Gå til innhold

Business spill å anbefale?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Transport Tycoon ligna på SimCity 3 eller noko sånn etter mi meining.

er ein video frå spelet :)

 

Har du spilt det? Det ligner ikke på Sim City 3 i det hele tatt. Totalt forskjellige spill:) Men grafikken kan kanskje minne litt.

Nei har ikkje spelt det. Kanskje eg skal prøva det ein gong :)

 

Ja hvis du liker den typen spill så. Eventuelt hvis du var glad i å bygge jernbane når du var liten så er dette spillet for deg. Jeg var veldig glad i det. Det er haugevis med forskjelloge lokomotiver å velge mellom. Alt fra damp, diesel, elektrisk, monorail og etterhvert mag-lev (fremtids teknologi)

 

Spillet er mest kjent for jernbanebygging, dette er største delen av spillet. Men det er også mulig å tjene goode penger på å lage seg flyselskap. Det er mange flymodeller å velge mellom og du må vurdere de opp mot hverandre utifra driftskostnad, pris og pålitelighet (hvor ofte de får motortrøbbel og mister verdifull hastighet).

 

Ellers egner lastebiler seg over kortere strekker. Busser er fine i store byer, hvor du kan lage flere buss stasjoner. Det er også fint med busser i nærliggende byer.

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefalt Transport Tycoon. Det er gammelt, jepp! Men det er det beste tycoon spillet ifølge meg. Jeg har pr dags dato ikke funnet ett spill som klarer å slå det spillet i underholdningsverdi for meg. Og jeg er fortsatt hekta og kan spille det i timesvis.

 

Du bør i det minste gå inn på linkene og sjekke screenshots, så får du ett lite intrykk av hvordan spillet ser ut :-)

 

Det går ut på at du skal lage ditt eget transportfirma og transportere varer og passasjerer fra A-B. Enten via lastebil/buss, tog, fly eller båt. Du må administrere kjøretøyene: serviceintervall, utskifting av gamle kjøretøy, legge opp ruter.

I tillegg må du bygge stasjoner og legge vei og jernbane på detaljnivå. Helt til hvert minste lys signal og kryss.

 

Spillet er abandonware og ligger ute for gratis nedlasting her: http://www.abandonia.com/en/games/240/Tran...or+Windows.html

 

I tillegg bør du installere en 3. parts addon som heter OpenTTD. Denne åpner ett hav av nye muligheter og fikser en hel rekke bugs og mangler som det opprinnelige Transport Tycoon hadde. Og ikke minst det gir støtte for norsk interface språk, norske bynavn og norsk valuta =D

 

Dette ligger tilgjengelig for nedlasting her: http://www.openttd.org/en/

 

Begge deler er i praksis gratis. Men når det gjelder copyright på Transport Tycoon er dette litt i gråsonen. Spillet er såpass gammelt at utgiveren ikke lenger bryr seg om copyrighten. Noen synes det blir riktig å betale for spillet, for å "pay tribute" til en gammel klassiker. Andre synes det er ok at spillet er gratis siden det er såpass gammelt. Det har ligget ute på mange abandonware sider lenge, uten at det har medført noen rettslig forfølgelse fra utgiveren.

 

Mer info om abandonware: http://en.wikipedia.org/wiki/Abandonware

 

 

Utdrag:

Old copyrights are sometimes left undefended. This can be due to intentional non-enforcement by owners due to software age or obsolescence, but sometimes results from a corporate copyright holder going out of business without explicitly transferring ownership, leaving no one aware of the right to defend the copyright.

 

Even if the copyright is not defended, copying of such software is still unlawful in most jurisdictions when a copyright is still in effect. Abandonware changes hands on the assumption that the resources required to enforce copyrights outweigh benefits a copyright holder might realize from selling software licenses. Additionally, abandonware proponents argue that distributing software for which no one remains to defend the copyright is ethically acceptable even where unsupported by current law. Companies that have gone out of business without transferring copyrights are an example; many hardware and software companies that developed older systems are long since out of business and precise documentation of the copyrights may not be readily available.

 

Så konklusjonen...

Er det etisk forsvarlig? Definitivt.

Er det lov? Tjaaa.

Vil noen bli rettslig forfulgt for det? Sannsynligvis ikke.

 

 

kjempe bra svar! hjertelig:)

laster det ned nå, men regner med at den tillegsgreia går greit å legge på etter ejeg har instalert det? eller noe jeg må gjøre først?

Lenke til kommentar
Innhold fjernet

 

 

kjempe bra svar! hjertelig:)

laster det ned nå, men regner med at den tillegsgreia går greit å legge på etter ejeg har instalert det? eller noe jeg må gjøre først?

 

OpenTTD skal installeres etter at du har installert Transport Tycoon deluxe, men den må ha en egen install-dir. Hvor som helst egentlig, men jeg ville ikke lagt den i samme directory som spillet :-) Mener å huske det skar seg hos meg da

Endret av trusefar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
for en stund siden var det et eiendomsspill som var veldigt populært. det gikk utu på å kjøpe hus når de kom ut til salgs og så selge dem før de sank i pris......blir vel mer spekulasjonsspill enn eiendomsmegler......men husker ikke hva det heter.

 

 

for en stund siden var det et eiendomsspill som var veldigt populært. det gikk utu på å kjøpe hus når de kom ut til salgs og så selge dem før de sank i pris......blir vel mer spekulasjonsspill enn eiendomsmegler......men husker ikke hva det heter.

 

mansion impossible er på 123spill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...