Gå til innhold

Dagens utfordring: Lese fra en SAS-disk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

på jobben har jeg kommet over en SAS-disk som jeg trenger å hente ut data fra. Men jeg har ingen maskin med SAS-grensesnitt.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få fatt i et eksternt kabinett til disken, evt. et kontrollerkort som passer i litt eldre maskiner? Maskinene jeg har til disposisjon har vanlige PCI-spor (tror kanskje jeg kan skaffe en med PCI-express).

 

Har ringt rundt til databutikkene i Bergen uten hell, så jeg må vel bestille noe fra nettet, men trenger dette raskt.

 

All hjelp mottas med takk! :)

 

Vh

Krister

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er PCI-X og SCSI, ikke SAS.

 

PCI-kort har jeg aldri sett til SAS, så det må nok bli PCIex.

 

Betaler bedriften er det jo bare å gå for det man får raskest.

Har dere en avtale med en spesiell bedrift for komponenter?

 

Bare å plukke noe herfra:

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...ering=min_price

 

Edit: En annen mulighet er å bestille fra feks. HP, IBM eller Dell. De sender komponenter på maks 24t dør til dør.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Hmm...ikke enkelt dette.

 

SFF-8482-kabel vil passe til harddisken ihvertfall. Men andre enden (SFF-8484) kommer vel an på kontrollerkortet? Eller missforstår jeg?

 

 

Har allerede bestilt dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34349...led#ProductTabs

 

Men, det ser ut til å ha tilkobling for vanlig sata-kabler.

 

 

Når jeg søkte etter SFF-8482-kabler fant jeg denne:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1017255;b:4;pl:1

 

Som går fra internal mini SAS (SFF-8087) til SFF-8482? Kanskje den er rett.

Lenke til kommentar
Holder til i Bergen dessverre.

 

Kontakten jeg har på harddisken ser ut som denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:SAS-drive-connector.jpg

(Det er en Seagate Cheetah T10 146GB)

 

Den ser helt lik ut som en Sata-kontakt, men uten luft mellom strøm- og data-tilkoblingene.

 

Dvs at jeg ikke klarer å koble på en sata-kabel uten å fysisk modifisere den litt. :S

 

Jeg har overganger fra sata til sas :D Det er bittesmå overganger som plu8gges rett på harddsiken. SAS kontakten på harddisken er egentlig bare singnal og strøm som er i ett, mens SATA er separat signal og strøm. Overgangen bare splitter den. Overgangen bygger bare få mm ut fra harddisken.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Men, blir ikke helt klok på dette enda! ;)

 

Komplett klarer ikke helt å si hva slags kabler som følger med kontrolleren jeg har bestilt. Så der må jeg bare vente å se.

 

Om det ikke følger med rett så får jeg kjøre på datakjeden og se om de har kabler i tillegg til den kontrolleren cruzader linker til. (Jeg så ikke den før jeg bestilte).

 

Nizzen: Du vet ikke om noen nettbutikker som har disse overgangene? Fant de ikke selv. (Gratulerer som far forresten) ;)

Lenke til kommentar

på listen over ting som følger med på den kontrollern på datakjeden til 995 er det "Adaptec internal SAS fanout cable " som er kabelen fra den til sas disker.

står ikke noe om kabler med den fra komplett så ville ikke gått utfra de er med, bruker ikke være med kontrollere med mindre KIT i varenavn eller noe i beskrivelsen.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

prøvde nå å koble til kontrolleren og disken uten hell.

 

Kontrolleren ser ut til å fungere, og etter BIOS er lastet så kjører den "scanning disks". Men uansett om jeg kobler til SAS-disken eller en av mine SATA-disker så får jeg "Warning - something wrong with your hardware".

 

Min eneste teori er at denne kontrolleren bare godtar at to disker er koblet sammen i et RAID.

 

Andre ideer? Eventuelt forslag til hvordan jeg skal få data ut av den SAS-disken?

Lenke til kommentar

Hvis du får meldingen at noe er galt med hardware, så er det mest sannsynlig det.

Hvis disken har stått i et raid oppsett fra før, vil den ikke komme opp med feilmelding.

Du vil se den i opsettet til kontrolleren, men du vil ikke ha tilgang til den.

Høres ut som om det kanskje er noe galt med den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...