Gå til innhold

[LØST] RMA med Netshop


Anbefalte innlegg

Saken ble løst i sin helhet kl. 10:00 9. mars, bare 1,5 time etter at jeg sendte klagen. Netshop lar tvilen komme meg til gode, tar tapet på egen kappe og sender meg et nytt kort!

 

Jeg fikk svaret fra sjefen selv :)

Nå kan jeg konsentrere meg om å nyte den nyinnkjøpte maskinen utover mot sommeren.

 

Som Bolson også sa, honnør til Netshop for raskt å løse saken!

Dette var en virkelig gledelig start på uken og Netshop beholder meg absolutt som god kunde videre!

 

 

 

[x] Innledning

 

NB! Jeg ønsker å presisere at "sjokkopplevelsen" ikke referer til hvordan jeg har blitt behandlet som person i selve saken. Men totalopplevelsen fra start til slutt og den meget raske og endelige konklusjonen jeg fikk med avslag etter mye arbeid for å finne ut av problemet selv.

 

Jeg har fått reaksjoner fra det jeg vil kalle "like ansvarsfulle fedre som meg" på at jeg til slutt gikk til skrittet å avlyse planlagt ferie pga. disse problemene. For å berolige disse så var ikke dette en familieferie men en planlagt -gutta på tur- ferie. Det er en del av historien og var surt for meg at det ble slik. Dog er det IKKE et stort ankepunkt for saken som ellers er meget klar akkurat som den er

 

Jeg har holdt på med hardware i snart 20 år og denne saken ønsker jeg å dokumentere fra A - Å. Det har vært, om ikke langt fra, det mest nedslående jeg har opplevd som privat hardware-forbruker på disse 15-20 årene. Jeg har alltid og i mange år vært en varm tilhenger av Netshop.no, inntil dette.

 

Jeg sitter igjen i delvis sjokk og forbannelse ( kraftige og beklagelige uttrykk men desverre sant ) og har bla. måttet kanselert en 3 ukers ferie for å få disse tingene på plass.

Dokumentasjon av hele saken vil dukke opp her ettersom jeg nå merker at jeg ikke kommer videre hos Netshop.no eller Asus. Derfor ser jeg det som min plikt å informere andre om dette.

Kjernen i problemet

Et Asus P6T6 WS Revolution X58 Ci7 HK hvor kun 1-2 av 6 minnebrikker ble akseptert i kortet. Med 1-2 minnebrikker bootet kortet og OS lot seg installere uten noe problem, derfor kunne dette være en bios eller minnebrikke kompabilitet, som er en høyst sannsynlig mulighet på en helt nylansert X58 plattform.

Det var årsaken til at kortet ikke ble returnert øyeblikkelig men at feilsøking begynte. Minnebrikkene var også den eneste komponenten som var kjøpt fra en annen butikk, komplett.no.

 

Jeg visste også at nettbutikken ved en retur ville kunne bruke punktet "dette er ikke kompatibelt minne", dermed så jeg meg også nødt til å undersøke saken videre. Noe som også var den første kommentaren jeg fikk når jeg først søkte om retur.

 

Etter over en ukes feilsøk med bla. Asus viste det seg til slutt at en bøyd fjær i sokkelen var årsaken. Historien rundt saken følger under for de som er interessert og detaljene vil komme der. Se bildene under.

 

post-38451-1236422584_thumb.jpgpost-38451-1236492652_thumb.jpgpost-38451-1236423452_thumb.jpg

 

Hva jeg ønsker i saken

Er å få et nytt likt hovedkort og at mitt defekte kort som ligger hos Netshop aksepteres som en RMA. Jeg kan alltids betale det arbeidet Netshops servictekniker har gjort, iom. at det kan ha oppstått noen missforståelser som har gjort at han har utført arbeid han ellers ikke behøvde.

 

Jeg ble godt kjent med Asus hovedkortet under feilsøket og er ellers fornøyd med produktet. Jeg ønsker ikke å be om penger tilbake i denne fasen for å være vanskelig mot Netshop, og deretter eks. kjøpe et DFI kort et annet sted, men er helt med på å få et identisk erstatningsprodukt fra Netshop.

 

6. mars

NB! Det kan forekomme korrigeringer av datoer og tidspunkter mm, siden dette i hovedsak "kladdes" fra husk og lett tilgjengelig informasjon. Hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke har skrevet hele smørja i en runde så er det fordi jeg er rimelig sliten og lei hele saken og tar dette i puljer.

 

[x] = ferdig skrevet, små endringer kan forekomme.

[-] = under bearbeidelse.

 

 

[-] Komponentene

Hentet fra bla. poster jeg hadde i Asus forumet når jeg fikk problemer med kortet.

 

These are my components on this board:

1xIntel Ci7 920

1xThermalright ULTRA120 Extreme, Black with 2 Noctua 1200rpm fans.(push'n pull)

1xClub3D GTX 285. (First seated in middle blue slot, then upper)

1x1000W Mist Modular PSU (top quality).

1xCoolermaster Cosmos S case. (with doorfan dismounted)

1x1TB Samsung F1

Memory

2xCrucial 3-2GB PC3-10600 DDR3 256Mx64 UNBUFF (12GB)

(kit of 3 CT25664BA1339.M16SFD9)

(kitno: CT3KIT25664BA1339.000)

(Partno: CT3KIT25664BA1339) see link for more info

 

[x] Til saken.

 

 

Det hele startet med en supertirsdag i slutten av januar, den 27/1-09.

Omtrent her starter min deltakelse i supertirsdag tråden

 

Kort fortalt kom jeg over Netshops supertirsdag hjemme fra jobb sent på kvelden og hev meg inn i tråden for å se hva som fantes av tilbud. Etter å ha sett igjennom hva som fantes av tilbud der, samt å ha kommet i kontakt med Stian for flere gode tilbud ( en meget hyggelig og serviceinnstilt selger ) besluttet jeg meg for at jeg ville gå til innkjøp av et nytt Ci7 X58 system og samtidig ta med en del komponenter til oppgradering av min filserver.

