Gå til innhold

DFI NF4 Lanparty boot problem


pvest

Anbefalte innlegg

Har et DFI NF4 Lanparty hovedkort som har fungert greit helt til pc’en låste seg her en dagen og jeg måtte boot’e med powerknappen.

Etter dette så skjer det lite når jeg starter. Jeg hører at CPU vifte starter opp DVD og harddisker spinner opp, men der stopper det. Har ikke signal til skjerm og ser ingen ting under oppstart. Hører heller ikke bios oppstart signal eller andre bios postkoder!

Trodde først det var skjermkortet, men testet det med et annet skjermkort men samme resultat!

 

Er det noen ”guru’er” som kan gi meg noen gode råd, slik at det kunne være mulig å feilsøke litt før jeg må ta den tunge veien om et helt nytt hovdekort???

 

Pvest

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sier feilkoden på hovedkortet?

 

Du kan koble fra optiske drev, evt lydkort, harddisk og sette ei rambrikke i sloten nærmest cpu. Hvis du ikke kommer inn i bios, flytt rambrikka til neste slot osv. Prøv også med begge brikker, i tilfelle den ene er defekt.

 

Hjelper ikke dette, plukk ut batteriet, og flytt cmos jumper til "clear cmos" og la det stå slik i 24 timer minst. Selvsagt etter å ha koblet fra strømforsyninga.

Lenke til kommentar
Hva sier feilkoden på hovedkortet?

 

Du kan koble fra optiske drev, evt lydkort, harddisk og sette ei rambrikke i sloten nærmest cpu. Hvis du ikke kommer inn i bios, flytt rambrikka til neste slot osv. Prøv også med begge brikker, i tilfelle den ene er defekt.

 

Hjelper ikke dette, plukk ut batteriet, og flytt cmos jumper til "clear cmos" og la det stå slik i 24 timer minst. Selvsagt etter å ha koblet fra strømforsyninga.

 

 

Jeg har prøvd å fjerne alt som kan fjernes (untatt CPU), uten at jeg kommer videre.

Prøved clear cmos (bare noen minutter), fjernet batteriet, men samme resultat.

 

Jeg har vel kommet frem til at det mest sansynlig er bios'en som er problemet, men har ikke annen PC som jeg kan flashe den med.

Prøver å finne en plass på nettet hvor denne kan bestilles, men har ikke funnet rett sted ennå!

Bios:

SST49LF004b

33-4C-NHE

0546005-C

Så hvis noen har en liggende, så gi lyd.

 

LED diag lampene lyser fast rødt (4 led), med en gang jeg skrur på spenningen, så det er vel det som enkelte, kaller "4 led’s of deat"!?

Slik jeg tror, så foruten å kjøpe nytt mob, har jeg muligheten å teste med en ny eller hot flash'et bios!!

 

Pvest

Lenke til kommentar
4 leds betyr at CPUen er død, med mindre HK'et er rimelig toast (evt BIOS er fucked).

 

Skal se om jeg har en chip til deg, men hvilket kort ahr du? ultra-d, sli-dr, expert...?

 

4 leds betyr at CPUen er død,??

Leste på et nettsted at det meste sansynlig var bios og/eller HK!!

 

Har ultra - D kort.

 

Pvest

Lenke til kommentar
4 leds betyr at CPUen er død, med mindre HK'et er rimelig toast (evt BIOS er fucked).

 

Skal se om jeg har en chip til deg, men hvilket kort ahr du? ultra-d, sli-dr, expert...?

 

4 leds betyr at CPUen er død,??

Leste på et nettsted at det meste sansynlig var bios og/eller HK!!

 

Har ultra - D kort.

 

Pvest

 

4 LEDs er CPU init, mao vil en død CPU gi 4 LEDs om HK virker. Det har jeg da erfart mange ganger selv med et par døde CPUer (har hatt et dusin av disse nf4-kortene). Skal ikke utelukke BIOS/HK, siden de vil feile helt i starten av POST også, men det er absolutt en sjans for at CPUen er vrak når den gir 4 LEDs. Med mindre du har et annet HK å teste den på, eller en CPu du VET virker du kan slenge oppi.

Lenke til kommentar
Har nå bestilt en ny bios fra England, så får ta en ting om gangen og se hva som skjer!

Men, all den tid jeg både vifter, disker etc. spinner opp når jeg starter, så har jeg vel liten tro på at det kan være noe med strømforsyningen!!

 

Pvest

 

Kan kanskje være 4-pinskontakten som er død (om det er PSU-relatert)? Om kun 24pin er plugget i tror jeg du vil få de symptomene du har. Har sikekrt gjort det selv noen ganger opp gjennom :p

 

Hadde du vært litt mer tålmodig kunne jeg kanskje fikset BIOS til deg selv, tror jeg ahr et par ødelagte Ultra-D liggende et sted.

Lenke til kommentar
Har nå bestilt en ny bios fra England, så får ta en ting om gangen og se hva som skjer!

Men, all den tid jeg både vifter, disker etc. spinner opp når jeg starter, så har jeg vel liten tro på at det kan være noe med strømforsyningen!!

 

Pvest

 

Kan kanskje være 4-pinskontakten som er død (om det er PSU-relatert)? Om kun 24pin er plugget i tror jeg du vil få de symptomene du har. Har sikekrt gjort det selv noen ganger opp gjennom :p

 

Hadde du vært litt mer tålmodig kunne jeg kanskje fikset BIOS til deg selv, tror jeg ahr et par ødelagte Ultra-D liggende et sted.

 

Vel, var nok litt for utålmodig og brennende ønske om å få ting oppe og gå igjen, som gjorde at jeg hev meg på en bios bestilling i England.

Men, kunne visst like godt latt være, fordi da jeg testet den nye biosen i går, var det like dødt. :o(

 

Er ikke så veldig pro i dette "hardwarde" gamet og er ikke helt sikker på hva du mener med "død 4-pinskontakt"?

 

Jeg vet ikke hvor mye "bytt og test" som må til før jeg må krype til korset og levere den inn for diagnose og test?

Men, siden det ser ut som jeg har strøm (vifter, DVD, HD spinner opp) og alle 4 røde LED lampene lyser opp med en gang jeg skrur på spenningen, så blir vel nest punkt å sjekke CPU'en!?

 

Men, har nok ikke noen skuff med noe slik liggende heller, så får sjekke litt rundt igjen og se om det er noen som skal selge sin ADM 64X2 CPU?

Har sjekket litt tidligere, men det er kun komplett (som jeg kan se?) som har et par demo AMD socket 939 liggende!! :o(

 

Men hvis det er noen som har en AMD 64 X2 ADA3800 eller lignende liggende og støver ned og ønsker å bytte den inn i noen NOK, så bare gi meg et tips! :o)

 

Pvest

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...