Gå til innhold

Første backpacking-tur tips


Glalax

Anbefalte innlegg

Vi har planlagt en 3mnd reise til Sør-amerika og Sør-asia og trenger endel tips i hvordan man utfører reisen(Spesielt i Sør-amerika).

Regner med ca 1,5 mnd i hver verdensdel.

Vi har sett for oss Bolivia/peru som første.pri i Sør-amerika for å få sett Machu Picchu og dødsveien.

Etterpå er jeg åpen for å både reise østover til Brasil eller sørover til Chile og Argentina etter tips fra dere.

 

Vi skal reise Jan/Feb/Mars 2010.

Siden Machu Picchu er stengt i Februar ser jeg for meg at det er det noe av det første vi må gjøre.

 

Jeg trenger info på/om

1)Hvordan komme seg fra Norge til Peru evt Bolivia for å videre komme seg til Machu Picchu (hvilke flyplasser o.l)

2)Hvordan benytte seg av penger/minibank/mastercard rundt om. Trenger helst opplevde erfaringer og ikke "en bør ha med seg nok, men ikke for mye". Hor mye er mye?

3)Hva bør en ha med seg av klær hjemmefra (spes i Peru/Bolivia pga høyden)

 

Jeg har lest at det gjerne ikke er det lureste/enkleste reisemålet for en førstegangs tur med sekk på ryggen, men føler meg kompetent nok til å dra meg rundt sammen med damen (begge 26år)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei og velkommen til forumet.

 

jeg vil anbefale at du leser igjennom https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1053286. den omhandler endel tips før du reiser som kan være nyttige å ta med seg på lange turer.

 

jeg vil også anbefale tråden Praktiske ressurser for planlegging av reisen som omhandler endel tips til hvor du kan bestille billige flyturer osv.

Lenke til kommentar
Vi har planlagt en 3mnd reise til Sør-amerika og Sør-asia og trenger endel tips i hvordan man utfører reisen(Spesielt i Sør-amerika).

Regner med ca 1,5 mnd i hver verdensdel.

Vi har sett for oss Bolivia/peru som første.pri i Sør-amerika for å få sett Machu Picchu og dødsveien.

Etterpå er jeg åpen for å både reise østover til Brasil eller sørover til Chile og Argentina etter tips fra dere.

 

Vi skal reise Jan/Feb/Mars 2010.

Siden Machu Picchu er stengt i Februar ser jeg for meg at det er det noe av det første vi må gjøre.

 

Jeg trenger info på/om

1)Hvordan komme seg fra Norge til Peru evt Bolivia for å videre komme seg til Machu Picchu (hvilke flyplasser o.l)

2)Hvordan benytte seg av penger/minibank/mastercard rundt om. Trenger helst opplevde erfaringer og ikke "en bør ha med seg nok, men ikke for mye". Hor mye er mye?

3)Hva bør en ha med seg av klær hjemmefra (spes i Peru/Bolivia pga høyden)

 

Jeg har lest at det gjerne ikke er det lureste/enkleste reisemålet for en førstegangs tur med sekk på ryggen, men føler meg kompetent nok til å dra meg rundt sammen med damen (begge 26år)

 

Inka-Stien (Inca Trail) er stengt i februar. Machu Piccu er åpen hele året - også i februar.

 

1) Fly til Lima og derfra til Cuzco. Ta toget fra Cuzco til Aguas Calientes og ta skyttelbussen (eller gå dersom dere er spreke) helt opp til MP.

 

Ta noen dager i Aguas Calientes slik at dere kan oppleve MP morgen og ettermiddag - Da slipper dere unna alle dagsturistene fra Cuzco.

Vil anbefale å heller ta buss fra Lima til Cuzco. Da kan dere få med dere f.eks. Nazca-Linjene, Arequipa og Colca Canyon på veien.

 

2) Bortsett fra på enkelte småøyer i Stillehavet har jeg aldri hatt behov for noe annet enn kort. (Har reist i alle verdensdeler) Minibanker finner dere overalt. Ha med flere forskjellige kort. (gjerne oppbevart på forskjellige steder) Ta med minimalt med kontanter. (F.eks noen hundre USD hver)

 

3) Siden dere er i Andesfjellene i jan/febr må dere være forberedt på at det kan bli svært vått. Ta med lett regntøy hjemmefra og kjøp gensere av alpakka-ull (holder utrolig godt på varmen) i Peru.

 

God Tur!

eflatjan

http://www.pbase.com/bolla49

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...