Gå til innhold

Lokalisere brudd og kortslutning i kabel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på hvordan man lokaliserer brudd og kortslutning i en kabel? Vet at du skal bruke multimeter for å måle men husker ikke helt hvordan det var?

kunne noen hjelpet meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hvilken type kabel?

Har du tilgang til hele kabelens lengde?

Hvilket miljø er kabelen beregnet for?

vil bare vite prinsippet på hvordan det gjøres...

eksempel: Bare en PN som evntuelt har brudd. hvordan finner jeg det ut... Jeg vet jeg skal bruke multimeter får å måle mostanden i den, (måle i hver ende) men vet ikke i detalje hvordan alt gjøres.

Endret av arsvollen
Skrevet

Du kan måle motstand og bestemme om det er brudd eller kortslutning. Men du kan ikke lokalisere hvor i kabelen feilen er. Da trengs et reflektometer, noe som er vesentlig dyrere enn et multimeter.

Skrevet
Du kan måle motstand og bestemme om det er brudd eller kortslutning. Men du kan ikke lokalisere hvor i kabelen feilen er. Da trengs et reflektometer, noe som er vesentlig dyrere enn et multimeter.

Men når jeg måler motstanden, hva skal liksom multimeteret vise hvis det er brudd eller kortslutning?

Skrevet

Det finnes knapt noen enklere oppgave innen elektro ...

Kortslutning betyr at det er forbindelse der det ikke skal være. Da viser det tilnærmet null ohm.

Brudd betyr at det ikke er forbindelse der det skal være. Hva multimeteret viser kommer an på multimetret.

Men man trenger jo ikke multimeter for å måle dette. Det holder med en prøvelampe eller lignende.

Skrevet

Bare husk å kople fra begge ender av kabelen før du måler, ellers måler du mye annet i tillegg til selve kabelen :)

Det kan også hjelpe å bevege kabelen under målingen, eller vikle den rundt noe for å fremprovosere eventuelle feil.

Skrevet

Setter multimeteret på Ohm. Setter målepinnene på faselederene og måler. Får man Uendelig motstand, så vil det være brudd på kretsen. Får man null motstand vil det være kortslutning. Enkelt prinsipp på hvordan man måler en kabel.

Skrevet (endret)

Er det snakk om kortslutning, så kan man (hvis det er en lang kabel) måle resistansen mellom lederen for så å regne seg frem til hvor bruddet må være. Man må da vite tverrsnittet på kabelen og hva den er laget av. Minuset er imidlertid at det kan være en viss motstand akkurat der som kortslutninga er - som da vil gjøre at utregninga blir feil.

For brudd i kabel kan man bruke kapasitansmeter. Man må da vite hvor mye kapasitans det er i kabelen pr meter.

Endret av geir__hk
Skrevet

Man kan også bruke en støtgenerator for å finne brudd i en kabel.

En støtgenerator er et apparat som sender ut høyspenningspulser (typisk bruker man 2 KV). Når man sender ut støtpulser på kabelen bruker man et lytteapparat (som i stetoskop, bare at det er mer følsomt), da vil man høre en knipselyd der det er brudd.

En ting man må være oppmerksom på er at hvis man bruker for stor spenning så kan man risikere å skyte av kabelen der det er brudd/ukontakt og ødelegge f.eks. et rør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...