Gå til innhold

Bør muslimer ha egne skoler?


Anbefalte innlegg

Hvor sannsynlig er det egentlig at de blir sendt til utlandet?

Veldig lite sannsynlig. Tipper at 1-2% av de som sender barnet sitt til den muslimske skolen ville ha sendt barnet sitt til en utlandsk ekstrem skole istedenfor.

Jeg vet du sier "tipper", men hvor har du det fra at det er "veldig lite sannsynlig"? Kjenner du noen statistikk over hvor mange muslimske barn og ungdom som sendes til skoler utenlands?

 

Geir :)

Egentlig ikke, men jeg har sett statistikk over hvor mange barn som er sendt utelandsk og det lå på rundt 100 barn. Svært mange av de foreldrne som sender barna til ekstreme skoler ville ha sendt dem dit uansett og en del vil bo for langt unna at de vil la ungen sin dra til den muslimske skolen.

 

 

Jeg regner med at TWA sitter på dokumentasjon som tilsier at egne muslimske skoler i norge vil sørge for at norske barn av muslimske foreldre ikke vil bli sendt til utenlandske ekstremistskoler, da dette blir brukt som argument for å tillate egne muslimske skoler i norge.

 

Så mitt spørsmål til TWA er: Hvor har du det ifra at egne muslimske skoler i norge vil motvirke at barn av norske muslimer vil bli sendt til muslimske ekstremistskoler i utlandet?

 

Dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget er at ingen barn er relgiøse og foreldrene har ikke rett til å bestemme relgionen til barna sine.

Det handler da ikke om rettigheter. Foreldrene kan gjøre hva de vil, så lenge de holder seg innenfor norsk lov.

 

I tilegg vil disse skolene føre til at de vil tro blindt på relgionen sin. Relgion er noe du skal finne ut selv, ikke noe du skal bli dyttet på som liten.

Igjen, det er fortsatt ditt problem. Det er ingenting du kan gjøre her, utenom å endre på loven.

Det samme kan vel sies om politiske meninger og. Barn får som regel samme politiske meninger som foreldrene sine.

Jeg sier ikke at det er ulovelig. Jeg sier at vi ikke skal støtte indoktrinering og dermed skal vi ikke tillate relgiøse skoler.

 

Fjern støtten til alle privatskoler/friskoler og rust de offentlige kraftig opp

Hvorfor det. Da hindrer du jo vanlig ungdom å gå på private skoler, og det er bare eliten som får muligheten. Hvorfor kan ikke heller pengene komme med eleven?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Hvorfor det. Da hindrer du jo vanlig ungdom å gå på private skoler, og det er bare eliten som får muligheten.

Fjerner man subsidiene vil man i praksis nesten fjerne privatskoler helt. Dessuten behøver man ikke muligheten til å gå på privatskole om vi gjør de offentlige like gode, eller bedre. Når alternativt er bedre, vil privatskoler fungere bare som separering mellom ulike samfunnslag og til religiøs oppdraging.

 

Enhetsskolen er bra. Separeringen av ulike mennesker er negativt, ettersom det er en viktig erfaring tidlig i livet å lære seg å kjenne og respektere mennesker med forskjellige bakgrunner, evner og egenskaper. Uvitenhet fører til frykt, og frykt fører til hat.

Lenke til kommentar
Hvorfor det. Da hindrer du jo vanlig ungdom å gå på private skoler, og det er bare eliten som får muligheten.

Fjerner man subsidiene vil man i praksis nesten fjerne privatskoler helt. Dessuten behøver man ikke muligheten til å gå på privatskole om vi gjør de offentlige like gode, eller bedre. Når alternativt er bedre, vil privatskoler fungere bare som separering mellom ulike samfunnslag og til religiøs oppdraging.

 

Enhetsskolen er bra. Separeringen av ulike mennesker er negativt, ettersom det er en viktig erfaring tidlig i livet å lære seg å kjenne og respektere mennesker med forskjellige bakgrunner, evner og egenskaper. Uvitenhet fører til frykt, og frykt fører til hat.