 

Vi annulerte en tidligere ordre jeg hadde inne og hadde ventet på i 5 uker ( uten mer enn en purring fra min side ) og førte over noen varer fra den til denne ordren som vi nå satt sammen. Sluttresultatet av denne bestillingen kom på 21.000,- blanke norske kroner. Noe som for meg er et forholdsvis uvanlig beløp ifb. med en PC til privat bruk. Orderen var i boks 29/1-09.

 

Siden vi ventet på en vare var også Stian vennlig og gjorde noen mindre justeringer for meg på ordren og mandag 2/2-09 var den i sin endelige form. Disse justeringene på ordren frem til 2/2 lot seg gjøre fordi en av varene hadde leveringstid 1-3d fra fjernlagerlokasjon. Alt i alt fikk jeg et godt tilbud fra Stian som jeg var meget fornøyd med og jeg gledet meg til alt kom i hus.

 

[x] Så venter man på levering.

 

Hovedkortet som allerede var satt i bestilling (reservert) den 28-29/1 viste seg å bli mer en 1-3 dager og 3-5 dager forsinket som kunne være å forvente med tanke "6 stk tilgjengelig fra fjernlager" når vi utførte bestillingen. Jeg purret opp dette og fikk beskjed om at varen var forsinket fra leverandør men at den var på vei.

Når jeg tok beslutningen om dette kjøpet 27/1 hadde jeg også lagt inn en del slingringsmonn på leveringstid mm. siden jeg skulle på ferie uti februar ( dog ikke charter og noe fleksibelt, men andre skulle delta ), selv om jeg kun bestilte varer som var på lager hvorav hovedkortet hadde fjernlagerstatus.

 

Utfra hva jeg kan se av bekreftelsesmail fra netshop hadde vi også en liten justering på ordren den 5/2. Dette var noe tillegg i form av bla. noen minimus til 10,- og ellers småtteri, men greit for historikk mens jeg fortsatt ventet på hovedkortet fom. 28/1.

På siden av dette i samme tidsrommet hadde jeg en RMA inne hos Netshop på et defekt 8800GS TOP kort som var et av tre slike kort jeg hadde som desverre hadde fått en defekt. Denne RMAen gikk helt fint med litt unevneverdig småkluss og noe tilbakesending av bytteprodukter jeg ikke hadde bedt om osv. Men den saken ordnet seg til slutt slik vi hadde hadde blitt enig om på telefon ved rapporteringen.

 

Den 9/2 tar jeg igjen kontakt med Stian og siden ting begynner å ta mer tid enn jeg hadde regnet med spør jeg om vi ikke kan splitte ut hovedkortet til en egen levering mot hentebua i Oslo slik at jeg kan få hentet alt det andre utstyret og begynt å se igjennom det mens jeg ventet på hovedkortet. Det gikk helt greit.

 

 

[x] Levering.

 

Den 10/2 får jeg beskjed på SMS om at hoveddelen av min ordre er levert på Hentebua i Oslo. Jeg hadde ikke hørt noe om hovedkortet som jeg var avhengig av ennå, så jeg valgte å vente til jeg også skulle innover til Oslo eller at hovedkortet hadde kommet.

 

Allerede den 11/2 kl. 15:22 fikk jeg en ny SMS om at hovedkortet nå også var levert på hentebua i oslo. På dette tidspunktet hadde ikke jeg mulighet til å dra inn til Oslo ( 8 mil kjøring ) da jeg hadde andre plikter å foreta meg en 3-4 timer utover som familiefar. Jeg valgte derfor å dra inn dagen etter den 12/2 og hente alle varene. I denne tiden har jeg også vært nødt til å sjonglere litt med nervøse feriedeltakere som jeg hadde innformert om at jeg gikk og ventet på varer som jeg også måtte få testet før vi skulle, og som jeg nå hadde regnet med å være ferdig med.

 

Dagen den 12/2 gikk mye med til et barn som hadde blitt syk og jeg fikk ikke dratt innover mot Hentebua i Oslo før jeg ble avløst. Men jeg var der alikevel i god tid dog noe stresset pga. vanskelige kjøreforhold og mye trafikk rundt 16 tiden.

 

Det ble lempet noen bakker med varer opp på desken samt en svær eske som var kabinettet jeg hadde bestilt. Jeg tittet litt oppi bakken for å ta en kort titt på om det så ut som alt var der, uten at jeg gjorde det grundig nok. Jeg betalte de smånervøse 21.xxx,- og ekspeditøren ( hyggelig kar ) pakket ting i 2 plastposer. Dermed bar det ut i bilen med to overfylte poser og en diger pappeske. Måtte gå et par turer. Vel hjemme satt jeg alt ned i gangen og tok en velfortjent hvil og pust i bakken.

 

[x] Det manglet varer, og en del.

 

Hvilen ble lang og omtrent i 01:00 tiden setter jeg meg ned for å gå igjennom varene. Jeg var litt usikker på veien hjem om jeg bla. hadde sett GTX 285 kortet blandt varene. Dette kortet fant jeg dog og pustet ut.

Derimot manglet det harddisker for rundt 6000,-, et høyttalersett til tusenlappen og 3 vifter. Sammen ble dette nok til at jeg ble litt småsvett der og da.

 

Dagen etter, fredag den 13. ( av alle ting? ) tok jeg kontakt med Netshop og forklarte situasjonen, at jeg hadde vært i Hentebua rett før stengetid og derfor ikke oppdaget dette før jeg var hjemme og senere på kvelden. Jeg purret opp saken gjentatte ganger utover dagen og fikk lite informasjon og måtte hele tiden ringe opp for å høre om de så på saken eller ei.

