Gå til innhold

signal til PLS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan en tørrkjøringsvakt f.eks sende både en 24VDC digitalsignal og en 4-20mA analogsignal over samme kabel??

 

Ja,du kan kjøre begge signalene i samme kabel, men du må ha 2- par i kabelen. Digitalsignal er 1: 24V 0: OV.

Blir vanskelig og overføre 4-20mA signal når man har 0V i over en utgang/inngang.

 

Ihvertfall slik jeg er vant med det, jobber med ABB S200 pls-er/IO-kort

Lenke til kommentar

Tror nok Pinga sier er løsning i dette tilfellet. På samme kabel vil det nok ikke fungere.

 

Finnes det ikke dem som går på 4-20mA, 0-24V og 5-24V, det er hvertfall slik jeg har oppfattet det, men jeg er ikke sikker på at min "teori" stemmer så for all del, jeg bøyer meg i støvet. smile.gif

 

4-20mA er ett analogt signal og man trenger en analog PLS. Det andre du nevner faller nok på digital standar og vil fungere på digitale PLSer. 5-24V standaren har jeg ikke hørt om, men det finnes sikkert det også.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Det aller meste er mulig. Analog og digitalt parallelt i samme kabel? Ja. Kabel-TV-signaler sendes blandt annet slik.

 

space

Nå snakker du om noe helt annet en analogt 4-20mA signal.

De digitale signalene i kabel TV nettet hentes vel ut fra analoge signaler.

Det kjekke med analog mot digital er at i en analog kurve kan man hente ut mange digitale verdier mens i en digital puls får man bare 1 verdi.

Vet ikke om det er eksakt slik det gjøres på kebel TV men muligheten er i allefal der.

Lenke til kommentar

Nå ble det ikke referet til noen eksakte standarder hverken for analog 4-20mA eller for 24VDC. På bakgrunn av dette vil jeg påstå at det er fult mulig å få til. Hvis det derimot er spesifike standarder det er snakk om er det "bare" å lese standardene.

 

 

space

Lenke til kommentar
Nå ble det ikke referet til noen eksakte standarder hverken for analog 4-20mA eller for 24VDC. På bakgrunn av dette vil jeg påstå at det er fult mulig å få til. Hvis det derimot er spesifike standarder det er snakk om er det "bare" å lese standardene.

 

 

space

 

Det er nettopp dette jeg har prøvd å forklare, tror jeg.

Lenke til kommentar

En lærer drev og forklarte noe teorigreier på skolen og jeg blei litt forvirret.

Håper noen som har gjort dette eller liknende greier rent praktisk kan forklare hvordan dette kobles sammen.

 

 

Hvis man kobler opp magnetventilen som skal ha en 24VDC spenningsforsyning og i tilegg ha 3 forskjellige koblinger til PLSn(2 innganger og en utgang).

Da ser jeg for meg at man kan gå ut med 10x0,5 eller noe sånt.

Da må 24VDc på en rekkeklemme og 3 PLS inn og utganger på 3 forskjellige rekkeklemmer.Noen automatiker her som kan forklare litt for meg?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener ?

 

Om jeg skal legge opp rekkeklemmer så er det naturlig at man har en rad med +24VDC og en rad med 0V rekkeklemmer, slik at man kan hente supply til forskjellig utstyr ifra disse. Du lager så en rad med rekkeklemmer der du kobler all signalgivningen. Til slutt lager du en rekkeklemme tabell som beskriver hvor signalene kommer ifra og går til.

 

Nå har jo ikke jeg idè om hva slags signaler du ønsker å ha her, men du skal tydeligvis ha et signal som aktiverer magnetventilen. Du kobler da fra utgangen på plsen, via en rekkeklemme, til magnetventilen, tilbake via en rekkeklemme og så til 0volt.

 

Inn signalene til PLSen kobler du fra utstyret som skal gi signal, via en rekkeklemme og så til PLSen. Grunnen til at man kobler utstyret via rekkeklemmer hele tiden er rett og slett for å forenkle vedlikeholdsarbeid samt slippe slitasje på utstyret. Mye bedre om en rekkeklemme går i stykker enn f.eks tilkoblinger på instrumenter/PLSer.

 

Var det et slikt svar du var ute etter ?

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du mener ?

 

Om jeg skal legge opp rekkeklemmer så er det naturlig at man har en rad med +24VDC og en rad med 0V rekkeklemmer, slik at man kan hente supply til forskjellig utstyr ifra disse. Du lager så en rad med rekkeklemmer der du kobler all signalgivningen. Til slutt lager du en rekkeklemme tabell som beskriver hvor signalene kommer ifra og går til.

 

Nå har jo ikke jeg idè om hva slags signaler du ønsker å ha her, men du skal tydeligvis ha et signal som aktiverer magnetventilen. Du kobler da fra utgangen på plsen, via en rekkeklemme, til magnetventilen, tilbake via en rekkeklemme og så til 0volt.

 

Inn signalene til PLSen kobler du fra utstyret som skal gi signal, via en rekkeklemme og så til PLSen. Grunnen til at man kobler utstyret via rekkeklemmer hele tiden er rett og slett for å forenkle vedlikeholdsarbeid samt slippe slitasje på utstyret. Mye bedre om en rekkeklemme går i stykker enn f.eks tilkoblinger på instrumenter/PLSer.

 

Var det et slikt svar du var ute etter ?

 

Hei og takk for et godt svar :thumbup: !!!

Beklager et rotete spørsmål, det er jo fordi jeg igrunnen ikke vet nok selv, men uansett du gir alltid gode svar Rosemount, selv om spørsmålet er dårlig formulert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...