Gå til innhold

Acer Aspire One og reklamasjon


Anbefalte innlegg

Batteriet på min Aspire One sluttet å virke og jeg tok kontakt med nettbutikken hvor jeg hadde gjort innkjøpet. Nettbutikken ba meg ta kontakt med produsent Acer ang. retur. På deres hjemmesider hevder de at batteri anses som forbruksvare og antatt levetid er 6mnd. Jeg kjøpte maskinen min for mindre enn 8mnd siden og har brukt den minimalt. Det jeg lurer på er; kan nettbutikken kreve at jeg må kontakte produsent og ikke forholde meg til nettbutikken hvor jeg kjøpte varen? Og kan EN del av varen som forventes å vare vesentlig lengre oppheve en eventuell garanti?

 

Hva burde jeg gjøre i en slik situasjon? Må jeg rett og slett innfinne meg med tapet?

Endret av snesoey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Batteriet på min Aspire One sluttet å virke og jeg tok kontakt med nettbutikken hvor jeg hadde gjort innkjøpet. Nettbutikken ba meg ta kontakt med produsent Asus ang. retur. På deres hjemmesider hevder de at batteri anses som forbruksvare og antatt levetid er 6mnd. Jeg kjøpte maskinen min for mindre enn 8mnd siden og har brukt den minimalt. Det jeg lurer på er; kan nettbutikken kreve at jeg må kontakte produsent og ikke forholde meg til nettbutikken hvor jeg kjøpte varen? Og kan EN del av varen som forventes å vare vesentlig lengre oppheve en eventuell garanti?

 

Hva burde jeg gjøre i en slik situasjon? Må jeg rett og slett innfinne meg med tapet?

Du skal jaffal ikkkje ta tapet sjøl da du har 2 og eit halvt års reklamasjon på på batteri på bærbar. Prøv og ta kontakt med produsent og så vis dei sender deg til nettbutikk så prøver du der igjen.

Lenke til kommentar
Batteriet på min Aspire One sluttet å virke og jeg tok kontakt med nettbutikken hvor jeg hadde gjort innkjøpet. Nettbutikken ba meg ta kontakt med produsent Asus ang. retur. På deres hjemmesider hevder de at batteri anses som forbruksvare og antatt levetid er 6mnd. Jeg kjøpte maskinen min for mindre enn 8mnd siden og har brukt den minimalt. Det jeg lurer på er; kan nettbutikken kreve at jeg må kontakte produsent og ikke forholde meg til nettbutikken hvor jeg kjøpte varen? Og kan EN del av varen som forventes å vare vesentlig lengre oppheve en eventuell garanti?

 

Hva burde jeg gjøre i en slik situasjon? Må jeg rett og slett innfinne meg med tapet?

Du skal jaffal ikkkje ta tapet sjøl da du har 2 og eit halvt års reklamasjon på på batteri på bærbar. Prøv og ta kontakt med produsent og så vis dei sender deg til nettbutikk så prøver du der igjen.

 

Ok (så batteri har 3 års reklamasjon i norge??).. Jeg vet jo ikke om det er batteri eller om det er lader som er årsaken (tror ikke det). Jeg vil ivertfall ikke betale for å bli fortalt at batteri ikke kan brukes i en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Nei, butikken kan ikke kreve at du kontakter produsenten direkte. Du velger selv hvilket salgsledd du vil forholde deg til(selger, leverandør, importør eller produsent). Dette står i forbrukerkjøpsloven §35.

 

Så, i Norge er det ikke noe som heter 2,5 eller 3 års reklamasjon. I lovverket er det slått fast at minste reklamasjonsfrist er på 2 år. For varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år så gjelder det fem års reklamasjonsfrist(forbrukerkjøpsloven §27). Garanti og reklamasjon er ikke det samme og produsent kan fint sette garantien på batteriet til 6 måneder mens resten av maskinen får 1/2 år garanti. Men dersom det foreligger en mangel så har man fortsatt reklamasjon og Høyesterett har allerede slått fast at en enkeltkomponent i ett produkt(som en laptop) ikke kan ha kortere reklamasjonsfrist en resten av varen. Med andre ord, du kan ikke ha 2 års reklamasjonsfrist på batteriet og 5 år på resten av maskinen.

 

Men, så til problemet. Er dette en mangel? Dersom batteriet har sluttet å fungere eller ikke tar i mot lading lenger så er batteriet defekt og har en mangel(klage hos FTU). Siden det allerede er slått fast i FTU at en bærbar pc har en levetid som gjør at man får 5 års reklamasjonsfrist så vil man dermed ha 5 års reklamasjonsfrist på batteriet også. Dersom vi snakker om redusert batterilevetid(klage hos FTU) så er det ikke en mangel og kan ikke kreve at det dekkes av reklamasjon. Man må dermed dekke en reparasjon selv.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Nei, butikken kan ikke kreve at du kontakter produsenten direkte. Du velger selv hvilket salgsledd du vil forholde deg til(selger, leverandør, importør eller produsent). Dette står i forbrukerkjøpsloven §35.

 

Så, i Norge er det ikke noe som heter 2,5 eller 3 års reklamasjon. I lovverket er det slått fast at minste reklamasjonsfrist er på 2 år. For varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år så gjelder det fem års reklamasjonsfrist(forbrukerkjøpsloven §27). Garanti og reklamasjon er ikke det samme og produsent kan fint sette garantien på batteriet til 6 måneder mens resten av maskinen får 1/2 år garanti. Men dersom det foreligger en mangel så har man fortsatt reklamasjon og Høyesterett har allerede slått fast at en enkeltkomponent i ett produkt(som en laptop) ikke kan ha kortere reklamasjonsfrist en resten av varen. Med andre ord, du kan ikke ha 2 års reklamasjonsfrist på batteriet og 5 år på resten av maskinen.

 

Men, så til problemet. Er dette en mangel? Dersom batteriet har sluttet å fungere eller ikke tar i mot lading lenger så er batteriet defekt og har en mangel(klage hos FTU). Siden det allerede er slått fast i FTU at en bærbar pc har en levetid som gjør at man får 5 års reklamasjonsfrist så vil man dermed ha 5 års reklamasjonsfrist på batteriet også. Dersom vi snakker om redusert batterilevetid(klage hos FTU) så er det ikke en mangel og kan ikke kreve at det dekkes av reklamasjon. Man må dermed dekke en reparasjon selv.

 

Takk for grundig svar. Dette var til god hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...