 

Rett før stengetid på fredagen fikk jeg beskjed om at gutta på lageret skulle se på saken i helgen, men at han da ikke fikk gjort noe mer før på mandag. Mandag den 16. kom og delvis gikk, jeg tok kontakt men fikk ikke noen avklaring den dagen, men de skulle prioritere saken, det hadde hvist vært en del og gjøre og det hadde gått litt i glemmeboken. Jeg begynte å bli litt nervøs for disse delene og postet i "supertirsdag aftermath" tråden hva som hadde skjedd bare for å samle litt moralsk støtte.

 

Utpå mandag kvelden får jeg en telefon om at varene er funnet. Varene ligger i hyllen på hentebua der jeg var forrige uke og hverken gutta der eller andre har noen forklaring på hvorfor jeg ikke fikk disse utlevert uken før. Jeg slår meg til ro med det men har ikke nå mulighet til å hente resten av varene før neste ettermidag, kveld 17/2. Her er et innlegg i dette forumet om dette.

 

Jeg er hjemme i 19 tiden samme kveld med resten av varene og tar fatt på å informere feriereisende om status på situasjonen og at jeg nå ser for meg at jeg nok kan roe ned dette og ta det i løpet av uken, få det på plass og så reise til kun litt forsinket avgang. Igjen som familiefar og annet ansvar har jeg ikke mulighet til å begynne på PCen før tidligst neste ettermiddag 19/2.

 

[x] Oppakking av varer.

 

Dette er en prosess jeg liker å bruke litt tid på og kose meg med så jeg tok meg god tid og utførte litt research rundt delene samtidig, bla hvordan Thermalright kjøleren burde monteres med LGA1366 KITet, før jeg startet på byggingen. Jeg gikk også igjennom hele hovedkortmanualen for å ha god oversikt over dette nye og ukjente produktet.

 

Alt av deler jeg pakket opp virket fresh og ok med unntak at jeg stusset på at hverken hovedkorteksten eller posen til hovedkortet hadde noen form for forsegling eller tape. Jeg liker ikke det på såpass dyre produkter. I tillegg virket manualen som den var bladd i, eller browset siden den ikke var kompakt som en ubrukt manual skal være. De hadde også stappet CDen inni manualen i tillegg til at den ellers hadde luft mellom "bladene" og som sagt ikke virket urørt.

 

Siden jeg var usikker på statusen på hovedkortetesken gikk jeg heller i gang med å undersøkelser rundt dette enn å starte montering. Jeg lagde en tråd i forumet her for å få feedback fra andre brukere, samt at jeg tok kontakt med andre kjøpere av kortet i Asus forumet for å få informasjon. Det kom ikke så mye fruktig ut av dette annet enn at noen mente dette kunne forekomme fra Asus sin frabrikk i Kina og at de foretar en ekstra kvalitetskontroll på produktene før de sendes ut. Dette mente man kunne være forklaringen på at bla. manuelen ikke var helt fersk og at de hadde browset den på fabrikk og puttet CDen innimellom bladene etc.

 

Ingen andre P6T6 WS Revo kjøpere i Asus forumet kunne bekrefte eller avkrefte om deres produkter kom på samme måte eller ikke. Jeg ble nødt til å ta en beslutning og bestemte meg for å stole på "kvalitetskontroll" teorien.

 

Som kjent tar alle undersøkelser hvor man trenger litt feedback tid og derfor gikk tiden fort fremover her.

Her er tråden jeg hadde her i forumet på hovedkortesken.

 

[x] Pre montering.

 

Jeg har ikke pakket opp kabinettet ennå og starter derfor med det. Jeg får dog noen overraskelser på dette dyre Coolermaster Cosmos S som koster omtrentlig 2000,-. Det hadde ikke en del av elementene jeg hadde foresett meg og jeg blir sittende litt og må vurdere om jeg skal beholde kabinettet eller sende det i retur og bytte mot et billigere Coolermaster Cosmos 1000 som har de interne komponentene jeg hadde forventet i alle Cosmos kabinettene.

 

Dette forsinker meg også i noe grad, og jeg må ta en kort tenkepause før jeg starter montering. Her kommenterer jeg dette med kabinettet.

 

Jeg har også fått tak i en X3220 som skal monteres i den "gamle" PCen denne nye X58 skal ta over for så jeg blir nødt til å bruke litt tid på den også, da alt i den gamle PCen skal løftes over i serveren og oppgradere den i denne prosessen. Siden jeg først må tenke på kabinettet og har hatt litt andre ting å avklare har det gått noen ekstra dager på dette, noe selvf. andre ikke kan lastes for. Det står også litt mer om det her

 

[x] Montering.

 

Siden jeg har hatt et par tankevekkere underveis og litt andre ting som måtte ses på og som heller ikke ble helt uproblematisk, kom jeg senere i gang med montering av X58 systemet enn forventet. Det går både 23 og mot 25 før jeg får oversikt over at jeg vil få problemer med kortet. I løpet av denne tiden er også alle ferieplaner utsatt på ubestemt tid og i grunn avlyst.

 

Jeg oppdager også at det tildels rådyre kabinettet har flere skuffende skavanker ift. en entusiastbruker som bruker såpass mye penger på et kabinett. Kommentar her

 

Monteringen er ellers en glede og jeg tar meg god tid og nyter hver minste del da jeg ikke liker å hiver på plass systemer om jeg ikke absolutt må. Asus P45 P5Q Pro systemet jeg monterte et par uker i forveien fra Netshop hos en bekjent monterte jeg på en times tid, men det var under andre forhold. På egne systemet bruker jeg heller MYE tid enn lite tid for å unngå alle mulige feil og oppdage mulige mangler underveis.

 

Med unntak av litt dårlig pasta som følger med Thermalrighten som jeg fjerner og går tilbake til min gode gamle og godt brukte venn, AS5, så virker alt helt greit og jeg tar sjangsen på å montere alt ryddig med god kabelføring og som en endelig montering i kabinettet før jeg tester systemet. Monteringen av CPUen og kjøleren går som en drøm og den er meget lettmonterbar ift. hva en del andre mener, kjøleren har også meget fine fester for festeklipsene til viftene og hele monteringen går godt.

