Gå til innhold

Thai vs Boksing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem tror du vinner av en thai bokser eller en vanlig bokser? begge er i samme vektklasse og lik erfaring...

 

Slike ting er det umulig å få virkelig godt svar på.

Det kommer ikke ann på hvilken type kampsport,

men nemlig på "fightern", selve fyren, uansett erfaring og vektklasse.

En thai bokser er bedre med beina, men en bokser er enda bedre med hender.

Lenke til kommentar

Veldig vanskelig å svare på, men jeg tror kanskje bokseren kan ha en fordel med en tett guard og langt tyngre slag enn en thaibokser, men dersom det er lov med lowkicks vil jeg så absolutt si fordel thai. En bokser har ikke sjans til å blokkere de raske sparkene til thaibokseren, og det er ikke så mange spark som skal til før fyren ikke har krefter igjen i beinet. Dersom de kommer i klinsj vil også thaibokseren ha en fordel med harde, velplasserte knespark mot nyrene, men det kommer helt an på hvilken stil de to har. Men gamle boksere gjør det jo som regel ikke så bra i f.eks. K1..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

På gata er det helt andre regler som gjelder. :)

 

Her er satt en forutsetning om lik vektklasse, men det hjelper lite om du "kan" slå/sparke dersom du møter en ekstremt agressiv/"rå" motstander.

Som hverken "kan" thai/kick-boxing/karate/"whatever", men som er lynrask, vet å forsvare seg (guarde/unnvike) samt har "granitt-kjeve"/betong-kropp.

Da vil selv en "champ" ligge bevisstløs i gata ila sekunder...

 

"Have seen it happen before..." :)

Lenke til kommentar

Lett. Slåss man innen et visst regelverk vil bokseren vinne med bokseregler osv. Er det uten regler, så kommer det an på personen. Men hvis man antar at absolutt alt er likt, bortsett fra hva de har trent, så vil thaibokseren vinne i de fleste tilfeller rett og slett fordi det er færre regler og de har flere "våpen" å benytte seg av i den daglige treningen.

Lenke til kommentar

Så lenge thaibokseren får lov til å sparke, vil han vinne 9 av 10 ganger. Det har skjedd mange ganger. Thaibokseren vil i en slik situasjon holde seg utenfor rekkevidden til bokseren, og konsekvent gå etter beina til bokseren med harde, lave spark. En bokser som ikke er trent på å ta i mot lave spark, vil ikke tåle mer enn kanskje tre-fire klare treffere.

 

Eksempel:

 

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Høres bra ut! Har nettopp startet på muay-thai, og jeg har en venn som bokser. Så vi har begynt å diskutere hva som er best på gata osv... Ifølge svarene viser vel det at jeg hadde rett!

 

Høres bra ut! Har nettopp startet på muay-thai, og jeg har en venn som bokser. Så vi har begynt å diskutere hva som er best på gata osv... Ifølge svarene viser vel det at jeg hadde rett!
Lenke til kommentar
Høres bra ut! Har nettopp startet på muay-thai, og jeg har en venn som bokser. Så vi har begynt å diskutere hva som er best på gata osv... Ifølge svarene viser vel det at jeg hadde rett!

 

Høres bra ut! Har nettopp startet på muay-thai, og jeg har en venn som bokser. Så vi har begynt å diskutere hva som er best på gata osv... Ifølge svarene viser vel det at jeg hadde rett!

 

Vel... hvis en bokser kjenner til svakhetene sine, vil han likevel være i stand til å vinne. Ved å rushe en kickboxer og nærmest slåss hode mot hode med raske, korte slag, vil han ha en god sjanse.

 

Fint eksempel (bokseren er ikke-japaneren):

http://www.youtube.com/watch?v=ZHyYFl4f5Gs...feature=related

Lenke til kommentar

Hvis en bokser kjenner til svakhetene sine bør han gjøre noe med dem - ie. lære seg enkle spark og hvordan man tar imot/blokkerer spark. Det gjør han ikke til en dårligere bokser av den grunn.

 

"In practice play your weaknesses, in competition play your strengths."

 

Forøvrig vil det være stor forskjell mellom en kickboxer og en thaibokser. Går du for nært en thaibokser blir det clinch og kast.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvem tror du vinner av en thai bokser eller en vanlig bokser? begge er i samme vektklasse og lik erfaring...

 

Bokseren vil vinne en boksekamp, mens thaibokseren vil vinne en kamp etter muay thai regler;p

 

På gata ville jeg satt pengene på thaibokseren, gitt at bokseren ikke har erfaringer innen bryting/grapling og at begge stiller noenlunde likt styrkemessig. Her har thaibokseren nemlig flere fordeler, bokseren kan sansynligvis ikke blokke leg kicks, og hvis kampen kommer til clinch så har thaibokseren god kunnskap innen "clinch fighting" samt at han sannsynligvis kan noen takedows.

 

Ser for meg at thaibokseren går i clinch, tar bokseren i bakken og kjører på med socerkicks, eventuelt kjører på med legkicks til bokseren faller, og så socerkicks;)

Lenke til kommentar

Bokser selv, så mulig mitt syn er noe farget.

 

Jeg ville holdt en knapp på bokseren, så lenge han vet å bevege seg, og faktisk er klar over og beredt på at han kommer til å få spark mot seg.

 

Med overblikk og bevegelse tror jeg bokseren kan klare å unnvike mange av leggsparkene, og da skal det ikke mer enn et par slag til fra bokseren før thaiutøveren møter bakken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...