Gå til innhold

Hovedkort plutselig utsolgt, hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Akkurat nå er jeg ekstremt skuffa. Hadde bestilt alle delene til den nye pc'en jeg skal bygge, og idag henta jeg alle kolli på posten. Kom hjem og åpnet pakkene, og der mangler hovedkortet! I følge nettbutikken (Amentio) og min ordrebekreftelse hadde de det på lager da jeg bestilte, og pakkesporingen har hele tiden vist at alt var sendt. Imidlertidig ser jeg nå at de i nettbuitikken har oppdatert til at kortet er utsolgt og det ventes inn igjen 16.mars. Denne oppdateringen har skjedd i løpet av de siste 2 dagene, men jeg besilte onsdag 18.feb. Jeg ringte nettopp kundeservice og forklarte situasjonen, og fikk høre at det hadde skjedd en feil siden kortet ikke var blitt allokert til min ordre før lenge etter jeg bestilte. I løpet av denne tiden ble det såklart utsolgt.

 

Jeg spurte om dette er noe jeg kan klage på, noe han mente ikke var mulig. Hva mener dere? Jeg er ikke spesielt hypp på å vente 3 uker på dette kortet nå som jeg har alt det andre, og lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Skal undersøke litt etter alternative kort, men her trenger jeg deres hjelp (se systemet mitt nedenfor). Best case scenario nå er at jeg finner et annet bra hovedkort, og at jeg klarer å forhandle meg til en deal med amentio om de kan sende meg det gratis selv hvis det er litt dyrere. Faens drit... :(

 

Mitt system:

 

Hovedkortet (som jeg altså mangler):

Gigabyte GA-EX58-UD3R

 

Kabinett:

Antec Performance One P182

 

RAM:

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

 

Prosessor:

Intel Core i7 920

 

Skjermkort:

Sapphire Radeon HD 4850X2 2 GB

I tillegg har jeg 2 S-ATA harddisker, DVD-brenner, og 750W strømforsyning.

 

Hvilke alternative hovedkort har jeg å velge i (helst som Amentio har på lager)? Kan jeg klage på dette? Hjelp! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanseler orderen fra amentio og bestill fra komplett da har du det i løpet av noen dager.

Hvorfor skal du absolutt kjøpe fra amentio?

Nå har jo jeg allerede mottatt alle delene bortsett fra hovedkortet da. Blir jo et helvete å kansellere nå med retur og greier av bla et kabinett på 10+ kg. Jeg har bestilt noe fra komplett og noe fra amentio. Prisforskjeller gjorde at det lønte seg slik. I tillegg har jeg hatt god erfaring med amentio tidligere. Ønsket mitt nå er å få det samme eller et lignende hovedkort så fort som mulig, billigst mulig.

Lenke til kommentar
Kanseler orderen fra amentio og bestill fra komplett da har du det i løpet av noen dager.

Hvorfor skal du absolutt kjøpe fra amentio?

 

Eg hadde hevd kjøpet og sendt hele skiten tilbake i ren forbannelse :realmad:

Skaden er allerede skjedd og jeg føler ikke at dette vil tjene meg noe som helst. Derimot synes jeg en deal med amentio om at de sender meg et alternativt hovedkort gratis bør være på sin plass (men det synes visst ikke han jeg snakket med i kundeservice noe om).

Lenke til kommentar

Det bør ikke akkurat være noe problem å bare kanselere hovedkortet. Alt det andre er jo i orden. Deretter bestiller du det fra komplett hvor dette kortet faktisk er billigere en hos amentio.

Synes du lager et stort problem ute av ingenting her.

 

Ps mente ikke at du skulle sende alle varene tilbake, bare at du skulle kanselere hovekortet og få penger tilbake for det.

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar
Det bør ikke akkurat være noe problem å bare kanselere hovedkortet. Alt det andre er jo i orden. Deretter bestiller du det fra komplett hvor dette kortet faktisk er billigere en hos amentio.

Synes du lager et stort problem ute av ingenting her.

 

Ps mente ikke at du skulle sende alle varene tilbake, bare at du skulle kanselere hovekortet og få penger tilbake for det.

Det er selvølgelig et alternativ, men det vil ja da også påløpe 122kr ekstra i frakt. Forresten så betalte 1893kr for kortet på amentio da jeg bestilte, så det har tydeligvis gått opp i pris siden da.

