Gå til innhold

Hvorfor kjøpe macbook pro?


NM91

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer ny pc nå, som skal brukes til bilderedigering, video, nettsurfing og litt spilling. Jeg vurderer en macbook pro 17", men ble litt skremt da jeg så at den billigeste kostet 23000,- :S Er det i det hele tatt en god grunn til å gå for mac'n når man kan få en 17" laptop hos multicom til samme prisen med:

 

- Intel® Core™2 Quad Prosessor Q9650 3.0GHz 12MB Cache, 1333MHz

- 4Gb ram

- NVIDIA® GeForce® 9800M GTX 1GB DDR3 skjermkort

- 1500GB (1,5TB) SATA 5400RPM 2.5"

- 17" Widescreen WUXGA 1920x1200

 

??

Endret av NM91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedgrunnene til at jeg gikk for macbook når jeg sist kjøpte meg ny laptop var:

Veldig gode maskiner rent kvalitetsmessig

OS X

Lite dill dall med drivere, antivirus, spyware og windows.

 

Om man synes at en macbook er verdt prisen kommer helt ann på hva man har lyst på. Bare husk at det finnes andre ting enn kun spec som har noe å si når man titter på pcer.

Lenke til kommentar

har hørt mac er veldig solide osv...Å er gode i bilderedigering og bedre utsende sikkert...Men viss du bare tenker på spec...å spilling, så får du nok en del mer ytesles for en oc med windows..Å du kan nesten ikke spille på en mac, men har hørt om dual boot ellerno..

Har aldri prøvd mac selv:(

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg Mac pga OSX. Ja, det er fint med en stilig laptop, men det viktigste er brukeropplevelsen, og det faktum at min nå snart 18mnd gamle Macbook Pro har holdt seg stabil i ytelsen hele tiden, uten behov for vedlikehold( defragmentering, diskopprydding, antivirus, osv...) er et stort pluss.

 

At den ble raskere etter jeg oppgraderte til Leopard setter jeg også pris på.

 

Hovedgrunnen til at folk switcher til Mac er at de er lei windows, ikke at maskinene er raskere. Det er ingen tvil om at maskiner fra andre produsenter gir mer for pengene, men for min del er det slikt at jeg kommer til å bruke maskinen i flere år, og de 5000 kronene jeg betalte ekstra gir meg en mye bedre brukeropplevelse over lang tid. For meg var det verdt det, og har ingen planer til å gå tilbake til windows basert PC her hjemme.

 

Det er til syvende og sist hver enkel som må ta det valget. Du vil få mer for pengene med en WinPC, men du vil få en bedre brukeropplevelse med en Mac. Om det er verdt det, må du selv avgjøre.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vel, når det gjelder de nye macbookene (unibody) Så er faktisk det lureste bare å konfigurere modellen du velger med minst harddisk og ram. Rammen kan du oppgradere selv veldig enkelt(brukerveiledning bak batteridekslet tror jeg, og harddisk kan du sette inn en hvilken som helst 2,5" disk egentlig. Dette er kansje noe folk helst ikke vil gjøre med en ny maskin til så mye penger, men når du ser hva det koster å oppgradere enkelte komponenter på mac's så ser du fort hvorfor du heller oppgraderer selv.

 

Når det gjelder ram MÅ du ha av typen:

"DDR3 SO DIMM 204-pins 1066 MHz ( PC3-8500 )"

 

 

Har ikke erfaring med dette selv men der fins mange forumposter og youtube videoer som beskriver hvordan du gjør disse tingene.

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg skal kjøpe meg macbook 13"

til sommeren (venter til etter WWDC) Og har dermed sjekket ang. bytte av ram og harddisk noe som jeg følte jeg ville dele med dere andre som bruker forumet :)

 

Ja jeg vet denne posten er gammel men la ikke merke til det før i etterkant.

Endret av DeDDi
Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt å kjøpe meg en Mac, og skal også vente til etter 12.juni såklart, av mange grunner. Selv om Mac er "mindre for pengene", har jeg bestemt meg for at det er verdt hehe :)

 

De er solide, har et fantastisk design

OS X

Brukervennlige, bedre brukeropplevelse

Gode i bilderedigering ol.

De kan kjøre windows uansett, så ingen kan komme og si at ikke alle programmer funker

Det er faktisk mange spill som er mulig for mac, selv om man kanskje må vente litt lenger

Har en følelse av at Mac varer lenger før de blir utdaterte, bedre kvalitet og sån

Og det å si at når Mac kan kjøre Windows faller poenget bort, hva slags tull er det? Det gjør bare Mac enda bedre (bedre og bedre), når den kan kjøre windows VED SIDEN AV, hvis du må gjøre noe på et windows basert program. Fordi om du har muligheten til å kjøre windows betyr det ikke at du må gjøre hele tiden eller hva? Jeg sier bare "Ja takk begge deler" :D

Bedre kundeservice

Er så evinnelig lei av Windows!! Det blir jo ikke slutt på alle oppdateringene og alle de irriterende spyware programmene og blablabla

Lenke til kommentar

Det beste er så klart om en kunne kjøre OSX på en ikkemac (uten å hacke rundt) :p. Mac bruker hovedsaklig akkurat de samme komponentene som en annen PC, sannsynligvis produsert på de samme asiatiske fabrikkene også :p, og kan derfor ikke "vare lengre" før de er utdaterte enn en vanlig PC med de samme komponentene.

 

Det som kan utgjøre forskjellen her er om operativsystemet er mer optimalisert og derfor føles raskere enn et annet OS, pluss at det rett og slett er mindre dritt en kan (frivillig) stappe inn av programmer på OSX enn på Windows, og det blir derfor ikke mye dritt liggende rundt om kring i systemet. Siden det er dårligere utvalg av programmer for OSX så blir det jo også dårligere utvalg av programmer man egentlig ikke trenger men bare vil prøve ut for så å glemme etter noen uker :p.

 

Grunnen til at Mac føles bedre eller virker raskere er ikke maskinvaren i seg selv, men operativystemet som er lagt inn. Derfor vil det også være sant at en mac med Windows ikke har noen som helst fordeler over en annen datamaskin med Windows. Det er en av grunnene til at folk mener Windows på Mac tar bort litt av poenget med Mac. Dersom en hovedsaklig bruker Windows på en Mac så har du ikke en veldig god grunn til å bruke penger på en Mac i utgangspunktet, bortsett fra mer solid byggkvalitet. Personlig misliker jeg å måtte velge ett OS om jeg vil spille, og et annet OS for å gjøre resten, men det kan jo hende at andre liker å restarte maskinen hver gang en vil ha litt avkobling fra arbeidet :p.

 

Det finnes også ikkemacer med god byggkvalitet, en må bare se seg litt om, og ikke gå kun etter lavest pris vs. ytelse. Businessmodeller har for eksempel ofte bedre byggkvalitet enn vanlig. En kan jo også se på det som at Apple *kun* selger businessmodeller, og ikke har billigmodeller fordi det kan trekke ned helhetsinntrykket av merket. Dette ville jo være katastrofalt, siden merkenavnet står for en god del av salgene deres ;).

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg skal i hovedsak kun bruke maskinen til skolearbeid, surfing og litt bilderedigering om det er tid. Siden jeg går elektro må jeg ha windows til enkelte programmerings verktøy (PLS) og andre koblingsprogrammer+skolen jeg går på "forlanger" at vi skal ha windows av en eller annen grunn :S

Men blir deilig å få byttet ut min HP pc som skolen leier til meg :p

 

Kan jo si at jeg egentlig er en liten fanboy av apple :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...