkt i vedkommendes ønsker i forhold til pris, og anbefale å kikke etter passende kamera fra forskjellige produsenter, og jeg vil gjøre vedkommende oppmerksom på at det er mulig å gjøre gode kjøp fra andre produsente enn CaNikon også (dette trenger ikke å utelukke CaNikon som du tilsynelatende later til å tro).

Finner man ut at man vil ha et objektiv? No problem. Ligger det ikke til salgs så kommer det ut;).

(Sier ikke at det man ikke finner gode brukttilbud fra Pentax f.eks, det er bare ikke så stor sannsynlighet for å komme over de.)

Jeg har aldri hatt problemer med å finne de objektivene jeg har lystet etter i mitt system. Sågar har jeg også gjort noen virkelige røverkjøp. Ebay er stedet man finner "alt" av kamerautstyr, ofte kan man får det til en bedre pris enn her hjemme også.

Jeg ser hvor du vil dersom noen i dag velger å kjøpe brukt, likevel er det ingen grunn til å se seg blind på CaNikon fordi (og her vil jeg sitere en oppegående bruker):

Faktum er at man kan gjøre gode kjøp i brukt markedet innen alle merker, det handler bare om å følge litt med, og ja det er noen kamera som er lettere tilgjenglige enn andre.

Edit

Ellers så er det greit å ta til ettertanke at dersom trådstarter f.eks skulle finne ut at han likte grepet på et Olympus E-510. Sannsynligheten for å gjøre en god deal på bruktmarkedet er ikke stor.

Sorry jeg vet dette er dårlig men jeg klarer ikke å dy meg. Det ligger en E-520 til 2100,- på foto.no.

Endret av kimare
Skrevet (endret)

- Det er jo godt du ser det selv. Enten holder bruktprisen på Sony/Olympus/Pentax seg godt, eller så holder de seg dårlig. Begge deler kan ikke være sant samtidig (kan selvsagt variere mellom merkene, men jeg tror du skjønner poenget). Om de holder seg godt, er det et argument for å kjøpe Sony/Olympus/Pentax nytt og styre unna bruktmarkedet. Om de holder seg dårlig, er det et argument for å kjøpe Sony/Olympus/Pentax brukt og sytre unna nytt.

Du må nesten velge. Her argumenterer du for at han bør velge CaNikon om han går for brukt, noe som vel må stride mot at du tidligere sa at S/O/P holdt seg dårlig i pris.

Du argumenterer som om det er et argument i en generell debatt CaNikon vs. S/O/P. Det er det ikke, så lenge man ikke har bestemt seg for nytt eller brukt. Det er et argument for hvilke merker som bør kjøpes brukt og hvilke som bør kjøpes nytt.

Men ja, jeg ser argumentet med omsetningshastigheten. Vil man ha en rask handel, er det lurt med de store merkene. (Personlig synes jeg vel en langsom handel er det beste - i hvert fall når man skal kjøpe - men så er jeg vel litt sær.)

Ellers så er det greit å ta til ettertanke at dersom trådstarter f.eks skulle finne ut at han likte grepet på et Olympus E-510. Sannsynligheten for å gjøre en god deal på bruktmarkedet er ikke stor. Det er mye enklere å fokusere på CaNikon når man begynner fra scratch. Der kan man ofte finne noe godt brukt på dagen. Eller man kan bruke 1-2 uker på å orientere seg for så å slå til på en god deal når den kommer.

- Det er så lett å få røverkjøp på E-510, så - bare se her:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16351553

Man betaler jo bare 1359,- ekstra for å få den utgåtte modellen i stedet for E-520. Det må jo betegnes som generøst. ;)

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-520-kamerahus/

Endret av EldorBoye
Skrevet
- Det er så lett å få røverkjøp på E-510, så - bare se her:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16351553

Man betaler jo bare 1359,- ekstra for å få den utgåtte modellen i stedet for E-520. Det må jo betegnes som generøst. ;)

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-520-kamerahus/

Eller en kan få det brukt til 2500,-

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...7&id=105364

Så da er det vel et godt kjøp brukt selv om det ikke er CaNikon ;)

Skrevet

- Greit nok, men da får man ikke den påtakelige merverdien det er å vite at man har kjøpt det hos Vinderen elektriske.

Skrevet

- Greit nok, men da får man ikke den påtakelige merverdien det er å vite at man har kjøpt det hos Vinderen elektriske.

hehe :)

Skrevet

Fordelen med Pentax (Er selv en svoren pentaxianer, men hadde canon helt opp til et år siden) er at du får veldig billig optikk. Pentax har som sagt innebygd bildestabilisator i i husene og de har sykt bra vann og støv-tetting! Pentax K20D har også blitt best i test flere steder. Blant annet fikk det 6-er i VG/lyd og bilde. Vet ikke hvor mye du kan gå opp i pris, men denne pakken har jeg selv og den er helt fantastisk! Her får du et meget lyssterkt objektiv, et kamera som kan gå veldig høyt opp i ISO i forhold til prisen, både objektivet og kameraet er vann- og støvtettet +++. Du vil bli veldig fornøyd uansett hva du kjøper. Grunnen til at jeg endte opp med pentax var billige toppobjektiv. Dette objektivet her er sammenlignbar med Canon L-objektiv når det gjelder bildekvalitet. Finn et 2.8 L-objektiv med bildestabilisator til Canon i samme zoomområdet og sammenlign pris så ser du hva jeg snakker om.

Jeg fikk f.eks. Pentax 80-200/2.8, sammenlignbar kvalitet som canon 70-200/2.8 IS USM til 8000,-. Strøkent på bruktmarked.

