Gå til innhold

Analyse av Ludo Mobil sine priser - Er dette lureri ?


Anbefalte innlegg

Sitter og ser gjennom prislistene til Ludo.

Her er det mye rart som ser ut til å være "smarte trekk" fra herr Vollvik:

 

 

1. Pris for å motta SMS-varsling om beskjed i mobilsvareren, kr 0,49 pr melding.

 

Dette betyr at du som kunde faktisk må betale 49 øre hver gang noen legger igjen beskjed til deg på din svarer. Hos alle andre operatører (med forbehold) er dette GRATIS.

 

2. Pris for å sperre/gjenåpne abonnement ved tap/tyveri, kr 100,-

 

Skal man virkelig måtte betale kr 100 for å sperre et stjålet abonnement, og så 100 nye kroner for å gjenåpne det ?

 

3. Transaksjonsgebyr ved betaling til Ludo Grønn, kr 2,50 pr transaksjon

 

Her spørs det om ikke herr Vollvik blander kortene, eller skal vi si ludobrikkene litt.

Transaksjonsgebyr er noe bankene bruker, ikke mobiloperatørene (ja, unntatt Ludo og Chess da). Det koster altså 2 kroner og 50 øre hver gang du ønsker å øke din kontantkortsaldo, noe som er gratis hos andre.

 

3. Spesifisert forbruk, etablering kr 30,- og månedspris kr 15,-

 

Igjen betaling for en tjeneste som er gratis fra andre operatører.

"Alle" andre tilrettelegger dette gratis på kundesider, hvor du kan logge deg inn og se forbruket ditt.

 

4. Varierende priser på kontantkort

 

Du må fylle på for 1000 kroner i måneden for å få minuttpris på 0,69, når OneCall har minuttpris på 0,65 for alle. I tillegg er SMS 20 øre dyrere.

 

For meg virker dette overhodet ikke billig, skulle ikke Ludo lanseres som Norges billigste mobiloperatør ?

 

PS! Folkets Mobiloperatør er for meg fremdeles Chess. Morsomt at Vollvik nå "stjeler" dette uttrykket selv om han har solgt selskapet. Skulle ikke forundre meg om Telia vil reagere litt på dette....

 

:----)

 

Mobilanalytikeren 23.2.2009

Endret av Mobilanalytikeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jobbe du for Chess?

Lurer jeg også på. Jeg gikk selv i fra Chess til Onecall nå nylig. Chess ble rett og slett altfor dyrt. I tilegg synes jeg det tok lang tid og få svar på mail.

 

Edit.

 

19,- per MB! det imponerer ikke meg hvertfall.

post-105988-1235404958_thumb.jpg

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Med forbehold for at ludomobil.no er hjemmesida deres:

 

Priser til faste og mobiltelefoner i utland mangler

Priser til 815-nummer og femsifrede nummer mangler

 

Er det noen som har funnet disse prisene?

 

Hva betyr for resten "Kontantkort med avtale om mulig fast trekk per måned."

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Jobber du for Chess?

 

Svaret er Nei, jeg jobber ikke for Chess, eller noen andre mobiloperatører for den saks skyld.

 

Chess har også sine svin på skogen, noe jeg var såvidt inne på i punkt 3, transaksjonsgebyr.

 

Når jeg ser over dagens abonnements- og kontantkortutvalg tror jeg også at OneCall er billigste alternativ akkurat nå. Men, vær klar over at alle operatørene er flinke til å få sine produkter til å fremstå som billig, og jeg har ikke gjort noen grundig analyse av deres priser enda.

 

I løpet av den kommende tiden vil jeg gjøre flere analyser av mobiloperatørenes snikinnføring av gebyrer og ekstra kostnader til kundene, i håp om at folket etter hvert får øynene opp for hvordan denne bransjen egentlig fungerer.

Endret av Mobilanalytikeren
Lenke til kommentar
Jobbe du for Chess?

Lurer jeg også på. Jeg gikk selv i fra Chess til Onecall nå nylig. Chess ble rett og slett altfor dyrt. I tilegg synes jeg det tok lang tid og få svar på mail.

