Gå til innhold

Kamera til sport og sommerminner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på en ting. På mammas speilrefleks zoomer mann med å skru på "objektivet". Kan jeg kjøpe et olympus e-420 med et Zuiko digital ed 14-42 mm 1:3 5-5.6 og zoome og gjøre alt komplett og har et bra kamera?

Ja.

 

Det høres ut som du kan ha utbytte av å diskutere foto og fotoutstyr med moren din. Ta henne med i fotobutikk for å se på utstyr.

Lenke til kommentar

Pancake er ikke spesielt dyrt. Sjekk 7-14mm... ;)

 

Men seriøst - blås i pancake med mindre du er en ambisiøs kar som er villig til å svette for å oppnå de siste 10%.. Å starte med kun pancake er ingen walk-in-the-park. Den har null zoom, så du må bevege deg mye mer når du tar bildene. Er noe for langt unna, så må du pent gå dit. Innendørs vil du miste bilder, for 25mm er ikke vidt nok.

 

På pluss-siden er den liten og uskremmende, så folk slapper litt mer av når du tar bilde av dem med pancake'n.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe det på japanphoto for 3000,- inkludert veske ;) Tror jeg skal ha 8gb kort. Noen som vet hvor stort et bilde er i beste kvalitet (JPEG)

 

JPEG er ikke beste kvalitet ;)

 

Med 8gb CF, så har jeg plass til ca 500 RAW-filer på E-510'en min - og siden oppløsning er maken på E-510 og E-420 så regner jeg med at RAW-filene har lik størrelse pluss-minus et prosent.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte du kamera uten objektiv?

 

Vanligvis kjøper man med en "kit-zoom", som er en normalzoom. Den som følger med E-510 er som regel 14-42 - og det er en fin normalzoom. Du får den ny 14-42 for 1600 kr, og brukt har jeg sett den for 800. Er du på budsjett, så er brukt fin-fint for objektiver - de pleier å leve lenger enn kamerahusene..

 

Om du vil ha en telezoom (for å ta bilde av noe lenger unna), så er 40-150'en fin. Går for 2100 ny, er usikker på hva den koster brukt.

 

Foto.no er et fint sted å finne brukte greier.

Lenke til kommentar

40-150mm gir veldig mye for pengene. Har lånt den et par ganger, og den overrasker stadig (positivt).

 

14-42mm har jeg ikke prøvd, men skal være i samme klasse som 40-150mm.

 

Jeg selv vurderer å skaffe meg en 14-54mm, men den koster noe mer enn de to andre tilsammen.

 

Tom

Lenke til kommentar

Oki, Alf - da foreslår jeg at du tar det rolig med innkjøpene i noen uker og istedet bruker kameraet endel. Så kan du se om du først vil ha

 

- større vidvinkel - det merker du på at du dunker bakhodet i veggen når du tar bilder

- mere tele - det merker du på at du må beskjøre veldig mye i bildene dine - du kommer liksom ikke "nærme" nok.

 

Jeg har som regel få problemer med å ta fine bilder når jeg monterer på pancake'n og går ut døra. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...