Skrevet (endret)

Noen ganger kan det være lurt å stikke fingeren i jorden et øyeblikk. Trådstarter er fersk hva gjelder fotografering, og spør om D90 pluss et greit objektiv (16-85) kan være en god start. Svaret er selvfølgelig ja. Punktum finale. Ikke noe galt med den kombinasjonen.

Helt unødvenig å komme trekkende med alle merkene i nye og brukte tilstander. Særlig når mange av svarene mer synes å gå på at man skal fortelle om det utstyret man selv valgte en gang, og at man er VELDIG fornøyd med dette.

Tror det noen ganger kan være lurt å lese første innlegg opp igjen for å se hva slags svar trådstarter har behov for.

boos

Endret av boos
Skrevet
Noen ganger kan det være lurt å stikke fingeren i jorden et øyeblikk. Trådstarter er fersk hva gjelder fotografering, og spør om D90 pluss et greit objektiv (16-85) kan være en god start. Svaret er selvfølgelig ja. Punktum finale. Ikke noe galt med den kombinasjonen.

Helt unødvenig å komme trekkende med alle merkene i nye og brukte tilstander. Særlig når mange av svarene mer synes å gå på at man skal fortelle om det utstyret man selv valgte en gang, og at man er VELDIG fornøyd med dette.

Tror det noen ganger kan være lurt å lese første innlegg opp igjen for å se hva slags svar trådstarter har behov for.

boos

Når spørsmålet er slik er det vel helt legitimt å komme med råd ?

Her er trådstarters spørsmål;

"Jeg har tenkt å begynne som hobbyfotograf, har lest på forumet og diverse tester, men føler jeg burde spør for å bli sikker på hva jeg skal velge.

Har planer om å skaffe et kamera til å ta bilder av det meste, men mest bilder i skumring eller hva jeg skal kalle det. Har sett mye på D90, men føler ikke behov for video funksjonen, å er heller ikke sikker på om det er like bra for denne type bilder. Kameraet skal også ha god kvalitet på bildene, men det rekner jeg med de fleste har idag, så hvis dere har noen gode forslag hadde det vært bra."

Da høres det da tydelig ut som han ønsker alternativer og erfaringer, og ikke bare kjøp Nikon D90.........................

Skrevet
Da høres det da tydelig ut som han ønsker alternativer og erfaringer, og ikke bare kjøp Nikon D90.........................

Da håper jeg han er fornøyd, og at han har blitt klokere av svarene han har fått.

boos

Skrevet

Jeg tror grunnen til at folk anbefaler utstyr de selv har, eller har hatt er fordi det er utstyr man har brukt mye tid på å bli kjent med og kjenner godt. Og har man vært fornøyd regner man selvsagt at andre også blir det. Litt klønete skrevet.

Skrevet (endret)

Panerai har rett her. Men de anbefaler også sitt eget merke p.g.a fanboy'isme, de vet ikke bedre og for å "rettferdig-gjøre" sitt eget kjøp. De samme folka vil gjerne se tester av samme kamera, bil, stereo, bærbar-PC e.l. som de selv har kjøpt før testen kom/kommer ut. De vil gjerne ha en klapp på skulderen og en "det var ett godt kjøp" bemerkning for å føle seg bedre med dem selv og deres kjøp. Sikkert en psykolog student her inne som har ett ord for disse menneskene :!:

Jeg har både Pentax og Sigma dSLR, men anbefalte fotovideo's tilbud på Canon 40D.

Personlig synes jeg Canon 40D er ett kjempekamera med ett meget godt grep. Oppsettet med knapper og brytere er tragisk iforhold til min Pentax K20D. (En vanesak)

Grunnen til mitt valg av dSLR er ikke p.g.a. tester e.l. Det er p.g.a. at jeg er sær og ville ikke kjøpe kamera fra en markedsleder.

Trådstarter, Ørnen:

Hva med å starte rolig, og heller kjøp ett skikklelig godt/avansert kamerahus litt seinere?

En annen anbefalingsliste:

Nikon D40 + 18-55mm II 2690,- inkl. porto.

Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G Kjøp denne når den kommer ut, den blir/ER sikkert bra? Lyssterk normal.

Tamron SP AF 10-24mm Di II for Nikon ca. 3500,- inkl. porto.

National Geographic Explorer Midi 845,- + porto. Fin størrelse, genial veske.

Stativ, f.eks. Velbon Sherpa 600R til 999,-

Husk å kjøpe minnekort. Lexar eller SanDisk. Husk minnekort leser med USB tilkobling.

Fotobøker, f.eks. denne.

Kjøp Adobe Photoshop Lightroom 2 og/eller Adobe Photoshop Elements 7.

Bøker om Lightroom 2 og Photoshop Elements 7.

Grunnen til at jeg tar med fotobøker, programmer og opplæringbøker er p.g.a. at det er halve morroa. Det å lære og utforske. Lære seg å framkalle bildene digitalt. Få system i bildebiblioteket fra starten av. Husk å ta bilder i RAW format! OSV.OSV.

Og til slutt, hvis du trenger det? Teleobjektiv, her kan Nikonfolket hjelpe til.

Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC HSM er ett godt valg. Test av objektivet.

Skal du ta mye bilder innendørs? Da bør du ha blits. SB-600 eller SB-800.

Når du er klar for oppgradering av kamerahus, da flesker du til med etterkommeren av Nikon D300.

Lykke til :thumbup:

Endret av NorthPentax
Skrevet

Siden jeg selv eier et canonkamera følger jeg med på hva som skjer i canonverden, og derfor vet jeg mer om hva som er gode kamera i canonverden enn f.eks sony som jeg ikke har ofret en eneste tanke bortsett fra å prøve et a100 kamera. Der kommer det som NorthPentax snakker om inn. Nemlig det at knappene er "feil" plassert. Jeg er ikke vant til å ha dem slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...