Gå til innhold

Ditt aller første bilde med eget kamera fra digital-alderen


Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at jeg tok vare på dette, det er mitt aller første bilde tatt med eget digital-kamera. Jeg hadde tidligere tatt noen bilder med lånte kamera, men de gjelder liksom ikke.

 

Herligheten het Casio QV-2800UX, det tok bilder på svimlende 1,92Mpx, eller 1600x1200, i FARGER!

QV2800UX_1_L.JPG

 

Without further ado:

post-45726-1235682045_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første digitale har jeg nok ikke. Det er for lenge siden. Mener å huske det var fra da jeg gikk i 7. klasse og jeg tok bilder av klassen med et av skolens kameraer. Et eller annet forferdelig dårlig HP-kamera.

 

Første dslr-bilde har jeg:

 

 

Edit: Ser at jeg overså ordet "eget" i spørsmålet, så HP-kameraet fra 7. klasse teller vel ikke, da.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Nå mister jeg vel enhver troverdighet jeg eventuelt måtte ha her på forumet... Her er det i all sin forferdelighet:

 

481296192_zpZ2q-O.jpg

 

Tatt januar 2002 med en tvers igjennom grusom Ricoh Caplio RR10. 2x zoom, 1600x1200 og det første kameraet som brukte SD-kort. Det kostet en formue - som Elkjøpansatt fikk jeg det til kost, og det var i overkant av 4800 kroner. Etter datidens standard var det vel temmelig avanserte saker - jeg kunne bla. ta seriebilder (1bps) til minnekortet var fullt.

 

Jeg hadde knapt tatt i et kamera før - noen måneder før lånte jeg en digital Ixus i forbindelse med fødselen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Mitt første digitalkamera var et HP Photosmart 210, kjøpt sommeren 2000. Tror jeg ga i underkant av 2000, som var billig den gang. Den hadde en hvitbalanse som ga de underligste resultater, noe bildet under viser. Bildet ( et av de første) ble forsøkt justert etter alle (den gang) kunstens regler.

 

post-22934-1235734851_thumb.jpg

 

Pål

Lenke til kommentar

Mitt aller første bilde har jeg ikke, men mitt første kamera som kunne ta stillbilder var k500i, altså en mobil, bilde er ikke det første, men et av det første jeg la inn på data'n og antakeligvis blant de første 50 knipsa:

 

post-46993-1235765334_thumb.jpg

 

Et år tidligere lånte jeg et Fujifilm FinePix A202 av en kamera, altså ikke mitt eget, første bildet:

 

51YTSFV8X4L._SL500_AA280_.jpg

 

post-46993-1235765324_thumb.jpg

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Jeg er litt skuffet over den svake responsen på denne tråden. Det er jo kostelig å se på bilder fra den digitale steinalderen - utrolig hvor langt vi har kommet på noen få år!

 

Har ikke folk spart på sine første forferdeligheter, eller lever man for sterkt etter credoet om ikke å vise frem sine dårlige bilder?

Lenke til kommentar

Jo, vi har hatt en sånn tråd tidligere, så det er nok derfor responsen er laber. Men jeg kjører gjerne en reprise.

 

Et av de aller første bildene - et tidlig fra steinalderen. HP Photosmart et-eller-annet med en oppløsning på 480 x 720 piksler. Dyrt var det også. Men det som gjorde dealen litt bedre, var at jeg i tillegg til det vanlige 2 mb-kortet som fulgte med, også fikk et kort på 4 mb!

 

Dette bildet er tatt 13. desember 1997:

 

post-24492-1235899932_thumb.jpg

 

eitp

Lenke til kommentar

Jeg fikk mitt første Digitale kamera til jul i 1997.

Kameraet var et Kodak DC25 som kunne ta bilder i max oppløsning 493x373 (14 bilder) og hadde 2 MB minne. (oppløsning i MP står ikke en gang hos Kodak)

 

Kameraet brukte utrolig dyre batterier, som ikke gikk an å lade på nytt, husker at to batterier kostet over 130 kroner, og holdt til ca 100 bilder eller noe.

Så det var dyrt i drift.

 

Her er et bilde av kameraet:

 

dc25.jpg

 

Og her et mitt første bilde tatt med kameraet, som ikke ble brukt før nyttårsaften 1997, siden jeg måtte ut å kjøpe de dyre batteriene først. OG ja, det er meg til høyre i bildet... :blush:

 

gml0119.jpg

 

I motsetning til mange her, har jeg spart på hvert eneste bilde jeg har tatt digitalt siden 1997, også alle bildene jeg ikke har brukt til noe. I snitt bruker jeg vel 10-20% av bildene jeg tar, og har i dag ca 60.000 bilder i arkivet mitt som bruker ca 110 GB diskplass.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Hm, jeg var visst litt sent ute. Kjøpte mitt første digitalkamera i New York i 2004. Ble forresten rundlurt og betalte blodpris :!:

Kameraet var et Fujifilm FinePix A210 med 3.2 MP, og ble brukt sporadisk sammen med analog speilrefleks frem til 2006 da jeg ble den lykkelige eier av et Nikon D200.

 

Her er det første bildet jeg tok med A210:

post-89191-1235910418_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Trur det skal ligge ein tilsvarande tråd gøymt ein eller annan stad i forumet.

Det mener jeg også, prøvde lete den frem men mislyktes.

Jeg er ganske sikker på at det kun var snakk om bilder tatt med "ditt første digitalkamera", ikke "ditt første digitale bilde", siden jeg den gang da la opp dette:

 

 

190408669_qJrhq-M.jpg

 

 

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...