Gå til innhold

Objektiv og blitz til portrett.


Anbefalte innlegg

Hei alle dere som har peiling.

 

Skal begynne å lære meg og ta portretter. Både helfigur og ansikt.

 

I denne sammenheng så skal jeg prøve å lage til et fotostuido på gjesterommet.

 

Men i første omgang så trenger jeg hjelp til å finne objektiv og blitz.

 

Jeg ser for meg 16-85mm vr fra nikon og sb-600 ev. sb-800

 

Har dere noen erfaringer og råd? kommer også til å ta en del bilder ute og vil derfor ha en god portrettlinse med litt zoom. Og en blitz som funker til både inne og ute..

 

Er takknemmelig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal begynne å lære meg og ta portretter. Både helfigur og ansikt.

 

I denne sammenheng så skal jeg prøve å lage til et fotostuido på gjesterommet.

 

Jeg ser for meg 16-85mm vr fra nikon og sb-600 ev. sb-800

 

Har dere noen erfaringer og råd? kommer også til å ta en del bilder ute og vil derfor ha en god portrettlinse med litt zoom. Og en blitz som funker til både inne og ute..

Hvis du allerede har en kit-zoom, ville jeg anbefale å starte med et objektiv med fast brennvidde, sånn at du får mulighet til å gjøre bakgrunnen uskarp, f.eks en 50mm.

 

Blits er en god ide, men sats på dagtid og støttelys fra vindu og evt lamper (evt i tillegg til blits). Gjør noe enkelt for bakgrunn, hva er ikke så viktig bare den blir rolig, hvis du kan gjøre den uskarp med stor blender.

 

Jeg kan ikke gi råd om valg mellom SB600 og SB800, men det kommer det helt sikkert andre som kan.

Lenke til kommentar
Eg har nikon sin faste 50mm på f/1.8 men eg føle den e som å sjå igjennom et nøkkelhull.. men den er bra altså? eg har aldri tatt portrettbilder før.. Men er sånn som må ha alt på plass før eg setter igang ;:)

 

50mm er en klassisk brennvidde for portretter.

 

Du trenger ikke blitz heller til å ta enkle portretter. En dag det er godt med lys ute stiller du den du vil ta bilde av ved et vindu. Da vil vinduet fungere som en stor softbox og gi deg fint lys.

 

Husk at du trenger en paraply eller softbox til blitzen din. Direkte blitzlys blir for skarpt og rett og slett ikke pent til portretter.

Lenke til kommentar

Skal du ha blitsen, må den av kameraet. Å la den sitte på gir ikke flatterende bilder. I så fall er du nødt til å kunne stille vinkelen sidelengs i tillegg til opp og ned for å reflektere lyset av vegger og tak.

 

Skaff 2-3 blitser, stativer og softboxer/paraplyer. Jeg har stativer fra Fotopia, de er billige, men litt lette, og har ingen mulighet til feste av vekter. Ustabilt utendørs.

 

Hvis ikke blitsene kan kommunisere med kameraet når de står på stativ (noe jeg ærlig talt ikke veit om er mulig. Fungerer f.eks TTL med infrarødt uten å ha blitsen på kameraet?), må du også ha en sender på kameraet og triggere på blitsene. Man kan finne denslags sendere på ebay (GadgetInfinity har billige, men av erfaring kurante, triggere og sender), Fotopia, eller man kan knalle til med skamdyre Elinchrom Skyports eller Pocket Wizards.

Eventuelt må du ha blitser som kan kjøres i slavemodus og trigge de med blitsen på kameraet ditt, som du i så tilfelle bør stille ned så mye som mulig for at dette ikke skal ha innvirkning på lyssettingen i bildet ditt.

 

Du kan med fordel bruke gamle blitser, som Nikon SB-28/26 osv, så lenge de har manuellmodus. Fordel om de også kan kjøres som slaver. Hvis ikke trenger du slavetriggere som er ganske lett å få tak i.

Har en selv SB-26, fungerer flott som slaveblits. Disse kan man finne ganske rimelig på bruktmarkedet. Solide er de også, min har falt ned fra et par meters høyde og landa på grusvei uten problemer.

Endret av fnuffleh
Lenke til kommentar

2-3 blitser kan være litt overkill sånn i første omgang. Husk at om man bruker sola riktig blir den en lyskilde den også, så med en blits og en sol har du to lyskilder.

 

Skaff gjerne en blits med innebygd optisk slave. Fra Nikon er det SB-26, SB-800 og SB-900 som har dette. Fordelen da er at du kan bruke den interne blitsen på kameraet både som utfyllingslys og for å utløse den eksterne blitsen, som kan være key. Sola fungerer fint som bakbelysning.