Ja, men de offentlige skolene er ikke like bra og kommer ikke til å være like bra om vi fjerner privatskolene heller. De vil forsatt få den samme mengden med penger fordi de elevene som går på privatskoler må nå over til offentlige skoler. Vi kan heller ikke garantere at de offentlige skolene er like gode selv om vi får dem bedre. Privatskoler er bra for å kunne vise hva den norske skolen gjør feil.

 

For det andre støtter jeg folks frihet til å velge. Har jeg lyst til å studere på en vanskligere skole hvor elevene er flinkere bør jeg ha muligheten til det om jeg har gode nok karakterer. Hvis jeg ønsker å studere på en skole som følger en annen læringsplan bør jeg ha muligheten til det. Hvis jeg ønsker å studere på en skole hvor lærerene har høy kompetanse bør jeg ha muligheten til det. Folk er forskjellige og trenger forskjellige skolesystemer.

 

For det tredje ødelegger enhetskolen den norske skolen. Enhetskolen har store deler av skylden for at norske elever er nesten dårligst i Europa. Hvorfor synes du det er positivt dra alle ned på samme dårlige nivå og drepe læringslysten for de som er flinke?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Ja, men de offentlige skolene er ikke like bra og kommer ikke til å være like bra om vi fjerner privatskolene heller. De vil forsatt få den samme mengden med penger fordi de elevene som går på privatskoler må nå over til offentlige skoler.

De offentlige skolene vil få mer penger. Det koster å ruste opp. Siden det naturligvis også koster mer for en skole å ha flere elever, vil kommunekassas skolekostnader bli noenlunde tilsvarende antallet elever. Fjerning av støtten vil frigjøre kapital som bør brukes til å utbedre de offentlige skolene.

 

Hvis jeg ønsker å studere på en skole som følger en annen læringsplan bør jeg ha muligheten til det. Hvis jeg ønsker å studere på en skole hvor lærerene har høy kompetanse bør jeg ha muligheten til det.

Dyktige lærere bør ikke være forbeholdt bare dem som er villige til å betale for det.

 

For det tredje ødelegger enhetskolen den norske skolen. Enhetskolen har store deler av skylden for at norske elever er nesten dårligst i Europa. Hvorfor synes du det er positivt dra alle ned på samme dårlige nivå og drepe læringslysten for de som er flinke?

Dersom privatskolene forsvinner, vil de dyktige lærerne ikke flykte fra de offentlige skolene og det høye nivået blant lærerne vil forbli spredt og rettferdig fordelt blant befolkningen. Det gjennomsnittlige nivået vil derfor ikke synke nevneverdig.

 

Jeg skal være enig i at dårlig tilrettelagt undervisning er et problem for mange elever. Noen kjeder seg fordi de ikke får nok utfordringer, andre sliter fordi nivået undervisninga er lagt for høyt. Skoler inndelt etter elevenes nivå er ikke den eneste måten å løse problemet på.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
De offentlige skolene vil få mer penger. Det koster å ruste opp. Siden det naturligvis også koster mer for en skole å ha flere elever, vil kommunekassas skolekostnader bli noenlunde tilsvarende antallet elever. Fjerning av støtten vil frigjøre kapital som bør brukes til å utbedre de offentlige skolene.

Nei, det vil de ikke fordi de elevene som går på private skoler trenger nå plass på en offentlig skole. Penger er noe du hundre prosent sikkert ikke får. Det vil også være ingen grunn til å forbedre skolene en gang. Elevene er tvunget til å gå der uansett og hvis vi får fjernet PISA-undersøkelsen så slipper vi at vi en gang vet det.

 

Dyktige lærere bør ikke være forbeholdt bare dem som er villige til å betale for det.

Hva har dette med en forskjellig læreplan. Hva har dette med kravende som blir stilt? Hva har dette med at folk kan ha lyst på en annen type skole eller ett forskjellig miljø. Hvorfor skal du stjele fra en så viktig frihet fra folk.

 

Dersom privatskolene forsvinner, vil de dyktige lærerne ikke flykte fra de offentlige skolene og det høye nivået blant lærerne vil forbli spredt og rettferdig fordelt blant befolkningen. Det gjennomsnittlige nivået vil derfor ikke synke nevneverdig.

