Gå til innhold

Objektiver til Canon - Litt diverse


Anbefalte innlegg

Jeg skal utvide optikk-utvalget mitt, men har et begrenset budsjett, og ønsker synspunkter på kombinasjoner.

 

Bør man tenke fastoptikk eller zoom? Jeg registrerer man kan få fine fastobjektiver for prisen av et bra zoom.

 

Vil ha noe allround med god lysstyrke (for foto innendørs, barn osv.)

-- 18-55 F2.8 (Tamron/SIgma el.)

eller fastobjektiver

-- 50 F1.4 (gi forslag til fabrikat)

-- 35 F2.0 eller lignende, gi forslag

 

Kameraet er et Canon EOS400D. Fra før har jeg bare kit-objektivet (ja, det kjipe).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja siden du sier du vil ta endel bilder innendørs av typsik barn, familie etc så

anbefaller jeg et fastobjekt.

 

50mm vil bli litt trang på et crop camera som du har, du bør derfor heller vurdere

sigma sitt 30mm f1.4

Jeg benytter dette til mitt eos350 og er utrolig fornøyd. For meg er dette perfekt til allround bruk og det har en bra lysstyrke.

 

Men selv med f1.4 kan det bli vanskelig å få rask nok lukkertid innendørs til for eks barn i bevegelse. Desuten yter ikke sigma spesialt bra på f1.4 Du får i tillegg en ekstremt

liten fokus sone noe som gjør det svært krevende og vanskelig og få saker og ting i fokus.

 

Min erfaring er at innendørs bør man investere i en god ekstern blitz. Du kan med ekstern blitz eksprimenetere mere med blenderåpninger osv.

 

Faktisk vil jeg si at du burde kjøpe deg en ekstern blitz før du investerer i et nytt objektiv. Kit objektivet på 400 er ikke så ille som mange vil ha det til. Når du bruker det sammen med en ekstern blitz (som bør ha mulighet for å bounce fra tak/vegger) kan du få en masse flotte bilder innendørs.

Lenke til kommentar

Er enig med FotoDilla. Hvis du er en budsjettfotograf ville jeg satt eksternblitz øverst på ønskelista/handlelista. Jeg kjøpte Canon 85mm f/1.8 med forventninger om at jeg omtrent kunne ta bilder i rom med svakt lys med 100ISO, men ble skuffet. Selv med 1600ISO var ikke lukkertiden rask nok i et rom med svakt lys.

 

Jeg vet ikke hvor mange år budsjettfotografer må vente før de kan kjøpe seg fullformatskamera. Hvis du vurderer å gå over til fullformatskamera, burde du være klar over at Sigma sin 30mm ikke vil passe. Jeg vet ikke hvordan det er med Tamron 18-50mm f/2.8, men Sigma og Canon 50mm f/1.4 er kompatibel med fullformat.

 

Alternativt til Sigma 30mm f/1.4 har du Canon 28mm f/1.8 som er kompatibel med fullformat. For mitt eget vedkommende så tenker jeg at det kan være lurt å droppe å kjøpe dette, og heller bruke de 4-5000kr som Canon 28mm f/1.8 koster i et Canon 35mm f/1.4L. Dette vurderer iallefall jeg å gjøre. :-)

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg, 400D-kit.

Jeg valgte nytt objektiv; Tamron 17-50/2.8, som jeg er svært fornøyd med.

 

Jeg tar ikke så mye bilder innendørs i lite lys, og klarer meg stort sett med den innebygde blitsen, som er kraftig nok om rommet ikke er for stort.

Problemet med den innebygde blitsen oppleves først og fremst ved at lyset blir for hardt og direkte.

Dette er mulig å gjøre noe med. Her er en artikkel om hvordan den kan forbedres med enkle midler:

http://www.prime-junta.net/pont/How_to/hc_...the_Pop-up.html

Det kan være verdt et forsøk, før man bruker 2-3 tusen på en ekstern blits.

 

Canon EF 50/1.8 til ca. 900,- kr. kan også være noe å vurdere.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar, alle!

 

Jeg går og har grise-lyst på det 17-50 Tamron som du har, Ronny. Jeg skal prøve det tipset med blitsen også, takk for det.

 

Med det samme vi er inne på blits; Jeg reg at det er 1000 NOK'er i forskjell på Canon 220 og 430 blitsene, er det verdt det?