 

[x] Problem og feilsøk - 1

 

Det viser seg imidlertidig fort at jeg får problemer. Ingen boot og sort skjerm, dog får jeg heller ingen illevarslende pipelyder fra den påmonterte PC speakeren som ofte anntyder minneproblemer ol. Alle LED lampene på kortet gir også riktige signaler ift. dokumentasjon, det samme med LED lamper på skjermkortet.

 

Jeg begynner dog med skjermkortet for å eliminere dette og forsøker forskjellige utganger, DVI og VGA osv. Forsøker også et annet gammelt 7600GS skjermkort jeg har, uten hell.

 

Jeg puster så lettet ut og kommer på at jeg jo har kjøpt et dyrt HK hvor Asus sitt "Diagnostic Card" følger med. Jeg pakker opp denne og monterer på kortet, og tenker at det skal bli en glede å feilsøke med litt "state of the art" hjelp.

 

Men til min store skuffelse gir den kun koder som ikke er dokumentert hverken i manualen eller på sidene til Asus. Ingen av kodene som er dokumentert forekommer under noe av feilsøkingen. Websidene til Asus er forøvrig også en stor pine å jobbe med, dødstrege, mye døde linker og tildels dårlig engelsk på publiserte sider.

 

Jeg sjekker alle kabeltilknytninger og andre kontakter for tredje gang og bestemmer meg for å feilsøke på minnebrikkene. Det er forholdsvis rimelig at jeg kan ha vært uheldig med dette trekanalers minnesettet og at det er noen eksotiske inkompabiliteter ift. den helt nylanserte X58 plattformen. Derimot har jeg forsikret meg om at alt skulle være kompatibelt i forkant med rett spenning, trekanalers, hastighet osv.

 

Deretter bærer det løs med mange forskjellige kombinasjoner av minnebrikker, slotbruk osv, noterer alle udokumenterte(selvfølgelig ingen dokumenterte) koder som dukker opp på ADC(Asus diagnostic card). Jeg får også fremprovosert de riktige pipene fra speakeren bare for å bekrefte at kortet registrerer minnebrikkene i det hele tatt.

 

Jeg har nå forsøkt alle mulige brikkekombinasjoner og begynner å bli sliten og setter fra meg maskinen med 2 minnebrikker imontert i slot A1 og B1 på hovedkortet, som den heller ikke virker med. Jeg har fulgt alle retningslinjer jeg har funnet med andre som har hatt minneproblemer på X58 og også dette hovedkortet. Ingenting har virket så langt så jeg bestemmer meg for å ta to skritt tilbake og en hodehvile til neste dag og kanskje noen ideer eller løsninger sniker seg inn i underbevisstheten.

 

 

[x] Problem og feilsøk - 2

 

Dagen etter slår jeg på maskinen for å fortsette feilsøket. Og til min store overaskelse booter den nå rett opp og jeg får mulighet til å se i Bios osv. Dette gjør meg unektelig nysjerrig. Jeg ser at maskinen registerer de to minnebrikkene korrekt med 4GB, dog naturlig nok blir de registret i dual-channel mode siden det er to minnebrikker i A1 og B1.

 

Men så dukker det opp et nytt problem. Når jeg skal manøvrere meg rundt i bios så henger plutselig maskinen. Jeg slår maskinen av ved å holde strømknappen inne i 8 sekunder og slår den på og den booter opp igjen og jeg kommer inn i bios uten problem. Jeg velger F10 fordi jeg nå vil undersøke om flere minnebrikker fungerer.

 

Da opplever jeg et nytt problem. Maskinen nekter å foretat varmboot. Den blir bare stående å henge uansett hvor lenge man venter. Jeg må ergo holde strømknappen inne i 8 sekunder igjen for å få den slått av. Jeg tester også Reset knappen på ADCen, og den gir ingen resultater. Det samme med ctrl+alt+del og ingen metoder fører til fungerende varmboot, man må kaldboote maskinen.

 

Jeg går dog over til å teste litt mer rundt minnebrikker. Jeg forsøker å sette inn flere minnebrikker og får samme problemet som tidligere. Går jeg tilbake til 2 minnebrikker i A1 og B1 så fungerer maskinen igjen. Den fungerer også med kun 1 minnebrikke i A1.

 

Til slutt har jeg kartlagt denne informasjonen som jeg bla. legger inn i Asus forumet og sender til Asus Support. Det jeg også har lagt merke til underveis er en blå led ved minneslottene som slukker om minnekonfigurasjonen er ok.

The following combinations of RAM gives this:

- all 6 modules installed

Diag code 89 and then stops at HP(small case), black screen, blue LED by dimm slots is on all the time.

 

- 3 modules installed in A2, B2, C2 (black from left/cpu)

Swaps between four codes all the time, 00, 83, 10, 29, black screen, blue LED by dimm slots is on all the time.

 

- 3 modules installed in A1, B1, C1 (blue from left/cpu)

89 and then stops at HP(small case), black screen, blue LED by dimm turns off.

 

- 2 modules in A2, B2 (blacks from left/cpu)

Swaps between four codes all the time, 00, 83, 10, 29, black screen, blue LED by dimm slots is on all the time.

 

- 2 modules in A1, B1 (blue from left/cpu)

After 1 hour without power, i managed to get into the bios for and sees 4GB and CPU correctly for 1 minute and then total freeze in the biosscreen and no response from keyboard. It stads with the code L8. Now after hanging for 10 minutes the keyboard is responsive again.

 

I then went trough the bios, change nothing except the time and saved the bios. Then the system agains hang and with Diagnostic code P1. Blue mem LED is on.

 

Ctrl-alt-del on the keyboard just makes it hang with a black screen and P1 code.

