Gå til innhold

eSata med barnesykdommer?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte i dag en ekstern Verbatim 1TB USB/eSata hardisk.

Koplet den til og gledet meg til å kunne formatere maskinen.

 

Men så skjer det noe rart, i det harddisken normalt vil være klar til bruk så fryser bildet og fungerer normalt etter en stund men harddisken er blitt borte fra min datamaskin og diskbehandling. Dette skjer også når den iblant fungerer mens jeg overfører filer.

 

På USB derimot er den stabil som fjell men også på hastigheten (15mb/s)

 

Jeg kjører T7700, 2GBram og Vista Ultimate.

 

Noen som har vært borti dette før?

 

Den andre Eksterne harddisken min en WD Combo USB/FW er også litt rar.

Når jeg kobler til USB funker den men om jeg prøver Firewire så kommer den ikke opp engang.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å si, men det kan høres ut som om det er problemer med eSATA kontrolleren i den eksterne harddisken. (Med en gang jeg så Verbatim fikk jeg dårlige asosiasjoner, men det er mine personlige da, jeg vet mange ser på det som et bra merke.)

15MB/s fra en 1TB harddisk er alt for lite ved sekvensiell overføring over USB2, det er IKKE harddisken inni, og USB2 skal greie ca 30MB/s. Det er mye mulig det kan være problemer med kontrolleren(e) i den eksterne harddisken.

Du sier at du også har en annen ekstern harddisk som har oppført seg litt rart, så kanskje det kan være maskinen din som har problemet?

 

Jeg ville prøvd begge de eksterne harddiskene dine på en annen datamaskin, og hvis verbatimen har de samme problemene der ville jeg sendt den inn som defekt, og fått en ny.

Hvis du kommer frem til at du skal sende den inn, så legg vekt på at den lager bråk på flere maskiner, og at den har vært sånn siden du fikk den. Ikke inrøm å ha gjort noe feil, da vil du miste alt av garanti med èn gang. Hvis de problemene du beskriver med at den bare detter ut forekommer på andre maskiner er det fint et stort nokk problem til å få byttet den.

Lenke til kommentar

Jeg har et kabinett med eSATA og USB som fungerer svært dårlig på eSATA. Det virker som det er dårlig kontakt i pluggene. Ser ut som et dårlig design, med en stiv kabel og svak plugg.

Har også hørt at andre har problemer med dette.

 

Hastigheten på USB er svært avhengig av størrelsen på filene. En stor fil vil overføres med bra hastighet, men med mange småfiler vil hastigheten synke vesentlig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ein Verbatim Black Edition 1TB harddisk.... :thumbup:

Den har virket fint helt til nå.

Plutselig når jeg holder på med noe på harddisken fryser bildet!!!

Veldig iriterende!!! Må skru av harddisken for at maskina skal komme i bevegelse igjen. :ermm:

 

Bruker E-sata dah?? kan det være problemet?? Det skal jo virke som før... :dontgetit:

 

Skal prøve med en USB en stund på se om problemet vedvarer :hmm:

Lenke til kommentar

Den eneste eSATA løsningen jeg har vært fornøyd med er Sharkoon.

 

"Sharkoon QuickPort Duo USB 2.0 eSATA, for 2 stk harddisker, 2.5" og 3.5" SATA (RDUA21)"

Fås kjøpt hos Multicom. Link

 

Den fungerer helt utmerket, jeg har 2 disker i den og bruker dem "som om de var interne", mao slik som eSATA skal fungere.

Lenke til kommentar

eSATA er eksakt det samme som vanlig SATA, bare med litt bedre shielding på kablene, så det vil også fungere eksakt like bra/dårlig som interne disker. Det er dog litt vanligere med port-multiplikatorer i de eksterne kabinettene enn det man ser ellers, og man må da ta hensyn til at kontrolleren støtter dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...