 

Edit.

 

19,- per MB! det imponerer ikke meg hvertfall.

 

Lurer litt hva prisplan du har lagt på jeg da? Må jo ha lagt på en gammel en..?

 

Gjorde en rask sjekk på Easy, premium og king som er de aboene som er i salg i dag og da får jeg opp datapriser på henholdsvis kr 7,-, 6,- og 14,- pr MB. Ikke superbilling, men ganske langt fra 19 kr pr MB, i tillegg så er det jo greit med makspris 20 kr som Oncall ikke tilbyr, sist jeg sjekket..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
I løpet av den kommende tiden vil jeg gjøre flere analyser av mobiloperatørenes snikinnføring av gebyrer og ekstra kostnader til kundene, i håp om at folket etter hvert får øynene opp for hvordan denne bransjen egentlig fungerer.

 

Takk for et godt initiativ!

 

Når du først er i gang vil jeg gjerne at du også tar for deg prising av samtaler til femsifrede nummer og til nummer som begynner med 8. Dette er nummer som hører til fastnettet, men der trafikken prises ekstremt høyt, høyere enn de faktiske produksjonskostnadene. Jeg har akkurat ringt Oslo kommunes sentralbord, 02180, til en kostnad som overstiger en samtale til USA.

 

Du kan jo også sjekke hva det koster å ringe til en skandinavisk fast-telefon. 5 og 6 kroner minuttet er ikke uvanlig i dette markedssegmentet.

 

 

Årsaken til overprising av slike samtaler og til de skjulte gebyrene er at trafikk til vanlige 8-sifrede nummer selges med tap, og at tapet må tas igjen andre steder. Hvis Rimi skulle ha gjort det samme, ville et brød ha kostet tre kroner, og melka 75 kroner literen. Her gjelder det gamle tivoli-prinsippet: det du taper på berg-og-dal-banen må du ta igjen på karusellen.

 

Sånn sett så føyer Ludo seg inn i rekken av aktører som selger samtaler, sms og nå også data til latterlige lave priser, og tar igjen på gebyrer og samtaler til utland og spesialnummer. Min foreløpige konklusjon blir derfor at Ludo representerer vaskemiddel-syndromet: Same Shit New Wrapping.

 

La meg også få lov til å sitere IT-sjefen her på huset, etter å ha vært i forhandlinger med flere mobilselskaper: "De er cowboyer alle sammen."

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg slenger inn en kommentar på generell basis om det det snakkes om her, eller en filosofisk fotnote om dere vil.

 

Det er verken rart eller merkelig at bransjen jobber i detaljene for å tjene penger. Det er jo vidt akseptert at folk ikke lenger skjønner hvorfor de skal verken betale for surfing, ringing eller sms. Hvordan skal da operatørene få det til å gå rundt?

Endret av RMNZR
Lenke til kommentar

Jeg ville aldri ha hatt et abonnement hos Ludo Mobil som ledes av en person som bare har fått til en ting tidligere i sitt liv Chess. Da i en periode det stort sett var umulig ikke å lykkes. Bare se på alt rotet med Ludo Mobil og oppstart, så ser man selv at dette er et fremtidig konkursselskap. Prisene er heller ikke så gode som man selv prøver å markedsføre de. Man snakker også om nye tjenester, men hva da med den høye dataprisen. Mye som ikke rimer med de fagre ordene som har blitt lirt ut i alle norske media.

Ludo Mobil er selskap vi kunder ikke trenger. Dersom Ludo Mobil skulle være noe, så må de snarest redusere prisene vesentlig både minutt/sms/data etc.

Hold Dere borte fra Ludo Mobil om Dere ønsker et selskap som også finnes i 2010, det er min spådom.

Lenke til kommentar

Om man legger seg opp i ting som en vanlig bruker sjelden har behov for å forholde seg til (slik som åpningsgebyr og annet fjas) så.. whatever. Det det koker ned til er ringepris og faste kostnader. Skal man sammenligne noe så får man sammenligne det.

 

Jeg ville aldri ha hatt et abonnement hos Ludo Mobil som ledes av en person som bare har fått til en ting tidligere i sitt liv Chess.

