Gå til innhold

Format for permanent lagring av video på harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg har en del DV-kassetter som jeg ønsker å overføre til harddisk for permanent lagring. (Dette er familiefilm og jeg har opplegg for sikkerhetskopiering.)

 

Noen av kassettene er allerede overført med Pinnacle Studio versjon 9. Dette er for så vidt praktisk å lagre Pinnacle prosjektene siden jeg da kan gjøre etterredigering etter å ha sett video på flatskjerm i stua (tilkoplet PC). Reagerer derimot litt på filstørrelsen fra Pinnacle som i utgangspunktet er på ca 13 GB (AVI) for en times video. Er dette et fornuftig format å lagre på, eller bør jeg heller lagre som Mpeg som reduserer størrelsen til en fjerdedel? Har hørt at Mpeg er uhensiktsmessig for videre redigering, men vet ikke om det faktisk er sant.

 

Lurer også på om jeg nyere redigeringsprogrammer tilbyr mer optimale lagringsformater.

 

Er det noen som kan hjelpe meg her?

Endret av sdfg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en del DV-kassetter som jeg ønsker å overføre til harddisk for permanent lagring. (Dette er familiefilm og jeg har opplegg for sikkerhetskopiering.)

 

Noen av kassettene er allerede overført med Pinnacle Studio versjon 9. Dette er for så vidt praktisk å lagre Pinnacle prosjektene siden jeg da kan gjøre etterredigering etter å ha sett video på flatskjerm i stua (tilkoplet PC). Reagerer derimot litt på filstørrelsen fra Pinnacle som i utgangspunktet er på ca 13 GB (AVI) for en halv times video. Er dette et fornuftig format å lagre på, eller bør jeg heller lagre som Mpeg som reduserer størrelsen til en fjerdedel? Har hørt at Mpeg er uhensiktsmessig for videre redigering, men vet ikke om det faktisk er sant.

 

Lurer også på om jeg nyere redigeringsprogrammer tilbyr mer optimale lagringsformater.

 

Er det noen som kan hjelpe meg her?

 

Sony Vegas Movie Studio kopierer DV-kassetene til harddisken. Altså samme kvalitet, tror i time blir 13 GB. MPEG-film (.m2t)

 

DETTE programmet kopierer oxo til harddisken, gratis....

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar

Hei

jeg vil anbefale deg avi-format. Dette er minst komprimert og best som grunnlag for å lage filmer i fremtiden.

 

Jeg har digitalisert mine Hi8 og miniDV, hver kassett har fått sin mappe, mappene har følgende filer:

 

MIN FILM Mappe

Video 21.avi 13 GB

Video 21 avi.A.index 1 MB

Video 21.avi.index 1,2 MB

Video 21.scn 5kB

Min film 21.stx 1kB

 

Husk å lagre disse filene, det er .stx-filen du senere åpner i Studio og redigerer dine egne filmer. Det tar mye plass, men 1 TB HD koster jo ikke allverden i dag...

knut

Lenke til kommentar

sdfg: Hvilket kamera er det du har? Jeg foreslår at du bruker et program for å splitte filene til klipp der du har trykket start/stopp og gir filnavn etter dato og tidspunkt. Å ha én stor fil er upraktisk. Selv om man har et program som lager en indeks over fila, så er det ikke sikkert programmet eksisterer eller vil fungere på din Windows-versjon om 5-10 år.

Lenke til kommentar

Driver å tenker litt på det samme og kommer nok til å gå for å pakke video med H.264 og lyd med AAC i MP4 container. Kan nok redusere bit-rate til rundt 3500kbit/s og lyd til 128kbit/s noe som medfører rundt 1/8 av filstørrelsen i forhold til DV25 format.

 

Finnes mange fine gratis program for transcoding. Har kikket mest på denne her: Mediacoder

 

Anbefaler også at før du omkoder splitter opp slik at alle klipp blir hver sin fil. Gjerne med dato som en del av filnavnet, mye lettere å forholde seg til blant annet. Kan f.eks bruke AVcutty eller også Scenalyzer til å splitte opp en stor AVI DV fil om den inneholder timestamps. Hvis du da ikke bruker et annet program til capture som gjør dette med en gang i stedet for Pinnacle Studio som lager en stor fil med alle klipp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...