Gå til innhold

Flere harddisker uten RAID?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter å ha lanet en god del i det siste, har jeg funnet ut at det blir stress å dra med meg alle de eksterne harddiskene mine. Derfor har jeg tenkt litt på å bygge et eget kabinett for alle diskene, men så begynte jeg å lese litt om RAID. Er det noen som vet om det er mulig å koble sammen flere harddisker i et kabinett uten RAID eller er det slik at det blir for mange disker for laptopen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten RAID er slik det har vært i en årrekke, dessverre er de eksterne disk kabinettene som tar flere enn 1 disk enten dyre og eller vanskelig å oppdrive.

Jeg har sjelden snublet over de, men de finnes i allefall, de fleste har RAID løsning, noe som kun kommer til sin rett med eSATA tilkobling om du ikke har RAID 1 for speilingen sin del og datasikkerhet.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å putte sammen mange disker i et kabinett uten RAID nei. RAID trenger man til 3 ting: øke ytelse, øke trygghet, eller å slå sammen mange harddisker til èn partisjon (kan gjøres på andre måter også).

Jeg kan tenke meg du tenker på noe slikt (krever eSATA tilkobling).

Eller hvis du ikke trenger å dele alt samtidig men bare ha tilgang til å dele/hente når det trengs så kanskje du kan bruke en slik (støtter både USB2 og eSATA), og bare ha harddiskene løse med deg. Da kan du ha så mange harddisker du gidder og bare bytte mellom de etter hva som trengs.

Eller hvis du vil ha harddiskene tilgjenglige på nettverket uavhengig av PC'n din så kanskje du kan bruke en NAS? her. De koster litt mer, men du kan bruke den som lagrings-server hjemme også. Den kobles til med nettverkskabel og vises som en egen maskin.

 

Hvis du ikke har eSATA på laptoppen din, men har lyst til å bruke det for å få god hastighet (eller for å kunne bruke den første jeg linket), så finnes det expresscard løsninger. Slik som denne (1 port), eller denne (2 porter).

 

Håper dette ga svar på det du lurte på.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Joda, problemet er ganske godt kjent, det kalles Windows USB rot.

Når diskene er koblet til permanent og Windows bruker en permanent driver slik som for SATA og IDE så forblir alt fastsatt.

Mens på USB så varierer det konstant og ved hver oppstart, det er med andre ord svært vanskelig å få Windows til å kjøre lineært med USB.

 

Min gamle og nå skrotede 300Gb disk var ett prima eksempel på dette, den hadde enkelte ganger forskjellig stasjonsbokstav under oppstart, dette laget da krøll for programmer som var på den disken, og i hans tilfelle så blir kritisk når det er snakk om ett OS som skal boote fra ett slikt oppsett.

Det blir rett og slett for mange faktorer som Windows har svært dårlig styring på, antar Linux er litt bedre her men kan ikke si noe for sikkert siden jeg har ikke testet USB så veldig i Linux.

 

Men de problemene han beskrev er velkjent i Windows.

Lenke til kommentar

Firewire er bedre egnet til eksterne disker mtp bruk/ytelse ja. De kan også kobles i "serie" (aka daisy chain).

 

Men, tråden du linket til såg ut til å ha illusjonen med at flere disker i samme kabinett automagisk blir til en stor logisk disk på datamaskinen. Er det målet kommer du ikkje utenom en form for Raid (selv om de lærde strides om JBOD er raid eller ikkje, på samme måte som de strides om Raid0 er raid eller ikkje).

Lenke til kommentar
Firewire er bedre egnet til eksterne disker mtp bruk/ytelse ja. De kan også kobles i "serie" (aka daisy chain).

 

Men, tråden du linket til såg ut til å ha illusjonen med at flere disker i samme kabinett automagisk blir til en stor logisk disk på datamaskinen. Er det målet kommer du ikkje utenom en form for Raid (selv om de lærde strides om JBOD er raid eller ikkje, på samme måte som de strides om Raid0 er raid eller ikkje).

Vell, definisjonsmessig ut fra forkortelsen RAID (Redundant Array of Inexpensive Disks), så vil både JBOD (Just a bunch of disks) og raid-0 falle bort, siden ingen av disse gir noen form for redundans. I samme slengen vil også SAS og SSD falle bort, siden SAS ikke er "inexpensive" og SSD ikke er "disk" :p

Det kjekke med JBOD er vell at man slipper å tape all data dersom èn disk krasjer, og det er ganske simpelt å utvide raidet mens det er online. Man kan vell kanskje se på JBOD i et nøtteskall som det motsatte av å partisjonere harddisker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...