Ja, hold deg til mobilabonnement fra selskaper som _aldri_ har lykkes med noe som helst, det er tryggere det. :)

Endret av josh909
Lenke til kommentar

Det jeg har hørt fra noen kilder er at Ludo Mobil sannsynligvis ikke klarer å komme seg opp av bakken og i skikkelig drift.

 

Når det er sagt, så hadde det vært moro med et nytt mobilselskap, hvis det kunne tilby noe litt annerledes eller har noen gode innholdstjenester. :)

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
Det jeg har hørt fra noen kilder er at Ludo Mobil sannsynligvis ikke klarer å komme seg opp av bakken og i skikkelig drift.

 

Når det er sagt, så hadde det vært moro med et nytt mobilselskap, hvis det kunne tilby noe litt annerledes eller har noen gode innholdstjenester. :)

Ja, sitter med det inntrykket selv. Tror ikke de er i stand til og tilby noe som ikke alt finnes fra før. Må nok ha noe som trekker kunder for å komme skikkelig i gang.

Lenke til kommentar
Jobbe du for Chess?

Lurer jeg også på. Jeg gikk selv i fra Chess til Onecall nå nylig. Chess ble rett og slett altfor dyrt. I tilegg synes jeg det tok lang tid og få svar på mail.

 

Edit.

 

19,- per MB! det imponerer ikke meg hvertfall.

 

Lurer litt hva prisplan du har lagt på jeg da? Må jo ha lagt på en gammel en..?

 

Gjorde en rask sjekk på Easy, premium og king som er de aboene som er i salg i dag og da får jeg opp datapriser på henholdsvis kr 7,-, 6,- og 14,- pr MB. Ikke superbilling, men ganske langt fra 19 kr pr MB, i tillegg så er det jo greit med makspris 20 kr som Oncall ikke tilbyr, sist jeg sjekket..

 

Hos chess kan men jo kjøpe datapakker på 50 og 100 MB til henholdsvis 49,- og 89,- kroner,

som man kan kombinere med alle abonnementene.

Lenke til kommentar
I løpet av den kommende tiden vil jeg gjøre flere analyser av mobiloperatørenes snikinnføring av gebyrer og ekstra kostnader til kundene, i håp om at folket etter hvert får øynene opp for hvordan denne bransjen egentlig fungerer.

 

Takk for et godt initiativ!

 

Når du først er i gang vil jeg gjerne at du også tar for deg prising av samtaler til femsifrede nummer og til nummer som begynner med 8. Dette er nummer som hører til fastnettet, men der trafikken prises ekstremt høyt, høyere enn de faktiske produksjonskostnadene. Jeg har akkurat ringt Oslo kommunes sentralbord, 02180, til en kostnad som overstiger en samtale til USA.

 

Du kan jo også sjekke hva det koster å ringe til en skandinavisk fast-telefon. 5 og 6 kroner minuttet er ikke uvanlig i dette markedssegmentet.

 

 

Årsaken til overprising av slike samtaler og til de skjulte gebyrene er at trafikk til vanlige 8-sifrede nummer selges med tap, og at tapet må tas igjen andre steder. Hvis Rimi skulle ha gjort det samme, ville et brød ha kostet tre kroner, og melka 75 kroner literen. Her gjelder det gamle tivoli-prinsippet: det du taper på berg-og-dal-banen må du ta igjen på karusellen.

 

Sånn sett så føyer Ludo seg inn i rekken av aktører som selger samtaler, sms og nå også data til latterlige lave priser, og tar igjen på gebyrer og samtaler til utland og spesialnummer. Min foreløpige konklusjon blir derfor at Ludo representerer vaskemiddel-syndromet: Same Shit New Wrapping.

 

La meg også få lov til å sitere IT-sjefen her på huset, etter å ha vært i forhandlinger med flere mobilselskaper: "De er cowboyer alle sammen."

 

 

Veldig enig der. Netcom har alltid vært stabile og pålitelige. De har sine problemer som alle de andre telefirmaene. men de kommer veldig, veldig bra ut. Men de er ikke så store i India da ;-) hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...