The reset button on the diagnostic card just does nothing exept make the lights flash for 1/10 of a second and still black screen and P1 code.

I prosessen rundt dette har jeg også lastet ned Bios 0311 fra Asus siden jeg har Bios 0208, men jeg ville utføre det meste på orginal bios slik at jeg hadde et sammenligningsgrunnlag om noe endret seg ved ny bios og jeg da kunne rapportere om noen av mine problemer var løst ved ny bios. Desverre var alle problemene helt identiske og konsistente med all informasjon jeg hadde samlet inn i 0208.

 

Det jeg også finner ut nå er at maskinen henger akkurat nøyaktig i 10min når jeg går inn i biosen og manøvrerer meg rundt med piltastene. Det jeg finner ut litt i etterkant er at henget oppstår hver gang jeg går inn i "Bios Screen", "AI Tweaker" mens jeg ellers kan manøvrere fritt rundt i biosen så lenge jeg ikke går innom denne menyen.

 

Supportsaken med Asus bærer ikke særlig frukter og jeg får ikke et eneste forslag der som bringer meg noe videre, stort sett opplever jeg spørsmål jeg enten allerede har svart på eller at de virker å kun kjøpe seg tid fra stengetid til stengetid. De er meget trege med å svare og gjør det ofte rett før stengetid.

 

Siden jeg nå stangnerer litt har jeg lyst til å teste installasjon av OS, så jeg brenner ut Win7 Ultimate 64Bit Beta Build7000 og installerer. Alt går smertefritt og maskinen oppfører seg helt perfekt så dette med at kun 2 minnebrikker fungerer samtidig virker som kun er relatert til bios eller minnekompabilitet. Jeg sjekket også alle minnebrikke i de to slottene jeg bruker og alle virket.

 

Windows7 går så det suser, alt virker fra spill, benching til programmer og et øyeblikk glemmer jeg alle problemer og forsøker å nyte maskinen et par dager mens jeg håper på noen mer fornuftige svar fra Asus, evt. kanskje en engineering bios jeg kunne teste.

 

Pga. tingens tilsynelatende tilstand ser jeg derfor heller ikke nå noen opplagt årsak til å laste Netshop med en retur ennå om jeg kan finne ut av dette selv. Tidsmessig befinner jeg meg nå rundt 28. februar.

 

 

[x] Årsak

 

Siden systemet ellers fungere tilsynelatende fint fortsetter jeg å bruke det noen dager mens jeg håper på evt. ny bios eller annet fra bla. Asus. Jeg installerer programmer jeg bruker og 3 spill og forsøker å nyte den nye maskinen. Under de neste dagene jeg bruker systemet får jeg en del tips fra brukere i Ci7 tråden her i forumet, om at det kan lønne seg å remontere CPUen da det er en del som har løst RAM problematikk på denne måten.

 

Mandag den 2. mars rundt kl. 8 bestemmer jeg meg derfor for å remontere CPU.

 

Jeg går i gang med å demontere kjøler og CPU og undersøker sokkelen nøye igjen samtidig. Jeg legger merke til noe som virker som en prikk/dot i sokkelen, men jeg klarer ikke med blotte øyet å se klart hva det er så jeg tar bilder med et Panasonic FZ-50 i macromode.

 

Her ser jeg klart hva som er årsaken og jeg blir noe sjokket. Jeg forstår ikke hvordan dette kan ha oppstått den korte tiden jeg hadde plastbeskyttelsen av sokkelen og ved hvor forsiktig jeg la CPUen nedi sokkelen osv. Jeg hadde heller ingen "jeg glapp CPUen" hendelser som jeg hører andre har nevnt. Det jeg la merke til var at armen var noe hardere å låse enn på LGA775 men det hører jeg også de fleste andre som har montert Ci7 nevne, samt at flere har stilt spørsmål om dette er riktig. Jeg har dokumentert oppdagelsen her.

 

Det er en bitte, mini, liten kontaktfjær midt inni masse andre fjær oppe til høyre i sokkelen som ligger 180 grader rett bakover ift. posisjonen den egentlig skulle hatt. Alle de andre fjærene rundt ligger perfekt og akkurat som de skal. Jeg klarer bare ikke fatte hvordan jeg skal ha forårsaket at kun en fjær midt inni dette mikrosystemet skal ha endret posisjon på denne måte, samtidig så forsiktig jeg var under montering. De ligger altfor tett til at jeg ikke skal ha dratt med meg minst en eller to til. Studer bildene selv øverst i denne posten.

 

Dermed føler jeg meg ganske sikker på at jeg ikke vil få problemer med å bytte dette kortet. Jeg får dog høre av andre forumbrukere at Netshop er beinharde på sokkelfeil, men noe fornuft må de kunne bruke og jeg hadde troen på at de ville se at dette neppe kunne vært forårsaket av meg. Det er heller INGEN spor etter gris el rundt sokkelen så de kan neppe tro jeg har vært dum nok til å stikke q-tips eller annet tull inni sokkelen, noe jeg aldri ville gjort. Det var heller aldri noen form for gris i eller rundt sokkelen som man også ser på bildet av sokkelen mens hovedkortet fortsatt er montert i kabinettet. Man kan se partikler av støv på kretskortet utenfor sokkelen på bildene, men det er også noe på linsen siden jeg har mistet linselokket til kameraet ( det ligger dog i en lukket kameraveske til enhver tid ).

 

Det eneste griset som har skjedd er såvidt på CPUen etter at jeg fjernet kjøler og CPU fra kabinettet. Da har jeg flyttet CPU litt rundt oppå kjøleren ( plassert opp-ned på pulten for å ta bilder ) mens jeg tok bilder av den, lagt den noe skrå mot kjøleren som også hadde pasta og da har det kommet noen spor av pasta på den to kanter på av CPUen som man kan se på bildet. Men som sagt har dette oppstått lenge etter jeg demonterte CPU og kjøler og mens jeg har flyttet rundt på CPU for å ta bilder. CPU og kjøler skulle uansett vaskes rene og påføres pasta på nytt før en evt. remontering

 

[x] Retur

 

Jeg føler meg sikker på dette ikke er min feil og jeg ønsker å være ærlig med Netshop om hva som er feilen med kortet, slik at de også sparer tid på sin retur avdeling som jeg vet er hardt presset med mye arbeid.