Lenke til kommentar

Siden det er blitt gjort en feil fra amentio sin side så ville jeg prøvd meg på å kreve tilbake det det vil koste å få det fra komplett.

Tror kanskje ikke du får det, men det er verdt ett forsøk.

Alternativet er å ta tapet eller finne ett annet hovedkort som du er inne på.

Lenke til kommentar
Kanseler orderen fra amentio og bestill fra komplett da har du det i løpet av noen dager.

Hvorfor skal du absolutt kjøpe fra amentio?

 

Eg hadde hevd kjøpet og sendt hele skiten tilbake i ren forbannelse :realmad:

Skaden er allerede skjedd og jeg føler ikke at dette vil tjene meg noe som helst. Derimot synes jeg en deal med amentio om at de sender meg et alternativt hovedkort gratis bør være på sin plass (men det synes visst ikke han jeg snakket med i kundeservice noe om).

Er enig med deg at det er slett kundeservice og det bør du påpeke ovenfor Amentio. Kjøp hovedkort et annet sted og når hovedkortet fra Amentio kommer så returnerer du det.

Lenke til kommentar

Før ein banner og steiker.

Amineto har ikkje egent lager og baserer seg på at leverandørene sender ut varene. Dermed er det tilhørande sjeldanheitene at alt kjem i ein pakke.

 

Om HKet står på pakklista til den pakken du har fått så er det eit problem, står det derimot ikkje der kan det godt komme frå ein anna leverandør.

 

I tillegg:

Varelageret er speiling av ulike grosissters lister så om hket er inne når du bestiller betyr ikkje det at ditt er resevert før amiento har lagt inn si bestilling hjå leverandøren.

Lenke til kommentar
Før ein banner og steiker.

Amineto har ikkje egent lager og baserer seg på at leverandørene sender ut varene. Dermed er det tilhørande sjeldanheitene at alt kjem i ein pakke.

 

Om HKet står på pakklista til den pakken du har fått så er det eit problem, står det derimot ikkje der kan det godt komme frå ein anna leverandør.

 

I tillegg:

Varelageret er speiling av ulike grosissters lister så om hket er inne når du bestiller betyr ikkje det at ditt er resevert før amiento har lagt inn si bestilling hjå leverandøren.

 

Lurer egentlig på hva det er du snakker om her, vi er klar over dette. Hvis du leser første post så ser du hva problemet er, og hva det er vi svarer på.

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar
Før ein banner og steiker.

Amineto har ikkje egent lager og baserer seg på at leverandørene sender ut varene. Dermed er det tilhørande sjeldanheitene at alt kjem i ein pakke.

 

Om HKet står på pakklista til den pakken du har fått så er det eit problem, står det derimot ikkje der kan det godt komme frå ein anna leverandør.

 

I tillegg:

Varelageret er speiling av ulike grosissters lister så om hket er inne når du bestiller betyr ikkje det at ditt er resevert før amiento har lagt inn si bestilling hjå leverandøren.

Fra et kundeståsted så spiller ikke det noen rolle. Amentio har opplyst at de har varen på lager samt at de også bekrefter at det er sendt til kunden

Lenke til kommentar
Før ein banner og steiker.

Amineto har ikkje egent lager og baserer seg på at leverandørene sender ut varene. Dermed er det tilhørande sjeldanheitene at alt kjem i ein pakke.

 

Om HKet står på pakklista til den pakken du har fått så er det eit problem, står det derimot ikkje der kan det godt komme frå ein anna leverandør.

 

I tillegg:

Varelageret er speiling av ulike grosissters lister så om hket er inne når du bestiller betyr ikkje det at ditt er resevert før amiento har lagt inn si bestilling hjå leverandøren.

Jeg vet hvordan Amentio opererer, men allikevel, jeg har ikke fått et hint engang om at ikke kortet var sendt. Det er rett og slett for dårlig. Følelsen og av å være dønn klar for å bygge, for så å oppdage at hovedkortet ikke er der, ja... den er rimelig jævlig skal jeg si deg.

