Gå til innhold

wd 200 GB = 128 GB ?????


BiG

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ny HD WD 200 GB. Stor fin disk trodde jeg, men når jeg går inn på disk manage er disken oppført med 128 GB. Horfor i all verden blir det slik.

BIOS leser disen som 200.1 GB.

Hva er dette?

Noen som har vært borte i dette før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Du må skrive inn støtte for 48-bits diskaxx.

 

Her er fremgangsmåten:

Start opp Notepad eller noe, klipp ut det som står i mellom <>-taggene, og lagre som 'et eller annet'.reg, f.eks diskaxx.reg

<start>

REGEDIT4

 

[HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesAtapiParameters]

"EnableBigLba"=dword:00000001

<stopp>

 

Dobbeltklikk, legg til i registeret, start på nytt.

 

URL:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;303013

Lenke til kommentar

Slik jeg leser dette:

NOTE: 48-bit LBA support will not be enabled and therefore supported until Service Pack 1 (SP1) for Windows XP Home Edition or Windows XP Professional is officially released and installed

 

Så har man Windows XP m/SP1 slipper man å endre i registry, stemmer det?

Lenke til kommentar
Ja. Du må skrive inn støtte for 48-bits diskaxx.

 

Her er fremgangsmåten:

Start opp Notepad eller noe, klipp ut det som står i mellom <>-taggene, og lagre som 'et eller annet'.reg, f.eks diskaxx.reg

<start>

REGEDIT4  

 

[HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesAtapiParameters]  

"EnableBigLba"=dword:00000001

<stopp>

 

Dobbeltklikk, legg til i registeret, start på nytt.

 

URL:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

Kompissen min har allerede formater opp 137gb, hvordan skal han gjøre for å få de resten av plassen? Han har en 200gb og bruker XP, men han prøvde å ordne det du sa, men det virka ikke, så jeg lurte på om jeg kunne få reg-fila av deg?

Lenke til kommentar
Han har en 200gb og bruker XP, men han prøvde å ordne det du sa, men det virka ikke, så jeg lurte på om jeg kunne få reg-fila av deg?

 

Hva da 'få'? Det er bare til å lage den. Du må opprette en ny partisjon for den uunyttede plassen, selvsagt.

 

Prøver å hjelpe han nå, reg filen virka den, men han har jo allerede formatert

 

Ikke problematisk. Opprett ny partisjon, formatér.

Lenke til kommentar
Han har en 200gb og bruker XP, men han prøvde å ordne det du sa, men det virka ikke, så jeg lurte på om jeg kunne få reg-fila av deg?

 

Hva da 'få'? Det er bare til å lage den. Du må opprette en ny partisjon for den uunyttede plassen, selvsagt.

 

Prøver å hjelpe han nå, reg filen virka den, men han har jo allerede formatert

 

Ikke problematisk. Opprett ny partisjon, formatér.

Var det jeg trodde, har prøvd å forklare det til ham i 2 timer uten noe hell :-( Skal hjelpe ham med SP1a, det er enklere :D

Lenke til kommentar

Enklere enn den fine reg-filen? Umulig. ;)

 

Partition Magic er veldig praktisk i slike sammenhenger. Husk at man får allslags annen skit med SP1, faktisk har jeg hørt fra en drifter på en ganske stor skole, at noen XP-installasjoner blir ustabile med SP1.

Lenke til kommentar

Ja, men fyren går i klassen min, og han er drit dum, han vet ikke hva disk management er, når jeg viste hvor det var på pcen min fant han det forsatt ikke på pcen sin fordi hans XP er på norsk :lol:

Han sa at 2000 var ustabilt hos ham, jeg spurte om han hadde lagt inn noe Service Pack

Hva er det

han har

XP 2700+

Geforce 4600

Og et MSI Nforce2 HK , grunnen til han valgte det HK er at det er kul farge på det :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
OS er en ting. Støtte for større enn 137GB i BIOS er en annen.

 

Sjekk om hovedkortet ditt støtter dette, evt om det finnes en BIOS update som gir deg støtte...

Bios'en hans finner disken, 200,1 GB. Men du har rett i at det kan hjelpe med en bios oppdatering.

BiG

Se om det er noen fiks til ditt problem hos produsenten av hovedkortet ditt.

Om du har intel brikkesett/ eller andre produsenter, kan du jo se om en nyere driver ordner saken?

Lenke til kommentar
Ja. Du må skrive inn støtte for 48-bits diskaxx.

 

Her er fremgangsmåten:

Start opp Notepad eller noe, klipp ut det som står i mellom <>-taggene, og lagre som 'et eller annet'.reg, f.eks diskaxx.reg

<start>

REGEDIT4

 

[HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesAtapiParameters]

"EnableBigLba"=dword:00000001

<stopp>

 

Dobbeltklikk, legg til i registeret, start på nytt.

 

URL:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

 

Lars C (eller noen andre)! Gidder du å sende meg filen? Klarer ikke å "mække" den. Jeg er newbie :D

[email protected]

 

Trenger man denne filen, hvis man kjører 200 Gb disken på raid kontrolleren? Har hørt at den da blir reg. som SCSI, og støtter disker større enn 120 Gb... :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...