 

Tidligere den 27/2 før jeg fant hva som egentlig var feilen med hovedkortet har jeg dog sendt forespørsel om en angreretur hos Netshop. Jeg bestemmer meg derfor for å sende informasjon til Netshop om hva jeg nå har oppdaget, slik at de ikke setter produktet i hyllen. Jeg viser infomailen jeg sender her og det er RE: i tittelen fordi jeg bruker mailen jeg sendte 27/2 som utgangspunkt.

 

NB!I tillegg forekommer den del skrivefeil fordi jeg nå begynner å bli rimelig sliten av dette.

 

post-38451-1236494113_thumb.png

 

Jeg får naturlig nok et svar om at jeg ikke kan returnere et produkt som har feil, på angrerett. Jeg tar ikke stort på vei av dette og tenker at det var godt jeg avverget at noen andre ble sittende med dette problemet. Det unner jeg ingen.

 

post-38451-1236495113_thumb.png

 

Siden det derfor er feil på produktet sender jeg avgårde en RMA returforespørsel som de også sier i mailen. Retur/RMA forespørselene utfører jeg fra websidene til Netshop, som det skal gjøres. Svaret på RMA forespørselen går forholdsvis fort og jeg mottar RMAID kl. 15:13 tirsdag den 3. mars ( denne uken ).

 

post-38451-1236500238_thumb.png

 

I RMA svaret, som man ser, får jeg også spørsmål om jeg bruker kompatible minnebrikker, så jeg sender avgårde litt mer informasjon.

 

post-38451-1236500019_thumb.png

 

De sender meg også svar på at de har mottatt denne siste informasjonen og har lagt den til teknikers sak.

 

Her kommer det dog et viktig moment og en mulig misforståelse fra min side, som neppe hadde noe å si for utfallet av saken, men for å forklare hvorfor jeg ikke nevner defekten i sokkelen også i RMA saken. I det første avslaget jeg fikk anntok og tolket jeg først det de sier "vi kan ikke ta i mot et skadet produkt, søk om retur på nytt" også som at jeg i RMA saken ikke skal nevne at produktet er skadet men sende saken med de problemer jeg opplever med produktet. Derfor utelukker jeg selve skaden fra selve RMAen og anntar at de da kobler alle mailene mine sammen i saken. Som sagt neppe feil utført av meg og fordi jeg tror jeg følger deres forespørsel. ( pga mulig missforståelse her er jeg villig til å betale servicteknikers arbeid )

 

Onsdag den 4. mars rundt kl. 14:15 blir hovedkortet levert som RMA på hentebua i Oslo. Jeg setter meg til å vente og håper på det beste og at tekniker vil se at denne skaden vanskelig kan ha blitt utført av meg og at min innsats i saken går til min fordel.

 

 

[x] Behandling og avslag

 

Den 5. mars mottar jeg et svar på forespørselen fra 3. mars om hvor lang tid de tror behandlingen av saken kan ta. De regner med at det skal gå raskt om de får fremprovosert de samme feil som meg. Ingen ting å si på behandlingstiden på mailer og slik.

 

Jeg regner så med å få høre fra Netshop ang. resultatet fra deres arbeid. Istedet den 6. mars mottar jeg plutselig ordrebekrefelser og leveringsbekreftelser. Riktignok inneholder ordrebekreftelsen svaret på behandlingen men leveringsbekreftelse på innsendt vare før de har snakket med kunden om saken? Mailene ser man her.

post-38451-1236575581_thumb.png

Jeg har latt RMAID og ordrenr vises i noen av bildene som opplysning.

 

I PDFen som følger med begge mailer står det avslagsbegrunnelse som følger.

post-38451-1236575924_thumb.png

 

De første tingene jeg reagerer på her er:

- Varen var på ingen måte tilgriset. Regner med at dette er en standardfrase.

- De har satt opp at den skal sendes tilbake til meg som dyr servicepakke når jeg leverte den på hentebua?

- De tar gebyr for pakkingen i tillegg til at servicepakken koster 145? Jeg sitter med norgespakker som maksimalt koster 125,- for å dekke størrelsen til hovedkortet. Jeg er ikke tilhenger av litt her og litt der.

 

Jeg står en stund i telefonkø men får kontakt med returavdelingen rundt 14:05. Får de til å fjerne at denne skal sendes som servicepakke og skal den sendes tilbake, skal den til hentebua. I tillegg informerer jeg om at jeg ikke aksepterer avslaget og ønsker å reklamere på beslutningen samt at jeg har forsøkt å få svar fra Asus om de kan godta en RMA hele veien. Returavdelingen går med på en RMA om Asus aksepterer RMA, men det tviler jeg i grunn på at Asus vil gjøre uansett, så det blir ingen reell løsning for min del. Jeg har uansett sendt av gårde denne forespørselen til Asus via supportsaken jeg hadde der, men de har til enhver tid sagt "discuss this with your reseller."

 

Den jeg snakker med på returavdelingen går dermed med på at pakken blir liggende siden jeg ønsker å reklamere eller klage på beslutningen. Jeg spør raskt hvordan jeg evt. reklamerer men får ikke noe svar på det så jeg regner med å måtte finne ut det på sidene dere selv. Ellers var personen jeg snakket med i telefonen hyggelig og sørget for å få stoppet pakken før posten kom kl. 15:00 uten å være vanskelig på det.

