Gå til innhold

Bekrefter Ion for VIA Nano


Anbefalte innlegg

Spennende, men holder fremdeles en knapp på Atom. Av erfaring er mer intel hardware lik bedre støtte out of the box på alternative OS.

Det er ikke fullt så enkelt som at merket forteller hvor god driverstøtten er. Mange av Atom-prosessorene vil bli levert med Intel GMA 500 "Pulsbo" i 2009. Les her om hvorfor Pulsbo og Linux er en dårlig kombinasjon.

 

Full hd? Min Q6600 sliter i krevende partier med 1080p video i .mkv formatet. Mulig QT eller WMV er snillere, men jeg synes det høres veldig optimistisk ut å spille av full HD video på en netbook (uansett skjermkort).

Videoavspilling er svært avhengig av skjermkortet og at codecen utnytter aksellerasjonen som skjermkortet tilbyr. Dersom det ikke gjør det så vil prosessoren få veldig mye arbeid den ikke er godt egnet til å gjøre. Med andre ord høy last og hakking. Siden du har et bra skjermkort så bør du sjekke om codecen er oppdatert og bruker aksellerajsonen til skjermkortet.

 

Ikke bare det, hva er poenget på en så liten skjerm?

Som nevnt flere ganger allerede: Avspilling på ekstern skjerm/TV.

 

Jeg er redd atom er for mager for direkte avspilling av Blu-ray, dekrypteringen av ihvertfall AACS "på sparket" krever endel CPU. Min 1800 MHz AMD 64 (Venice) var for svak for enkelte filmer med høy bitrate, selv med et skjermkort med full støtte for HD-avspilling (HD 3650, 8800GT). Først ved over 2200 MHz gikk avspillingen smertefritt. Man kan unngå dette med å dekryptere filmer på forhånd og legge dem inn på harddisk, men jeg synes det er litt tungvindt.

Som sagt til han over her: Sørg for å ha oppdaterte codecer og prøv igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er redd atom er for mager for direkte avspilling av Blu-ray, dekrypteringen av ihvertfall AACS "på sparket" krever endel CPU. Min 1800 MHz AMD 64 (Venice) var for svak for enkelte filmer med høy bitrate, selv med et skjermkort med full støtte for HD-avspilling (HD 3650, 8800GT). Først ved over 2200 MHz gikk avspillingen smertefritt. Man kan unngå dette med å dekryptere filmer på forhånd og legge dem inn på harddisk, men jeg synes det er litt tungvindt.

Som sagt til han over her: Sørg for å ha oppdaterte codecer og prøv igjen.

Om jeg forstod ting korrekt, så var det ikke decodingen av filmen som var problemet men dekrypteringen av den... Og at skjermkortet ikke hjalp til i dekrypteringen. (Noe jeg har null peiling på, men det høres jo ikke urimelig ut om så skulle være tilfellet...)

 

Og MAO vil det være behov for mer fres på CPU i forbindelse med avspilling av BD-filmer på en tilkoblet Blu-Ray spiller.

Lenke til kommentar

Dekrypteringen av bluray-krypteringen skjer i en brikke som står i forbindelse med GPU. Hvis ikke den brikken er der så gjør ikke CPU jobben for den. Da får man ikke noe bilde i det hele tatt.

 

Problemet er nok dekodingen. Den skjer i CPU eller GPU alt etter hvordan codecen er programmert. Dekodingen er prosessen å pakke ut det komprimerte videoformatet til et ukomprimert signal. Dette bør skje i størst mulig grad i GPU fordi GPU er svært mye bedre egnet til sånt enn CPU. Derfor får man også problemer når noe av arbeidet skyves fra GPU til CPU.

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på HDCP, men dekryptering av AACS. Jeg vet ikke om det er det som bruker CPU, men flere tester har funnet at det innebærer en betydelig CPU- overhead å spille av Blu-ray og HD-DVD, selv med GPUer som står for 100% akselerasjon av dekodingen. F.eks Silentpcreviews artikkel tester viser at man trenger minst en 1100Mhz X2 for å spille at Blu-ray med høy bitrate knirkefritt på et 780g- brikkesett:

Just how slow of a processor can one use? Gradually underclocking the CPU, we found that the Blu Ray disc began to stutter at about 1.1Ghz, while audio glitches were detected in the WVC1 clip at 1.4Ghz. 1.5Ghz was the lowest clock speed that would smoothly play back all our clips.

Her var PowerDVD brukt som spiller, et relativt standard program for avspilling av Blu-ray kan en vel si.

Jeg tror nok en enkelkjerne atom hadde fått problemer der ja, eller en Via nano for den saks skyld.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...