Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mamma har sarkiodose og nakkesleng, har hun krav på ferie?


larsingedude

Anbefalte innlegg

Hei, så Michael Moores "The Awful Truth", og ifølge den filmen har skadde personer i Norge krav på en sydentur i året. Mamma har nakkesleng og sarkiodose, og for henne er det meget bra å være i varme strøk, så jeg lurer på om hun har krav på en ferie dekket av staten?

 

 

 

Takker for svar på forhånd.

 

 

mvh Lars Inge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, så Michael Moores "The Awful Truth", og ifølge den filmen har skadde personer i Norge krav på en sydentur i året. Mamma har nakkesleng og sarkiodose, og for henne er det meget bra å være i varme strøk, så jeg lurer på om hun har

Hun har ingen rett på ferie til et varmere strøk.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
§ 2-1. Rett til nødvendig helsehjelp

 

Dersom det regionale helseforetaket ikke har sørget for at en pasient som har en rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten, får den nødvendige helsehjelpen innen det tidspunktet som er fastsatt i medhold av annet ledd, har pasienten rett til å motta nødvendig helsehjelp uten opphold, om nødvendig fra privat tjenesteyter eller tjenesteyter utenfor riket.

 

Dersom det regionale helseforetaket ikke kan yte helsehjelp til en pasient som har rett til nødvendig helsehjelp, fordi det ikke finnes et adekvat tilbud i riket, har pasienten rett til nødvendig helsehjelp fra tjenesteyter utenfor riket innen den frist som er fastsatt etter annet ledd.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-063.html#2-1

 

Svaret er altså nei, moren din har ikke krav på ferie dekket av staten.

Endret av Era Vulgaris
Lenke til kommentar

"Sydentur" på statens regning handler om sykdommer som forværres i kaldt, norsk klima.

 

Nakkesleng tror jeg ikke påvirkes nevneverdig av det, og sarkiodose påvirkes heller ikke meg bekjent av klima.

 

Viser bare nok en gang at vi skal ta Michael Mores påstander med en klype salt, de er stort sett sterkt forenklet, enten de heter Farenheit 911, Bowling for Columbine el. De blir ikke like morsomme da.

 

Forøvrig, så ja - din mor har rett på ferie - slik alle norske arbeidstagere har - på fire uker - fem ved tarrifavtale. Det betyr ikke at hun har rett på en betalt sydentur, som er noe helt annet. :)

Lenke til kommentar
Det er sant, PlatinumFlyer. Det er mye som kan bli bedre, men jeg vil også at folk skal kunne anerkjenne og være takknemlige over å leve i det landet i verden med best levestandard, lavest kriminalitet og mest likestilling.

 

Nå vet jeg ikke helt hva du tolker mitt innlegg til, men personlig har jeg ikke helt sansen for hverken velfersstater eller Mikkel More. Jeg synes ikke moren til trådstarter burde få noen sydentur betalt av mine skattepenger, det er det da absolutt ikke noe grunnlag for. De som faktisk trenger sydentur synes jo jeg skulle fått dette betalt av sitt eget forsikringsselskap - men nå er vi allerede langt over på politikk, og dette er vel strengt tatt helseforumet.

 

--> Jeg ønsker med andre ord langt i fra at "det skal bli enda bedre".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...