 

Det som er skråstilt under her er hentet fra Netshop sine returbetingelser og er også årsaken til at jeg ønsker å bruke hentebua til slike prosesser i tillegg til å spare unødvendige kostnader. Jeg ønsker ikke ta noen sjangser med post og andre transportører enn Netshop selv som da gjør de ansvarlig for all transport.

Når du som kunde sender inn varer til oss på NetShop, er det du som er ansvarlig for varene fem til vi mottar varen fra transportør. Skulle varene bli tapt eller skadet på noe vis, er det du som avsender og transportøren som er ansvarlig. Som kunde er du selvsagt ansvarlig for at varen er emballert i henhold til våre retningslinjer for innsendelse av forbrukerelektronikk

 

Siden jeg bli noe provosert av hele hendelsen søker jeg retur og angrerett på ordren til 21.000,- i sin helhet samme dag rundt kl. 15. Noe jeg selvfølgelig får avslag på.

 

 

[x] Reklamasjon på RMA avslag

 

Jeg har gått igjennom alt av informasjon jeg finner på sidene til Netshop, men fiinner ingen informasjon om hvordan man klager eller reklamerer på en RMA beslutning. Jeg setter meg derfor ned med å forfatte en mail nå mandag 9/3. kl 07:20 og vil sende den til div. representanter hos Netshop.

 

Nå rundt kl. 08:30 er klagen sendt til Netshop ASA. Jeg har sendt den til 3 adresser hos Netshop inkludert daglig leder. Her er mailen jeg har sendt, men forløpig har jeg maskert teksten inntil jeg får et svar.

post-38451-1236584428_thumb.png

 

 

[-] Venter på svar fra Netshop

 

 

 

 

*informasjon følger fortløpende*

 

 

 

Mvh.

Theo

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Da var du var i gang i dertil egnet tråd, ja... (Sorry, denne meldingen er lagt inn i hovedsak for å få tråden med i "mine innlegg")

Lenke til kommentar

*holder av plass til saksopplysninger, bilder, support informasjon mm*

 

Ikke noe problem Tiltman :) Jeg kommer til å ta en liten "hode-hvile/tankeprosess" i kveld før jeg setter igang med dette, men ville få igang tråden mens jeg samler all informasjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For meg som "kjenner" saken synes jeg det er synd at du blir "straffet" for å være tålmodig.

Hadde det vært meg som satt med det *forferdelige* hk'et hadde det gått i retur ila 2-3dager og jeg hadde sittet med ett nytt hk.

Da "klomsen" på returavdeling aldri hadde sett noe jeg ikke sjøl hadde sett (den en bøyde pinnen).

Så jeg vil si at du på en måte "dokumenterte" deg til ett avslag. Ikke minst det faktum at du hadde dokumentert forsøk på klokking, noe Netshop har brukt som begrunnelse for avslag før (dvs. begrunnelse for annen skade "påført").

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hadde annen skade vært påført hovedkortet pga. eks. klokking mens jeg slet med produktet(uten klokking) og hadde en supportsak gående med Asus, hadde jeg akseptert avslag og lastet meg selv for dette. Da hadde det vært meg som hadde påført produktet skaden :). Produktet er også rettet mot og selges mot denne type aktiveter, men som sagt ingen slike problemer var eller er gjeldende med produktet.

 

Men pga. en del andre forhold rundt denne saken og det problemet gjelder(defekt sokkel) kan jeg ikke la denne saken ligge. Det strider mot all min sans for rettferdighet og forbrukerrettigheter i dette landet. Og i løpet av snart 20 år har jeg ikke ofte benyttet meg av disse rettighetene eller snakket særlig høyt om slikt, og har alltid akseptert tapet for skader jeg selv har påført et produkt.

 

I tillegg til at dette hovedkort produktet koster hele 3.500,-, som er usedvanlig kostbart, kom det fullstendig uforseglet og med en manual som bar preg av å være brukt(bladd i). Dette var også forsinket, men kom direkte fra leverandør i følge Netshop.no.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip>

I tillegg til at dette hovedkort produktet koster 3.500,-, kom fullstendig uforseglet og med en manual som bar preg av å være brukt for et flunkende nytt produkt jeg ventet på direkte fra leverandør i følge Netshop.no.

 

Slik du fremstiller det ser det jo nesten ut som en "kjeltring" vil laste en skade påført av ansatte/andre på en kunde?

Kom hk'et direkte fra Asus? Via Netshop's "testbenk"(Hw.no's "testlab")? :D

Uansett "umulig" å bevise noesomhelst her tror jeg. :(

Lenke til kommentar

Om jeg ikke får bevist noe som helst ( pga. tildels håpløs bevisføring ), får erstattet produktet eller kommer noe videre i saken så vil jeg i det minste få opplyst andre forbrukere om alle fakta i saken og min erfaring med Netshop.no i dette. Jeg har også dokumentert her i forumet når jeg kom hjem med varene at jeg stusset på pakkens tilstand når jeg fikk den levert.

 

Jeg var bla. ikke klar over Netshop.no sin rigide ( og i noen tilfeller forståelige ) policy, og hadde jeg vært klar over den ville jeg aldri bestilt et X58 hovedkort til 3500,- fra dem og ville absolutt IKKE akseptert å få levert en hovedkortpakke uten noen som helst form for forsegling og hvor manualen ikke var kompakt og flat som den skal være på et flunk nytt produkt.

 

Om jeg blir sittende med tapet på 3500,- vil jeg ta saken så langt det overhodet er mulig, og om jeg til slutt taper saken pga. formaliteter vil det få konsekvenser også for Netshop.no.

 

Her er det min tålmodighet, mitt slingringsmon og vennlighet (pga. et godt forhold) mot netshop.no, samt min aksept som har ført til at jeg står i denne situasjonen, og det kan jeg ikke akseptere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg skal definitivt sette meg inn i det Sam_Oslo, jeg kommer også til å involvere forbrukerrådet, jussbussen og det jeg måtte synes er nødvendig for å sette punktum for denne saken.