 

Det nevnes også 50mm F1.8 her, som alternativ til 50 F1.4. Hvor stor forskjell er det egentlig i praksis på F1.4 / F1.8 / F2.8 ?

Hvor vil jeg nå? Jo, tenker kombinasjoner her; kan få 50F1.8+28F2.8 for prisen av nevnte 17-50, hvor største åpning er nettopp 2.8. Og nesten halvveis til blits også.

 

Er jeg på jordet?

Lenke til kommentar
Med det samme vi er inne på blits; Jeg reg at det er 1000 NOK'er i forskjell på Canon 220 og 430 blitsene, er det verdt det?

Uten tvil,du kan ikke forandre blitsretningen på 220 og får blitslyset direkte mot fotoobjektet.

 

Med 430EX kan du vri hodet,så du kan rette blitslyset opp i taket og da få et mer mykere lys.

Lenke til kommentar

" ... Det nevnes også 50mm F1.8 her, som alternativ til 50 F1.4. Hvor stor forskjell er det egentlig i praksis på F1.4 / F1.8 / F2.8 ? ..."

 

Blender, lukkertid og ISO går i fordoblingstrinn, eller halveringstrinn - alt etter hvilken vei du leser.

Hele blendertrinn, f/:

1.0 – 1.4 – 2.0 – 2.8 – 4.0 – 5.6 – 8.0 – 11 – 16 – 22 – 32

 

Fra blender f/1.4 til f/2.8 er det 2 trinn.

Fra f/1.4 til f/1.8 er det et halvt trinn.

 

Om blender:

http://www.akam.no/artikler/blenderen_-_de...iske_iris/14224

 

Om fotografering:

http://www.akam.no/artikler/slik_bruker_du...ekskamera/67155

Lenke til kommentar
" ... Det nevnes også 50mm F1.8 her, som alternativ til 50 F1.4. Hvor stor forskjell er det egentlig i praksis på F1.4 / F1.8 / F2.8 ? ..."

 

Blender, lukkertid og ISO går i fordoblingstrinn, eller halveringstrinn - alt etter hvilken vei du leser.

Hele blendertrinn, f/:

1.0 – 1.4 – 2.0 – 2.8 – 4.0 – 5.6 – 8.0 – 11 – 16 – 22 – 32

 

Fra blender f/1.4 til f/2.8 er det 2 trinn.

Fra f/1.4 til f/1.8 er det et halvt trinn.

Liknende skala for lukketider er

1/1000s, 1/500s, 1/250s, 1/125s, 1/60s, 1/30s, 1/15s, 1/8s, 1/4s, 1/2s, 1s

 

Hvis du har noe som krever 1s lukketid med blender 2,8 kan du ta samme eksponering med 1/4s og f/1,4.

Lenke til kommentar

Med en Speedlite 430EX II og Tamron 17-50mm f2.8 så har du en meget god pakke.

 

Har selv Sigma 30mm f1.4. Ble kjøpt inn før jul med den hensikt å ta gode innendørsbilder uten blits. Har fått litt samme feeling som btl nevner med sitt 85mm f1.8. Til portretter der bakgrunnsuskarphet er kjekt fungerer det knall inne, selv i litt dunkel belysning (ISO 400-800). Når man ønsker at mer av/hele bildet skal være skarpt, derimot, så er mann nødt til å blende ned til 2-2.8. Og da må blitsen frem uansett, hvis belysningen er litt dunkel. ISO 1600 kan dog redde noen av bildene uten blits, men jeg har litt fobi mot bruk av så høy ISO.

 

Kjøp deg en blits i første omgang. Så kan du heller utvide med en mer lyssterk normalzoom og/eller fastoptikk i normalområdet senere.

 

Speedlite 430EX II blir nok å finne i fotobagen min snart også.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte Canon 85mm f/1.8 med forventninger om at jeg omtrent kunne ta bilder i rom med svakt lys med 100ISO, men ble skuffet. Selv med 1600ISO var ikke lukkertiden rask nok i et rom med svakt lys.

 

Det er det jeg er redd for, hjelper det da egentlig med slike objektiver? Klarer jeg å fryse ungene i innendørs lek med de objektiveene som er nevnt her? (Uten å legge de i frysern da) :!:

 

Om ikke, er det da noen vits?

 

Litt for treg, som vanlig, for der kom jo svar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...