 

Tar du det et skritt videre setter du den eksterne blitsen på stativ med paraply, softbox and shit. Så kan du supplere med flere blitser etter behov. Men ikke bruk for mange i første omgang, det blir vanskeligere å forholde seg til. Det er viktig å lære seg grundig hva man driver med når det gjelder lys (alt annet også, for den saks skyld). :)

 

Og én ting til. Når det gjelder det med kabler, radiosendere og sånt så anbefaler jeg at du starter enkelt med den ekstremt primitive PC-sync-standarden. Bruk en Nikon AS-15 om kameraet ikke har sync-kontakt, og bruk en kabel med plugger av typen Nikon Screwlock mellom kamera og blits. Denslags kabler er litt vanskelige å få tak i, men jeg kan på det varmeste anbebale flashzebra.com. Bra utvalg og god service.

 

Radiosendere anbefaler jeg at du venter med til du får råd til noen gode, som for eksempel Pocket Wizard eller Radio Poppers.

Lenke til kommentar
Og én ting til. Når det gjelder det med kabler, radiosendere og sånt så anbefaler jeg at du starter enkelt med den ekstremt primitive PC-sync-standarden. Bruk en Nikon AS-15 om kameraet ikke har sync-kontakt, og bruk en kabel med plugger av typen Nikon Screwlock mellom kamera og blits. Denslags kabler er litt vanskelige å få tak i, men jeg kan på det varmeste anbebale flashzebra.com. Bra utvalg og god service.

 

Radiosendere anbefaler jeg at du venter med til du får råd til noen gode, som for eksempel Pocket Wizard eller Radio Poppers.

 

hvorfor det?

 

cactus-triggere koster 10-20 dollar, altså det samme eller mindre enn de kabler.

 

greit, du kan miste et bilde i ny og ned, men det er da hundre ganger mer praktisk med radiosendere og du får et mer fleksibelt opplegg siden du ikke er knyttet til blitzen med en kabel.

Lenke til kommentar
Eg har nikon sin faste 50mm på f/1.8 men eg føle den e som å sjå igjennom et nøkkelhull.. men den er bra altså? eg har aldri tatt portrettbilder før.. Men er sånn som må ha alt på plass før eg setter igang ;:)

Alt er alt for mye å ha på plass før du setter i gang. Det er bedre å ha litt for lite, men som du kan utnytte til fulle, enn å herje med 20 ting du ahr begrenset kontroll på.

 

Øv deg med den 50mm'eren og se om ikke du kan ta fine portretter med den. Hvis ikke, er det fordi du ikke kan stå nær nok modellen? Fordi du må stå så nær at både du og modellen blir ubekvem? Eller er det noe annet? Er brennvidden fin men.... I det hele tatt. Bli godt kjent med det utstyret du har, begrensninger og veier rundt dem, muligheter og hvordan utnytte dem, osv ad infinitum, uten masse utstyr. Suppler med litt om gangen når du vet hva du faktisk kan utnytte, og har en solid formening om hvorfor, ikke bare fordi andre sier de har glede av det.

 

Jeg bruker både 50mm og 85mm på Nikon D40 til portretter. Ikke noe ekstra. Savner en god blits av og til, men det er ikke ofte. Bli kjent med den innebygde blitsen og med å redusere styrken på den (blits EV -1 .. -4 for utfyllingslys).

Lenke til kommentar

Hei alle sammen og takk for gode svar.

Er ny i portrett gamet og alt det som trengs der med spesielt LYS.. Så tar imot alle innspill med åpne armer. Alle har definitivt nåke å komme med som eg ikkje visste.

 

Men. Eg ser eg får en del tips om en utall blitzer og bruka sola som lyskilde osv.

 

I første omgang så skal eg sette opp et lite hjemmestudio på gjesterommet. Jeg har planer om å kjøpe et sånn "studio-in-a-box" set fra kaffebrus i sverige. Med lerret, 3stk 220w lamper på stativ og 2 softboxer, en paraply og en del andre ting til lampene. Få på plass dette så skal eg lære meg en etter en koss eg skal få til å bruke lyset på den måten eg vil ha det.

Fekk gode tips i et av de siste DigitalFoto bladene så har fått et visst inntrykk av ka eg trenger og koss eg skal sette det opp. Det eg fortsatt er usikker på som eg fikk sånn halvveis svar på er:

 

Objektiv:

Eg har allerede en fast 50mm f/1.8 og en sigma 18-200mm. Men har lyst å bytte ut 18-200 med en 16-85 og en 70-300 fra nikon med vr på begge.

