Gå til innhold

Dagens utfordring: Lese fra en SAS-disk


Anbefalte innlegg

Har du vært inni raid-bios og satt disken til JBOD eller raid0?

De aller fleste kontrollere nekter å godta at disken ikke har fått sitt eget array.

 

Det som er faren med å sette disken til ett raid, er atmye av data kan bli sletta :( Det beste er jo selvfølgelig ha samme type kontroller som sasdisken satt på før. Når man oppretter et raid, så slettes jo egentlig all data. Er det ikkje mulig å finne ut hvilken kontroller som er brukt fra før da?

 

Jeg har 3 forskjellige saskontrollere. LSI, Adaptec og Areca. Array som er laget på samme merke/type kontroller kan ofte kjenne igjen raidet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du får meldingen at noe er galt med hardware, så er det mest sannsynlig det.

Hvis disken har stått i et raid oppsett fra før, vil den ikke komme opp med feilmelding.

Du vil se den i opsettet til kontrolleren, men du vil ikke ha tilgang til den.

Høres ut som om det kanskje er noe galt med den...

 

Som nevnt så fikk jeg samme feilmelding på en av min fungerende SATA-disker, så jeg tror ikke det er noe hardware feil.

 

Jeg tror fortsatt det er kontrolleren som ikke kan brukes til å lese enkelt-disker som ikke står i RAID.

Endret av krister461
Lenke til kommentar

den spesielle tilkoblingen den har er pci-x

32/64-bit PCI 2.2 or 3.3V 64-bit PCI-X 133 slot

kontrolleren gir optimal hastighet på pci-x, men funker også på en standard pci port men med litt redusert hastighet, slik jeg tolket det var dette data som skulle reddes fra en sas disk og ikke brukes fast så at den ikke går på optimal hastighet ikke ville by på noe problemer.

pci-mb.jpg

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Vært hos datakjeden og kjøpt PCI-X-kortet. Men, jeg ser ikke for meg at det passer i en vanlig PCI-port.

 

Kortet jeg har kjøpt har lik tilkobling som dette (to luftehull mellom pinnene):

http://www.alloy.com.au/images/Xframe2CX4_PCIX.JPG

 

 

Men, jeg trenger trolig et slikt (tre luftehull mellom pinnene):

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Intelpro...r1000mta342.jpg

 

:S

Lenke til kommentar

Problemet er at vanlig PCI starter med en lang pinnerekke, og deretter en kort. Mens dette kortet starter med en kort pinnerekke deretter kommer det to lange. (Om man starter bakerst i kabinettet.)

 

Holder til i sandviken, men tror ikke helt jeg kan ta dataene ut fra kontoret (er sensitive data) :) Takk allikevel! ;)

Lenke til kommentar
Hvis det er et pci-x kort så passer det uansett i et vanlig pci spor. Sånn er det med den saken. Hadde selv et Adaptec 29160lp SCSI pci-x kort.

Det var da veldig bastant! ;)

 

Om du ser bildet under så har jeg laget en rød pil på der det blir problemer.

post-8809-1236785255_thumb.jpg

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...