Gå til innhold

Kjøring inn mot kryss med dårlig sikt


MrL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurte på noe ang. hvordan dere pleier å kjøre inn mot kryss med eller uten vikepliktskilt, der man har dårlig sikt. Det jeg har pleid å gjort er å gire ned til andre, og trille forsiktig fram, men det jeg ofte opplever da, er at når det kommer bil har jeg ofte problemer med å få bremse og få inn cluthen samtidig for å ikke kvele motoren. Så jeg har tenkt på å vurdere å begynne å gire ned til første og stoppe ihvertfall der det er vikepliktskilt med dårlig sikt, men lurer på om det kan være litt traffikksinking liksom. Hvordan pleier dere å kjøre inn mot kryss med dårlig sikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kommer helt an på hva fartsgrensen er da, men ser ikke problemet med å trykke inn brems og clutch samtidig. Har jeg vikeplikt så tar jeg det rolig, er det bil som skal ut og har vikeplikt så er jeg ikke så forsiktig. Burde kanskje, men..

Endret av Sjokoladekake
Skrevet
men det jeg ofte opplever da, er at når det kommer bil har jeg ofte problemer med å få bremse og få inn cluthen samtidig for å ikke kvele motoren.

2 pedaler, 2 føtter, 0 problem...

Skrevet

Dette er ikke så vanskelig..

Kommer du til et kryss som er uoversiktlig og du er usikker på om det er trygt å dundre på, så stopp!

Evt ta det veldig pent og rolig inn til krysset. Sett bilen i fri da? Så er det bare å rulle pent og forsiktig mot krysset og du trenger kun en fot til bremsen ;)

Skrevet

Okei, det jeg ikke nevnte her var at kjørelæreren min klagde på nettopp når jeg dro inn clucthen før krysset. lå i andre gir og med andre beinet på bremsen. Han mente nemlig at jeg ikke skulle ha inn cluthen pga det ville da ta lengere tid å få gasse på igjen..

Skrevet

Generelt sett er det riktig at man skal ha giret ned og sluppet ut clutch før man kommer frem til kryss/rundkjøring eller eventuelt andre hindringer. Dette for å sikre at man skal ha muligheten til å aksellerere så kjapt som mulig samtidig som man har mulighet til å reagere på bremsen. Men man skal tilpasse seg etter forhold, og hvis det er så uoversiktlig at du føler du må kjøre så sakte at du kveler bilen i 2. gir så bruker du clutchen, eventuelt 1. gir, det finnes ingen annen fasit enn at du til enhver tid skal ha lav nok fart til å stoppe for uforutsette hindringer.

 

/Espen

Skrevet

Det viktigste er å kunne stoppe for eventuell kryssende trafikk. Dersom du har clutch og brems inne samtidig, tar det ikke mange millisenkundene ekstra å gasse på igjen i forhold til om clucthen allerede griper.

Skrevet
Det viktigste er å kunne stoppe for eventuell kryssende trafikk.

 

..OG fotgjengere og andre påregnelige hindringer i veien.

 

Sorry, måtte bare tilføye..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...