 

Er det noen som har forslag til alternative kort jeg kan bestille da? Jeg ser for meg 2 alternativer nå:

 

1) Kontakte amentio igjen og bytte til et annet hovedkort de har på lager. Kanskje Gigabyte GA-EX58-UD4P eller Asus P6T Deluxe?? Forhåpentligvis får jeg alt eller deler av prisfoskjellen dekket av de, og slipper ny frakt.

 

2) Avbestille kortet (om det er mulig da) og bestille fra en annen butikk. Datakjeden og Komplett har det samme hovedkortet inne til bra priser.

 

EDIT: På pakkelisten står det forresten "Antec P182, order qty 1, ship qty 1" og "GA-EX58-UD3R, order qty 1, ship qty 0"

Endret av EnergY30
Lenke til kommentar
Snakker om tulleproblem. Er det "rimelig jævlig" å måtte vente noen få dager før man kan starte å bygge en PC?

Jeeezzz, hva skjer hvis man kommer oppi noe som virkelig er et problem?

Kanseller kortet da, og få det fra noen annen - værre er det ikke.

Ja, jeg forklarte at jeg synes det er rimelig jævlig å måtte vente 3 uker på en komponent som jeg aldri blitt informert om at ikke var på lager og ikke ble sendt. Men hva jeg føler har uansett ikke noe å si her. Spørsmålet er om amentio har holdt opplysningsplikten de har både før og ved avtaleinngåelse. Jeg mener de har brutt Angrerettloven §9a (som fører videre til §7 a-f):

 

§ 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse ved avtaler om varer og andre tjenester enn finansielle tjenester

 

I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger skriftlig på et varig medium som forbrukeren råder over:

a)opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f

 

§7d. Alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens varighet når avtalen gjelder løpende ytelser

 

Brudd på denne paragrafen gir meg rett til å bruke angreretten og få tilbakebetalt alle kostnader inkl. frakt ved retur av varer. Sender dem en e-post nå i kveld om dette hvor jeg skal forklare at det jeg ønsker er at de sender meg et alternativt hovedkort for å gjøre opp for seg, ellers vil jeg høyst sannsynlig bruke angreretten. Jeg tror alle parter tjener på det første (for dem er det jo snakk enten å tape salg for mange tusen og få en dårlig kunde, eller tape et par hundre kroner på å sende meg et alternativt hovedkort og få en happy kunde), så jeg håper det løser seg slik.

Endret av EnergY30
Lenke til kommentar

Dette er risikoen med å handle i virtuelle nettbutikker, varer kan bli utsolgt før produktet blir resevert til deg. Om ein vil unngå dei problema så må ein betale litt ekstra.

 

Bruddet mot paragraf 9

Har du fått angrerettsdokumentene eller ikkje?

Har du så har ikkje dei brutt den paragrafen.

 

Paragraf 7

Har du fått ein ordrebekreftelse eller ikkje?

 

 

Så om du har fått mail med desse dokumentene anten som vedlegg eller i mailen så trur eg nok ikkje desse paragrafene nytter å bruke.

 

 

 

Dermot paragraf 15 har ein bedre åpning for det du krever

§ 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg

 

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

 

 

Faren her er om du ahr mottatt ordrebekreftelse som viser utsatt dato. Då er nok du på tynn is iforhold til kravet.

Erstatningskjøp ol trur eg du ikkje bør tenke på, det skaffer nok deg meir trøbbel en det gagner.

Lenke til kommentar
Kanseler orderen fra amentio og bestill fra komplett da har du det i løpet av noen dager.

Hvorfor skal du absolutt kjøpe fra amentio?

 

Eg hadde hevd kjøpet og sendt hele skiten tilbake i ren forbannelse :realmad:

Skaden er allerede skjedd og jeg føler ikke at dette vil tjene meg noe som helst. Derimot synes jeg en deal med amentio om at de sender meg et alternativt hovedkort gratis bør være på sin plass (men det synes visst ikke han jeg snakket med i kundeservice noe om).

Er enig med deg at det er slett kundeservice og det bør du påpeke ovenfor Amentio. Kjøp hovedkort et annet sted og når hovedkortet fra Amentio kommer så returnerer du det.

 

Amentio bør her påta seg alt ansvaret for at du for et tilsvarende godt kort eller bedre uten at du skal betale noe ekstra. Alt annet er mangel på kundeservice i det hele og store.

 

Edit: Ordnet de opp?

Endret av TommyNator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...