Gå til innhold

Hjelp til vidvinkelobjektiv.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja , jeg kan vel anbefale Sigma 10-20mm f4-5,6 siden jeg bruker det selv.

Canon sitt EF-S 10-22mm ha fått bedre kritikk , men ikke mye bedre og koster over dobbelt så mye.

Jeg hadde et EF 17-40mm f4 L objektiv før , men synes ikke Sigmaen ligger synlig etter i skarphet og farger på 10mm.

På 20mm er den ikke så bra , men jeg bruker dette objektivet kun på 10mm , ellers bruker jeg EF-S 17-55mm f2.8 IS som er super.

Lenke til kommentar
Virker jo som om du trenger en normalzoom først og fremst? Kjøper du et rent vidvinkelobjektiv, f.eks en 10-22, blir du sittende igjen med et ganske stort hull mellom 22 mm og 60mm.. Litt upraktisk.

 

Han skriver jo at han har kitobjektivet som følgte med 350D, altså EF-S 18-55 uten IS.

 

On topic: sigma 10-20, canon 10-22, tokina 12-24, 11-16 er alle gode objektiver. velg og vrak etter lommebok og preferanser.

Lenke til kommentar

Sorry, my bad. :thumbdown:

 

Jeg sikler selv på en Canon 10-22.. Det hadde vært brilliant på fjellturer osv. Svært gode kritikker i de testene jeg har lest. Men - om det forsvarer prisforskjellen ift Sigma'en er vel heller tvilsomt, i alle fall på mitt ferdighetsnivå..

Lenke til kommentar

Dette valget er vel lettere hvis man har Nikon-kamera.

Jeg har iallefall bestilt meg Tokina 11-16mm f/2.8 og ventet 2 uker. Jeg fikk opplyst at den var på lager hos grosist, men da jeg bestilte den fikk jeg vite at den ikke var på lager alikevel. Dette fordi grosisten ikke fikk satt lagerstatus til "0", og at de løste dette ved å sette 1 på lager. Denne måtte bestilles fra Japan. Forstod det slik at det kunne ta lang tid før jeg får den. Kanskje flere månder.

 

Kan også nevne at kit-objektivet til EOS 350D ikke akuratt er det beste som finnes.

Lenke til kommentar
Gleder meg til litt fler tester av Tamron 10-24mm f3.5-4.5. Mye mulig mitt vidvinkelobjektiv før sommerferien.

husker jeg leste annonseringen allerede før sommeren 2008. Har tatt tid før tamron fikk 10-24 i butikkhyllene...

Jeg har hatt min Tamron 10-24 noen dager nå, og er veldig lettet over å konstatere at den påståtte hjørneuskarpheten ikke er så ille som jeg trodde!

Jeg hadde Sigma 10-20 før, og der var det mye verre.

Med Tamron sin nye vidvinkel får man bedre lysstyrke (bør dog blendes ned til 5.6 for meget god skarphet NESTEN helt ut i hjørnene), 4mm mer i tele-enden (veldig behagelig å kunne ta "vanlige" bilder uten å måtte skifte objektiv, og man får et objektiv som faktisk er skarpest på 10mm hvor det vil bli mest brukt av de aller fleste. Og så er det billigere da. Kjøpte mitt for 3395,- på Japan Photo :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...