Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Begynner maskinen min å bli utslitt?


Anbefalte innlegg

Mulig jeg poster i feil gruppe, men dette var det jeg fant passet best :-)

 

Som overskriften sier, begynner jeg å lure på om maskinen, eller komponenter begynner å bli utslitt. Det er en stasjonær maskin det er snakk om, og det er ganske nøyaktig 3 år siden jeg kjøpte den.

Reinstallerte den nettopp, så nå er den god som ny - nesten da...

 

Den siste tiden, ja kanskje det siste året eller noe slikt, synes jeg det bråker mer og mer fra vifta. Det er lenge siden jeg har hatt kassa åpen da jeg ikke føler meg så sikker på hva jeg gjør inni der :-) Men jeg mistenker det er vifta på hovedkortet som er årsaken til støyen.

 

Nå vinterstid er det ikke så ille, men når det blir varmere i været, og sola skinner inn i rommet store deler av dagen, hyler den som om den holder på å ta av.

 

Nå, den senere tid har jeg oppdaget at dersom jeg kjører programmer som bruker litt tid, og krever en del av systemet, har maskinen stengt seg av... sikkert pga. varmedannelse, gjetter jeg.

 

Så... er det noens om har opplevd lignende eller kjenner seg igjen i beskrivelsen min?

 

Bør jeg kjøpe ny maskin, eller er det små deler som kan byttes ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som går an er at du tar av dekslet å tar ut støvet. så får maskina de frisker luft igjen. derfor det bårker kan være fordi hjulelageret på ei vifte begyner å bli ødelagt(snakker om erfaring) det er ganske så normalt etter noen år. men for at de skal holde lenger bør man fjerne støve "belegget" av og til. sånn som han "spock84" sier så bør du nok ha ny kjølepasta.

Lenke til kommentar
Bytt kjøler eller bytt ut kjølepastaen mellom kjøler og CPU.

Har du noe link hvor jeg kan lese mer om dette, og er det vanskelig å bytte ut? Føler meg som en ganske stor amatør når det gjelder gjelder hardwaren. :-)

 

For øvrig heeelt feil forum. Du vil hit -> https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=238

Ja, beklager posting på feil sted. Er ganske ny her inne og ikke så kjent med hvilke forum/kategorier som er her :-)

 

Det som går an er at du tar av dekslet å tar ut støvet. så får maskina de frisker luft igjen. derfor det bårker kan være fordi hjulelageret på ei vifte begyner å bli ødelagt(snakker om erfaring) det er ganske så normalt etter noen år.

Det har du absolutt rett i. Man tørker og vasker rundt maskinen, men ikke inni. Kanskje jeg finner en halv hund inni der, for her har man hund i huset :-)

Lenke til kommentar
Det som går an er at du tar av dekslet å tar ut støvet. så får maskina de frisker luft igjen. derfor det bårker kan være fordi hjulelageret på ei vifte begyner å bli ødelagt(snakker om erfaring) det er ganske så normalt etter noen år.

Ja det har du helt rett i. Man tørker og vasker rundt maskinen, men ikke inni. Muligens jeg finner en halv hund inni der :-)

Så i første omgang skal det tørkes støv inni der.

Lenke til kommentar

Ja, var inne for en kar jeg kjenner i maskinen hans som hadde stått på gulvet og surret og ikke vært åpnet på halvannet år. Man kan si at luftgjennomstrømning i CPU-kjøleribben var praktisk talt umulig, det var et tjukt lag med støv og annet grøll som lå på den. Spindelvev og døde møll var det t.o.m inni der. :D

Lenke til kommentar
Ja, var inne for en kar jeg kjenner i maskinen hans som hadde stått på gulvet og surret og ikke vært åpnet på halvannet år. Man kan si at luftgjennomstrømning i CPU-kjøleribben var praktisk talt umulig, det var et tjukt lag med støv og annet grøll som lå på den. Spindelvev og døde møll var det t.o.m inni der. :D

Dersom noen har tips om hva som best egner seg for støvtørking inni kabinettet, så mottas tips med takk. Tenker på statisk elektrisitet, men det er kanskje ingen fare når alt av ledninger og kabler er koblet fra.

 

Ellers tar jeg også i mot tips til systeminnstillinger man kan gjøre i windows xp pro, for for å bruke minst mulig systemresurser.

Lenke til kommentar
Normalt sett bør man unngå å bruke støvsuger inne i en PC, siden det kan dannes statisk elektrisitet rundt munnstykker etc. Bl.a trykkluft på boks er et greit verktøy, bare ikke blås rett på div. små komponenter, er man uheldig kan de løsne.

 

Trykkluft på boks... ja man lærer stadig noe nytt. :-)

Hmm... ikke støvsuger altså, selv om det er en sånn liten "håndjager" med munnstykke i plast??

Lenke til kommentar

Trykkluft på boks og ta med kassen utendørs. Ikke hold boksen opp ned, da blåser du flytende væske med minusgrader som ikke er helt heldig over alt i maskinen. Trykkluft får du tak i hos elektrikere og på elkjøp.

 

Blås vekk det på viftene og omkring prosessoren og skjermkort først, disse må ha luft fra viftene. Etterpå blåser du på kretskortene.

 

Støy kan komme av utslitte vifter eller vifter med ujevne støvlag eller løse deler som vibrerer. Hvilken maskin har du? Hvilke komponenter? :)

Lenke til kommentar
Støy kan komme av utslitte vifter eller vifter med ujevne støvlag eller løse deler som vibrerer. Hvilken maskin har du? Hvilke komponenter? :)

Kjøpte den hos komplett for 3 år siden og brukte deres "pc-bygger". Vet ikke om de har det nå.