 

Jeg skal være enig i at dårlig tilrettelagt undervisning er et problem for mange elever. Noen kjeder seg fordi de ikke får nok utfordringer, andre sliter fordi nivået undervisninga er lagt for høyt. Skoler inndelt etter elevenes nivå er ikke den eneste måten å løse problemet på.

Nivået kommer ikke til å synke på grunn av dette, men det var en kommentar til enhetskolen din. Enhetskolen bygger på det prisnipp at alle skal være like dumme og det er hva som ødelegger den norske skolen.

 

Nei, jeg forstår ikke hvorfor du ønsker å fjerne valgfriheten til folk på noe så viktig som skolevalg fordi de skal møte andre kulturer. Uansett, hvor dårlig skolen deres er. Uansett om alle lærerene har ingen kompetanse og elevene lærer ingenting skal man med ditt system måtte gå på den skolen. Det verste er at det virker mot ditt prinsipp. Systemet ditt er den beste måten å holde fattige tilbake på siden de havner på elendige skoler med nesten bare innvandre og har ingen mulighet til å bytte, mens de som er rikere havner på bedre skoler hvor nesten ingen er innvandre. For det andre hjelper privatskoler til å se hva som går bra og hva som går dårlig. Er frihet så lite verdt for deg?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg syns muslimer bør ha egne skoler.

Eller kanskje bare albanske og bosniske og der borti muslimer. Ca. 70% av alle gjenger som har ført vold mot medelever og lærere er albanske. Det er skummelt å gå på samme skole som dem. Da jeg gikk i åttende, var det en gutt som ingen fikk være stygg med. Han hadde nemlig storebrødre som ville banke deg opp hvis du var frekk eller rappkjefta mot ham. De var albanske, og helt opp til siste året på videregående var det albanere og bosniere som dreiv helvete for resten. Man sa i fra, men det hjelper ikke.

 

Egne skoler til albanske/bosniske/nord-vest asiatiske muslimer!

Lenke til kommentar
Nei, det vil de ikke fordi de elevene som går på private skoler trenger nå plass på en offentlig skole. Penger er noe du hundre prosent sikkert ikke får.

Tror du virkelig at politikerne og statsforvaltningen er så korttenkt at de vil holde bom fast ved et fast beløp skolene mottar, som ikke endrer seg én krone, uansett hvor mange elever en skole får?

 

Ikke vær så mistroisk: de er til for oss, ikke vi for dem. Demokratiet har mange ordninger som unngår maktmisbruk og overgrep. En av dem ligger i selve ordet. Virkeligheten er nemlig den at beløpene varierer, og at skolene vil motta etter behov.

 

Systemet ditt er den beste måten å holde fattige tilbake på siden de havner på elendige skoler med nesten bare innvandre og har ingen mulighet til å bytte, mens de som er rikere havner på bedre skoler hvor nesten ingen er innvandre.

Er en skole bedre om den ikke har innvandrere?

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Tror du virkelig at politikerne og statsforvaltningen er så korttenkt at de vil holde bom fast ved et fast beløp skolene mottar, som ikke endrer seg én krone, uansett hvor mange elever en skole får?

 

Ikke vær så mistroisk: de er til for oss, ikke vi for dem. Demokratiet har mange ordninger som unngår maktmisbruk og overgrep. En av dem ligger i selve ordet. Virkeligheten er nemlig den at beløpene varierer, og at skolene vil motta etter behov.

Saken er at når det blir flere elever må man enten ekspandere skolene, eller starte flere skoler. Skolene vil ikke få mer penger enn de har i dag. Hvis de ikke får flere elever får de ikke mer penger og hvis de får flere elever får de også økte kostnader. Jeg har ingenting imot staten, men man får ikke mer penger til de offentlige skolene per elev om man kutter støttet til de private skolene.

 

Ja, skolene på vestkanten er langt bedre enn skolene på østkanten. De får mye bedre resultater og er mye bedre forbredt for videregående. I tilegg de saom jeg har snakket med som har gått på østkantskoler er helt enig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...