Men så ønsker eg innspill på de ønskene da eg tar en del natur/landskap/solnedgangbilder men har no og tenkt å gå meir inn på portrett (ansikt/helfigur) og kanske litt makro i tillegg. Derfor leiter eg etter en super portrett linse som eg for det meste skal bruke til hjemmestudioet mitt men og en del ute. Ser derfor for meg at en fast 50mm vil være litt snaut viss eg skal variere på avstandene ute. Det bør jo være linser med lite fortegning viss det skal brukes til portrett og. noken som har dårlig erfaring emd det på 16-85?

 

Blitz:

Skal som sagt ha nok av lamper og sånn så det er den ekstra blitzen som skal være en slags allrounder men i første omgang til portretter da. Har skjønt det sånn at eg kan trenge det? Fra alt til eksperimentelle lang-lukkertid-i-mørket til sterkt baklys. har liten peilin gpå blitz og bruken av de eksterne.

 

I tillegg så datt eg litt ut på alt det der med slave og kabler og sånn så gjerne belær meg litt meir der! :D

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Objektiv:

Eg har allerede en fast 50mm f/1.8 og en sigma 18-200mm. Men har lyst å bytte ut 18-200 med en 16-85 og en 70-300 fra nikon med vr på begge.

Men så ønsker eg innspill på de ønskene da eg tar en del natur/landskap/solnedgangbilder men har no og tenkt å gå meir inn på portrett (ansikt/helfigur) og kanske litt makro i tillegg. Derfor leiter eg etter en super portrett linse som eg for det meste skal bruke til hjemmestudioet mitt men og en del ute. Ser derfor for meg at en fast 50mm vil være litt snaut viss eg skal variere på avstandene ute. Det bør jo være linser med lite fortegning viss det skal brukes til portrett og. noken som har dårlig erfaring emd det på 16-85?

16-85 er bejublet, den ville ikke vært det om ikke den var rimelig rettegnende, så uten at jeg har bitt meg merke i det tror jeg nok det er et trygt valg, også til portrett. Stoler på at andre korrigerer meg hvis ikke det er tilfellet.

 

Men når du snakker om portrett og et lite rom, så tenker jeg at du vil ha behov for større blendere enn du får med noen zoom i vettug prisklasse, derfor anbefaler jeg fastoptikk. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålene dine rett, men uansett kan det være en idé å se på nye Nikon 35mm f/1.8 AF-S, og Sigma sin 30mmm f/1.4, som begge gjør det mer bekvemt å jobbe i et lite rom.

 

Ellers høres 3x 220W varmt ut i et lite rom, men det er meg da.

Lenke til kommentar
Ellers høres 3x 220W varmt ut i et lite rom, men det er meg da.

Enig, skjønner ikke hvorfor man ønsker dårlige lamper (skal man ha noe som duger her så blir det fort 20.000+ for en pakke). Mye bedre å bruke blits, paraply og reflektor. Fungerer utmerket - kan tas med ut også.

 

Har du Nikon kan du slå på modelling light i kamera, trykker du DOF-preview får du sett hvordan lyset er satt opp også :)

 

Angående objekiv, til DX er 50mm f/1.8 perfekt til FX er 85mm f/1.8 veien å gå. På portrett blender man ned til f/8-f/11 uansett for å få hele hodet i fokus. Har enkelte ganger vært i det kreative hjørne og åpnet opp til f/2.8 også.... uansett f/1.8 holder i lange baner. På DX ligger man vel 1-1.5 blendertrinn mer åpent.

 

Ønsker jeg å få frem rynker og skavanker i huden på "modellen" benytter jeg AF-S 60mm f/2.8 micro

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Ellers høres 3x 220W varmt ut i et lite rom, men det er meg da.

 

Eg har vindu i rommet og åpen dør så det går nok bra.. men er 220W dårlige lamper? Er svært ny i gamet som sagt på portrett så viss noen har gode erfaringer med et lite hjemmestudio så hadde eg satt pris på om noen ville sette opp en liste over utstyr eg trenger.

Box-settet til kaffebrus koster meg under 5000,- så det var i den prisklassen + + eg hadde sett for meg.

 

Ser for meg at eg trenger iallefall en lampe til å lyse opp bakgrunnen (ja eg skal ha hvitt lerret). En til siden av modellen og en reflektor av et slag. pluss blitz for å lage andre effekter.. osv. Alt dette har eg sånn halvveis skjønt utifra digitalfoto. noen som har lest dette som kan komme med innspill?

Endret av peco85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...