Gå til innhold

Skal bestille Nikkor AF-S VR 70-200mm f/2.8G IF-ED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg liker det veldig godt på FX.. Det er lystap i hjørnene når du tar bilder på f/2.8, men det som de fleste sier er hovedproblemet til 70-200 på fx er mangelen på kantskarphet.

Lystapet tror jeg er mest plagsomt for de som tar bilder av lyse vegger ol..

 

 

merker ikke mye til dette, men har for så vidt bedt kameraet om å justere dette selv. Hjørneskarphet er vel heller ikke så stort problem, i hovedsak bruker jeg F2,8 , så vil jo ikke akkurat få særlig skarphet i sidene da..

Lenke til kommentar

Jeg har forelsket meg i dette objektivet selv, og skal ha det så snart jeg har råd. (har en kolega som eier det som jeg låner av :> )

 

Hadde det komt en VRII versjon, så hadde jeg nok heller hatt det ja. Ikke pga de optiske egenskapene, for de synes jeg er veldig bra på det som eksisterer. Men ser veldig god forskjell på VR'en på dette objektivet og på 70-300 som har VRII (som en annen kolega har.. )

 

Når alt dette er sagt, så må jeg bare få si gratulerer med valget, som sagt har jeg forelsket meg i objektivet selv :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå fått dette objektivet i hus, og må si meg mektig imponert. Noe soft ved 200mm@2,8 men likevel helt akseptabelt. Man skal bare stoppe ned til f4 så får man sylskarpe bilder. Oppløsningen og detalj-gjengivelsen er fantastisk. Bokeh=Cream. VR funker greit. Jeg opplever likevel situasjoner hvor VR bruker litt tid på å kicke inn, da blir man stående å holde pusten med skjelvende hånd til bildet har stabilisert seg. Da føler jeg meg som Bjørndalen på siste stående. AF er lynkjapp, og har ingen problemer med ting i bevegelse. Opplever dog at AF av og til har litt problemer med fugler hvis bakgrunnen er mørk, f.eks. fjell, eller innimellom bygninger. Men alt i alt en helt super telezoom. Elsker dette objektivet allerede!

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar
Har nå fått dette objektivet i hus, og må si meg mektig imponert. Noe soft ved 200mm@2,8 men likevel helt akseptabelt. Man skal bare stoppe ned til f4 så får man sylskarpe bilder. Oppløsningen og detalj-gjengivelsen er fantastisk. Bokeh=Cream. VR funker greit. Jeg opplever likevel situasjoner hvor VR bruker litt tid på å kicke inn, da blir man stående å holde pusten med skjelvende hånd til bildet har stabilisert seg. Da føler jeg meg som Bjørndalen på siste stående. AF er lynkjapp, og har ingen problemer med ting i bevegelse. Opplever dog at AF av og til har litt problemer med fugler hvis bakgrunnen er mørk, f.eks. fjell, eller innimellom bygninger. Men alt i alt en helt super telezoom. Elsker dette objektivet allerede!

 

Gratulerer med et nydelig stykke objektiv!

 

Har hatt dette selv tidligere, da til D80/300. Mye omrokkering fram og tilbake og jeg sitter nå med D700 + 80-200mm. Nå som jeg ser hvor fleksibelt dette kan være på full-format, så har jeg bestemt meg for at de 10mm på den vide enden vil jeg gjerne ha, for ikke å snakke om stabilisatoren.

 

Skattepengene kommer muligens til å leve et kort liv.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar
har hørt rykter om at en 70-200 VR II skal komme.

det kan være verdt å vente på den, prisen på VR I vil sikkert falle, men det kanjo også være at den ikke er tiljengelig som ny lenger.

Det har gått rykter om en ny 70-200 f2,8 siden D3 kom, men siden det ikke annonseres nye objektiver sammen med PMA denne uka, er det lite trolig at det kommer en erstatter før tidligst til sommeren (hvis det i det hele tatt kommer i år). Hvis man ikke er avhengig av meget god skarphet ut mot hjørnene sammen med et FX kamera yter det "godt nok" også samme med et FX kamera, samme med et DX kamera er det minimalt å utsette på det "gamle" objektivet i praksis.

 

Ser ingen grunn til å ikke kjøpe det om du skal bruke på FX heller. Har tatt utrolig mye bra bilder med dette objektivet og kantskarpheten er ikke noe som sjenerer meg.

Kan bekrefte at 70-200mm f/2.8 VR fungerer utmerket på FX. Problemet som enkelte omtaler er skarphet i ekstrem hjørne f.o.m. 130mm brennvidde. Noe som kun vil gjøre utslag på landskapsbilder (eller andre bilder som krever skarphet helt i ekstremt ytterkant av hjørnene på f/2.8 Noe man vanligvis ikke gjør uansett, blender man ned 1-2 blendertrinn er problemet borte). For PJ or sport er dette ingen problem overhode.

 

Vignett kan enkelte korrigeres ved vignettkontroll på D3,D3x og D700.

 

Edit:

Jeg ventet også på ny utgave, men skjønte at det var bortkastet å vente på ny modell som "kanskje" kommer. Kjøpte det i fjor og har ikke angret et sekund.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...