Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvordan koble sammen NS og Host? (nybegynner)


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg holder på å sette opp min første nettside, og klarer ikke å koble sammen domenenavnet og host.

 

Jeg har domenet hos godaddy.com og hoster i Kina.

 

Jeg har fulgt instruksjonene til godaddy, og laget 2 NS.

 

Hva gjør jeg nå? Hvordan kobler jeg NS sammen med hosten?

 

Takker for snarlige svar, og jeg setter pris på detaljer så jeg lærer dette skikkelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker du godaddy sine ns servere? eller host'en din sin?

 

Om godaddy er svaret så legger du til ip'en til servern i dns'en delen og så lager en domene fil på hosten (eks, virtualhost i apache)

om host'en din er svaret så er det enkelt om host'en din har f.eks cpanel, plesk eller andre kontroll paneler, da bare velger du domain og add.

 

Hmm... dette gikk litt fort :)

 

1. Jeg vet ikke hvilke ns servere jeg bruker.

 

Det jeg har gjort var å gå inn i godaddy sitt kontollpanel og sette nameserver til ns1.NAVN.com og ns2.NAVN.com, og legger til korrekt IP adresse.

 

2. På hosten sin side har jeg satt domene til www.NAVN.com

 

Spm:

*Hva er "en domene fil på hosten?" (noe jeg skal si til programmereren?)

 

*Etter det jeg har sagt over, bruker jeg godaddy sin ns server?

 

*Hva har jeg gjort feil?

 

*På hosten sin side, skal jeg sette domene til ns1.NAVN.com og ikke www.NAVN.com?

 

Tusen takk for hjelpen!

Endret av unundindur
Lenke til kommentar
Du prøver å sette eksempel.com sin navneserver til ns.eksempel.com? Det er ikke helt smart. Du må nok enten bruke GoDaddy sine default navneservere og heller sette opp en dns-peker eller videresending til hosten i kina, eller bruke evt. navneserver du får fra hosten i kina.

 

Hvordan setter jeg opp en "dns-peker"?

 

Spm 2: Er ikke ns bare et fiktivt "alias" for IP-adressen man lager slik at IP kan komunisere med andre instanser? Om jeg forstod dette rett, hvorfor er det problematisk å lage eget navn på NS?

Lenke til kommentar
Du setter antageligvis opp DNS-pekeren på adminsidene til GoDaddy. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det gjøres, men det bør være noen supportsider eller noe hvor det forklares.

 

2: Nei, navneservere er noe helt annet. http://en.wikipedia.org/wiki/Name_server

 

Nå er NS satt tilbake til default, men uten resultat.

 

Under "host summary" står det [ ].NAME.COM, og jeg blir bedt om å fylle ut [ ]. I tillegg skal jeg her fylle ut IP adressen. Hva skal jeg sette inn i [ ]? Jeg hører både NS1 og WWW som muligheter fra diverse kilder (forum, customer service, wikipedia), men ingen har klart å forklare hva forskjel på "host summary" og "nameservers".

 

Hvis jeg setter inn NS17.DOMAINCONTROL.COM og NS18.DOMAINCONTROL.COM som nameservers (Default), hva skal stå under "host summary"? Har de noe med hverandre å gjøre?

 

For øyeblikket står "host summary" som NS1.GAMERTHRONE.COM, med IP jeg har fått fra hosten. Jeg har også laget en NS2.GAMERTHRONE.COm som leder til IP+1. Ingenting virker nå, får ikke ping opp mot annet enn Godaddy sin nameserver...

 

Nå håper ikke jeg kommer over som utakknemlig, for jeg setter pris på alt jeg får av informasjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...