For meg er det lettest å kopiere inn det jeg bestilte, så ser dere hva maskinen inneholder :-)

 

Antall Varenr. Beskrivelse

1.00 302502 Komplett S775 DDR2

1.00 302683 In-Win S564 Midi Tower ATX Sort/Sølv

Kabinett m/350W Power, Uten kortleser

1.00 114711 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

Floppydisk Intern

1.00 100425 Strømkabel PC m/Jord 2m

rett plugg

1.00 120213 Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk

Programvare OEM

1.00 315263 CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM

PowerDVD6.0/Director/Producer/Mediashow

1.00 316069 MS Works 8.5 Norsk Cd medie + Coa

Skal kun selges sammen med ny PC

1.00 303897 MS Royalty Works 8.5 Bundle

En, No, Sv, Fi, Da

1.00 122990 Norman IC,1 år lisens, Virus Control,

Firewall OEM, kun for PC solgt med OS

1.00 101114 Musmatte Blå 4/6mm

Tilbehør

1.00 105353 Støtsikker PC-eske

1.00 123324 SoftThinks Installasjons og recovery

programvare, kun for PC solgt med OS

1.00 122429 Western Digital Raptor 74GB SATA

8MB 10000RPM

1.00 307913 Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

8MB 7200RPM NCQ

1.00 110381 MS Royalty Microsoft XP Pro

En, No, Sv, Fi, Da

1.00 303021 Coa Label Microsoft Win XP Pro SP2 Norsk

Lisens til Win XP Pro

1.00 303026 MS XP Pro SP2 Norsk

CD media

1.00 303078 Manualer MS Win XP Pro Norsk SP2

Manualer til COA og CD

1.00 308657 Support 3 år - Komplett sin egen support

1.00 312290 Creative I-Trigue 3220

(2.1 Høyttaler system)

1.00 122619 Sony CD-brenner IDE 52x/32x/52x Sort

OEM

1.00 313615 Creative SB Audigy 4

PCI, 7.1,EAX4.0,Dolby Digital EX, Bulk

1.00 301116 Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

Kit w/two matched Value Select 1024MB

1.00 311326 MSI 945P NEO-F, I945P, Socket-775, ATX

S-ATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

1.00 307539 Intel Pentium 4 650 3.4GHz Socket

LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

1.00 308132 XFX GeForce 6200 TurboCache,

PCI-Express,supports 256MB, Tv-Out/DVI

1.00 306092 Microsoft Black Value Pack 2.0 Keyboard,

Med Optical Mouse, USB, PS/2, Zoom OEM

1.00 308653 Garanti 3 år - Sende inn

PC sendes av kunde til Komplett.no

1.00 314090 NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM

DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

1.00 311134 Samsung 19" LCD Syncmaster 930BF TCO-99

700:1, DVI-D, 4ms, 1280x1024

Lenke til kommentar

Oi, hvor mye dill var det her...

halvparten er sikkert noe du aldri har åpnet.

 

er ikke så gammel den pc-en der egentlig.

 

Man kan bruker støvsuger, om man er forsiktig og ikke kommer nært komponenter.

 

Jeg ville brukt lufttrykk + støvsuger for å suge inn det støvet som løsner....

Lenke til kommentar

Du lager ikke statisk elektrisitet med hard plast. Så du kan trygt bruke en støvsuger med hard plast i tuten - har du en slik forlenger som gjør den tynnere så er det bedre da du øker suge evnen.

 

Gjør ren allt du kan komme til inni pc, og strømforsyning. Trykkluft er bra det og, men ville ikke gjort det i stua.... (blir mye støv).¨

 

Er vanlig at noen deler blir utslitt pga kulelager etc...som feks vifter og harddisk og cd spiller. Andre deler blir kortsluttet pga for mye støv - men de ryker som regel når man skrur på pc, for da kommer det en litt større belastning på komponentene når maskina starter. Mekaniske feil skjer som vanlig under drift.

Lenke til kommentar

Har brukt støvsuger hele tiden, og det har aldri bydd på problemer, men man bør selvfølgelig være forsiktig med å berøre komponenter i maskinen.

 

Støvet som byr på mest problemer for kjølingen legger seg i kjøleribben og vifta på prosessoren, så det er den som er viktigst å få blåst/støvsugd skikkelig. Ellers holder det som regel å fjerne de største hybelkaninene og blåse litt for å få vekk det verste støvet. Jeg gjør dette et par ganger i året, og det trengs :)

 

Bråker viftene dine kan det også være lagrene som er i ferd med å gå, og da kan det være en idé å skifte dem ut.

 

Kjølepastaen har jeg heller aldri byttet, men det kan jo hende det hjelper. Det er nok en operasjon som er forbeholdt kyndige personer (for komponentene må behandles med varsomhet), men det finnes en fin veiledning her:

Endret av AudunWangen
Lenke til kommentar
Bråker viftene dine kan det også være lagrene som er i ferd med å gå, og da kan det være en idé å skifte dem ut.

 

Kjølepastaen har jeg heller aldri byttet, men det kan jo hende det hjelper. Det er nok en operasjon som er forbeholdt kyndige personer (for komponentene må behandles med varsomhet),

Ja, kanskje det er det lureste. Legge litt penger i det og la fagfolk ta seg av det, så vet man det blir gjort ordentlig... og så bytter de viftene dersom det er nødvendig. Dersom jeg gjør noe galt, kan jeg risikere at det til slutt koster meg mye mer :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...