Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo v50 eller nye Golf stv?


Mille1

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en ny bil, og står nå mellom Volvo v50 1,6D DrivE og Golf stv 1,9TDI Bluemotion. Bilen skal bli brukt til daglig pendling (1 time hver vei), så det er et poeng at den er sikker, god og bruker lite drivstoff. Hvilken av disse bilene ville dere valgt? Og hvem gir mest bil for pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart Volvoen.

 

Når det er disse to du vurderer, regner jeg ikke med at ytelser spiller så stor rolle.

 

1,6-literen som sitter i Volvoen holder i massevis til pendling, og er en mye bedre motor enn den gamle, raklete 1,9-literen til VW.

 

Personlig får jeg også et mye bedre kvalitetsinntrykk av Volvoen, samt at Golf stasjonsvogn fortsatt er Golf V, og ikke VI som hatchbacken.

Lenke til kommentar

At 1,9-literen går bedre enn 1,6-literen fra PSA skal jeg være enig i. Men den er betydelig mer bråkete, noe som går utover kjørekomforten - som forøvrig også er bedre i Volvoen generelt sett.

 

Om den er pen å se på skal jeg ikke uttale meg for mye om, da TS selv får avgjøre hvilken bil han syntes ser best ut. Jeg vil allikevel si at jeg er helt uenig med deg. :)

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Det er en kjennsgjerning at VWs pumpedyse-dieseler bråker og vibrerer mye mer enn moderne alternativer - som f.eks motorene fra PSA (som blir brukt av veldig mange fabrikanter).

 

Raklete blir kanskje feil ord å bruke, men poenget var at det kan høres ut som de nesten detter fra hverandre - spesielt når motoren er kald.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Jeg ville ventet litt, og kjøpt Golf VI stv når den kommer med den nye 1.6 CRD-motoren på 105 hk i neste BlueMotion-utgave. Pumpedyse, som den gamle 1.9 har, er avleggs, endelig har også VAG skjønt det.

 

Skulle jeg kjøpt nå, hadde jeg også vurdert både Opel Astra ecoFlex 1.7CDTI 110 hk og Ford Focus 1,6 90 hk TDI econetic (eller noe sånt), Focusen har mer plass, og Opelen er svært gunstig priset med masse utstyr som koster skjorta på de andre. Både Volvo og VW litt premium-wannabe, men det betyr lite for meg. I forhold til prisen synes jeg også at V50 er trang. Har du sett på MB B-klasse? B 150 BlueEFFICIENCY 1.5/95 bensin koster fra 259.000.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Hadde helt klart tatt Volvoen. Mye bedre motor enn det rakleverket som sitter i Golfen. Forskjellen i ytelse er ikke stor, 5 hk mer i Volvoen, 10 nm mer i Golfen og Golfen trenger 0,4 sekunder mer fra 0 - 100. Som sagt før også, en mye bedre kvalitetsfølelse i V50 enn i Golf, og på en ny bil tviler jeg på at kvaliteten er noe bedre ellers på en Golf enn det den er på V50

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

att PD motorene bråker litt mer en CR, skal jeg være enig i.

 

jeg har jobbet med skoda i 3 år, og jeg har enda til gode å høre en 1.9tdi pumpedyse som kan kalles et rakleverk.

 

noen av de gamle dieselmotorene med vanlig dieselpumpe derimot, kan nok fint kalles rakleverk

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt det meste av nye biler som finnes på markedet, og i forhold til mange av de mer moderne motorene kan pumpedysemotorene til VW-gruppen kalles rakleverk.

 

Edit: Og ingen må tolke dette dithen at jeg rakker ned på motoren fordi den er fra VW. Mange av de nye motorene til VW er fantastiske.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
att PD motorene bråker litt mer en CR, skal jeg være enig i.

 

jeg har jobbet med skoda i 3 år, og jeg har enda til gode å høre en 1.9tdi pumpedyse som kan kalles et rakleverk.

 

noen av de gamle dieselmotorene med vanlig dieselpumpe derimot, kan nok fint kalles rakleverk

Vil nå si at begge de Skodaene med 1.9 tdi pumpedyse jeg har kjørt rakler rimelig kraftig. Kjørt 2006 Octavia litt, og kjører av og til en 2007 Roomster som pappa har, begge med 1.9TDI PD 105hk.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
Forskjellen i ytelse er ikke stor, 5 hk mer i Volvoen, 10 nm mer i Golfen og Golfen trenger 0,4 sekunder mer fra 0 - 100.

 

Hvis du velger Volvoen får du mindre rakling og mer kraft. Vinn-vinn-situasjon. :)

 

1,6-literen bruker mindre, den er mer komfortabel. Volvoen har mye bedre opplevd kvalitet, høyere status for de som bryr seg om det og jeg tror nok ikke annenhåndsverdien er så fryktelig mye dårligere enn en Golf stasjonsvogn...

Lenke til kommentar
Det er en kjennsgjerning at VWs pumpedyse-dieseler bråker og vibrerer mye mer enn moderne alternativer - som f.eks motorene fra PSA (som blir brukt av veldig mange fabrikanter).

 

Raklete blir kanskje feil ord å bruke, men poenget var at det kan høres ut som de nesten detter fra hverandre - spesielt når motoren er kald.

Hm... Har selv en Golf med 1.9TDI, den klakker, men det høres ikke ut som den faller fra hverandre for å si det sånn.. Og det er jo en grunnn til at TDI motorene også blir brukt den dag i dag, dog nokså videreutviklet enn hvordan de var for 11 år siden. (Golfen er fra 98) Som sier litt hvor gode de motorene egentlig er ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...