Gå til innhold

Ny Økonomisk Orden


Daddlemannen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Depresjon ?.. Hva har denne karen spist.

 

Politikerene har sviktet i noe styring, men ikke i all.

 

Tror vi nok oppi dette må huske at det ikke er den norske politikken som har ledet til denne såkalte krisen.

 

Nå velger vi jo forsåvidt også politikere fordi de skal styre. Det er lite vits i å velge folk som skal styre dersom de ikke får mulighet til å styre.

 

Proteksjonisme er ikke nødvendigvis en dårlig politikk, proteksjonisme kan føre til en mye kortere vei mellom produsent og forbruker.

 

 

Dog det er jo interessant at noen også står på denne siden i "konfilkten" et nyansert bilde er alltid sunt.

Lenke til kommentar

Tror ikke han har spist så mye, men etter én siviløkonomutdannelse i Sverige (Lund) har han fordypet seg i østerrisk økonomi. Blant annet ved Ludvig Von Mises Institute. I «media»-seksjonen der, finnes det veldig mange lærerike ressurser i østerrisk økonomi.

 

Han sier også at dette er et globalt problem, fordi sentralbankene går sammen. Hvis vi ser overgangen fra gull- og ekte penger fra begynnelsen av 1900-tallet til dagens fiat-system, så er det mye i det han sier.

 

At man velger politikere, betyr ikke at man skal gi fra seg friheten til dem. Det er på sin plass å demonstrere, dersom de folkevalgte gjør noe man ikke liker. Hitler ble også valgt. Nei, jeg sier ikke at dette er en parallell, men du forstår hva jeg mener.

 

Jeg er forøvrig ikke interessert i en diskusjon, for jeg har ikke kompetanse til å forsvare det han sier på en tilfredstillende måte, men kanskje han kommer inn her og kan besvare det selv.

Lenke til kommentar

Han gjentar og gjentar at politikkerene har skapt krisen og at det ikke er det friemarkedet som har sviktet.

Det blir ikke sant selv om man sier noe nok ganger, ei heller underbygger han påstandene sine.

 

Og når han poengterer med at det er politikkerene som har skylden i at for mange har lånt penger, men det er ikke markedet -så er det paradoksalt nok nettopp bankene og enkelt individers valg og også la være å låne penger. Og om ikke en bank og enkelt individer, i å velg ja eller nei til lån, og evnt hvor mye, er ytterste front av det frie markedet hvem er det da?

 

Og veldig historieløst å fremheve de siste 20 årene som perioden hvor markedskreftene har blitt stadig sterkere bekjempet.

 

Men uansett uavhengig av det han sier stemmer eller ikke, han er symptomatisk for mennesker som nå får anledning til å profilere seg på internett.

Presenterer problemstillinger og "løsninger" uten å kunne underbygge dem - slik at det hele fremstår som svada. Og ikke minst oppfordre til motstandbevegelse world wide!

 

Så en liten oppfordring, vil man virkelig lære om markedet så dropp farmann.no og heller les skikkelige bøker av anerkjente økonomer.

Og det er nok av tilhengere av markedskreftene, eks. Hayek hvis hovedskrift -The Road to Serfdom - har vært en av de viktigste inspirasjonskildene til både Thachter, Reagen og bevegelser i gamle østblokk land for å forfekte markedet.

Videre Chicago skolen, med Milton Friedman i spissen.

Lenke til kommentar
At man velger politikere, betyr ikke at man skal gi fra seg friheten til dem. Det er på sin plass å demonstrere, dersom de folkevalgte gjør noe man ikke liker. Hitler ble også valgt. Nei, jeg sier ikke at dette er en parallell, men du forstår hva jeg mener.

 

Hitler ble nesten valgt, men det er en helt annen historie.

 

Folket forventer i dag at staten skal gjøre noe når de mister jobbene sine, de forventer at samfunnet støtter opp om de som kommer skjevt ut. Med alle disse forventningene velger de inn politikere. Politikere som er satt til å gjennomføre de forventningene. Det totalt frie marked er en interessant tanke, og det er jo bare positivt at også denne sidens tilhengere uttaler seg, for det kan til tider bli vel mange SU utalelser der ute. Men jeg tror spørsmålet heller er om folket virkelig vil ha et totalt fritt marked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...