 

EDIT:

Men i kveld skal jeg legge disse 3-4 ukene til side og nyte fredagen først og fremst.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja Netshop er vekk fra min liste over butikker jeg kunne tenke meg å kjøpe noe i!

 

Kjøpte en Mist PSU 500W, som etter bare timers bruk, ga følgende opplevelse:

 

PC sto avslått med PSU på. Plustelig hørtes en smell og lysglimt fra PSU.

 

Demonterte og testet PSU mot 2 hovedkort (ville ikke starte) Testet også med 2 ulike nettkabler.

 

Beskrev feilen og sendte den ned på RMA.

 

Til min store overraskelse så ble PSU sent opp igjen, som ok og belastet meg for test og frakt.

 

I samtale med service spurte jeg om de hadde tatt opp PSU. Svaret var nei. De hadde ingen kompetanse på den type arbeid.

 

3 timer etter PSU var montert inn på nytt, så skjedde samme feil. Tok sikringer i huset. 16A.

 

Jeg forklarte situasjonen og sendte mail med video, som dokumentert feil 2. Ba om at de sendte ny umidlerbart, Dette ble ikke gjort, først når de hadde mottatt den gamle ble ny sendt. Sendte krav om dekning av hele reklamsjonsbeløpet, men småligheten ble vist avgjørende. Frakt ned 1. gang 135,00 ble ikke dekket.

 

Maken til inkompetanse og manglende vilje til å ta kunde på alvor! På tross detaljert beskrivelse av feil, så sendte de en brannfarlig PSU ut til kunde på nytt.

Med ett minimum av kunnsakp.så vet man at denne type feil ertypsik ved defekt Elektrolytkondensator.

Lenke til kommentar

Dette må jeg få med meg. Synes å huske du skreiv noe om at det var dårlig innpakka i en annen tråd. Kjipt for netshop det her. Skal være forsiktig med hvordan man trår når det er en uhorvelig stor mengde med folk på forumet her og andre steder som har et hav av butikker å kjøpe fra. Ikke vanskelig å velge en annen over netshop når man hører sånne ting.

Lenke til kommentar

Som deg trådstarter, og så mange andre her på forumet, har jeg bare gode erfaringer med servicen til Netshop. Men jeg og mange andre her inne følger slike saker som dette tett, og det er jo liten tvil om at det i det lange løp er Netshop som vil bli den tapende part her dersom det skulle vise seg at det er de som har satt seg på bakbeina. Nå venter jeg på oppdateringer fra deg i henhold til denne saken, men jeg skal ærlig innrømme at jeg allerede nå har fått en litt større skepsis til Netshop en jeg hadde tidligere, ene og alene fordi jeg tar slike tråder som dette alvorlig, og spesielt når de kommer fra solide og veletablerte brukere som deg selv. Som lang tids bruker av Netshop forventer jeg at de skal "legge seg i selen" for alle kunder, slik de har gjort for meg tidligere. Netshop er tross alt ikke den billigste nettbutikken, men det har vert servicen man gjerne betaler litt ekstra for. Dersom denne svikter, forsvinner også en stor del av kundemassen tror jeg.

Lenke til kommentar

Virker som det blir fler og fler ugler i mosen hos Netshop. Leser en del på forumet her og da spesielt i denne kategorien og jeg har sett en økende negativitet mot Netshop i det siste. De fleste sakene har vært godt forklarte og ikke til å ta feil av. Tror ikke det er lurt å behandle kundene slik, spesielt nå i disse vanskelige tidene hvor kundene kanskje holder ekstra godt på pengene.

Lenke til kommentar

Hadde vel vært en ide og først nyte fredagen, for så og starte denne tråden når du faktisk har tid og anledning til noe mer enn tomme påstander?

 

Eller er dette bare et forsøk på å presse Netshop til å punge ut, ellers legger du ut alle detaljene? ;)

 

Sånn virker det nemlig nå...

 

Trekantdrama mellom Asus, Netshop og Theo343 !

Spennende, jeg gleder meg til fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hadde vel vært en ide og først nyte fredagen, for så og starte denne tråden når du faktisk har tid og anledning til noe mer enn tomme påstander?

 

Eller er dette bare et forsøk på å presse Netshop til å punge ut, ellers legger du ut alle detaljene? ;)

 

Sånn virker det nemlig nå...

 

Trekantdrama mellom Asus, Netshop og Theo343 !

Spennende, jeg gleder meg til fortsettelsen.

 

 

Morsomt at du kan se på dette som ett "drama" i en ellers kjedelig hverdag?

Like artig å se at du kan komme med antydninger om "tomme påstander" fra trådstarter.

Kan det være en ide å sjekke andre innlegg fra trådstarter først? :)

 

Jeg tror ikke trådstarter opprettet tråden for å underholde deg eller forumsbrukere nemlig.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt i å dokumentere og dele erfaringer om opplevelser med nettbutikkene, men liker ikke helt at "alle" må se seg nødt til å komme med slike tabloide overskrifter. Kunne nesten tro hele staben til netshop sto på trappa di med balltre og tjære når man ser overskriften...

 

Anngående denne bøyde pinnen, og hvorvidt det er brukerfeil eller ei, er jo det som er viktig her, og om nettbutikkene/produsentene i inn og utland bør fortsette med å avvise enhver slik sak på prinsipp... Og ikke minst loven, og om de har rett til dette...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Vel har litt dårlige erfaringer med netshop selv. Men ikke i en slik skala kanskje. Kjøpte en Noctua kjøler for socket 1366 spesifikt. Stod at det var på fjernlager og at det var 1-3 dagers leverings tid. Fikk kjøleren tilsendt etter en mnd og det manglet 1 stk vifte og ett stk sokkel feste for 1366 sokkel.

 

Fikset problemet ved å bestille nytt sokkel feste fra komplett som ble levert i løpet av ett par dager

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...