Gå til innhold

Redhat4ever


Anbefalte innlegg

Foerst vil jeg bare presisere at jeg er en ihuga RedHat fan paa godt og vondt. Jeg begynte a bruke Redhat naar Redhat 5.2 var rykende fersk og har rett og slett ikke hatt lyst til aa bytte disto siden.

Har ikke sett behovet for aa bytte da jeg mener Redhat er den beste distroen som finnes.

 

Ja jeg har baade proevd Slack, debian og SuSE men ingenting kan maale seg mot Redhat's logiske oppbygging

 

Det irriterer meg saa grenseloest at mange her paa forumet liksom ser ned paa RedHat og sier at RH er for newbier, sier dem skal starte med Redhat for saa aa gaa over til en skikkelig disto senere.

 

Hvor faar folk saanne ideer fra, det er faktisk en grunn for at Redhat er den mest utbredte distoen baade kommersielt og privat.

 

Det jeg vil fram til med denne threaden er om noen kan komme med gode argumenter for hvorfor Redhat er daarligere enn andre distroer og hvorfor distro X er saa mye bedre enn Redhat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er helt enig i at Red Hat ruler, og jeg har også alltid forsåvidt brukt Red Hat mest, helt fra 7.2 og nå 8.0 meningen jeg skulle hatt 9 nå også, men for den snart regner jeg med :( , gleder meg veldig. har prøvd både, Lycoris, Knoppix, Mandrake, og Skolelinux, sistnevnte var ikke særlig bra dvs. Skolelinux. men etter at jeg har fått det meste opp å gå i Red Hat så vil jeg ikke bytte. jeg bruker bare GNOME da siden at jeg synes den er best liksom. eller jo det heter vel Bluecurve. :lol: uannsett, synes bluecurve ser veldig bra ut, osv. men kan ikke gi slipp på win helt enda, så da har jeg mounta partisjonene mine i linux, det var kjempe bra det. fint og stilfult er Bluecurve også. og det skal jo sies at Red Hat kan brukes av eksperter også. for det kommer jo an på hva man legger opp til når man prøver linux. jaja, det er bra at ikke alle de som er gode på linux synes at red hat er dårlig da.

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg holder meg til RH en stund foreløpig.. Har relativt god kompetanse på linux, mener nå jeg i hvert fall helt sikkert en del som er uenig, men desverre har jeg ikke tid til å konte med linux hele tiden. Derfor velger jeg et system som jeg vet vil være gående selvom det mot formodning skulle komme en oppdatering til en av pakkene..

 

Dessuten er det overhodet ikke noe vanskligere å gjøre det vanskelig under RH enn andre linux-distroer. Har desverre ikke prøvd noen andre distroer enda, men vil gjøre det på et senere tidspunkt.

 

Slik jeg ser det er linux i sin helhet _mer_ logisk oppbygd enn for eksempel winXP, og mer stabilt, og egentlig i sin helhet mye bedre..

Lenke til kommentar

Helt enig med deg!

Jeg lurer på om de selvtunevnte expertene har fått med seg at det er omtrent samme programvare det er snakk om ? Det blir heller ikke lurt å ha mange år erfaring med andre distro når man begynner å innføre Linux løsninger på ordentlig i produksjonen.

Nei, hold deg til RedHat og heller lære den inn og ut enn å hoppe mellom forskjellige innst. programmer.

Lenke til kommentar

får tak i redhat 9 på www.redhat.com :) lol...

ftp.redhat.com :)

 

Har brukt redhat siden version 6.2 ...

Brukt novell siden version 4.11

Brukt windows siden version 3.0

Brukt office siden version 97

brukt ms-dos siden version 5.0

brukt dr-dos siden version (glemt)

Brukt pc siden version 80286 :) ingen erfaring med MAC

 

Jeg liker redhat og novell kjempegodt.

Lenke til kommentar

hvorfor redhat og mandrake blir sett som "newbie" distroer er vel at dem er lette å bruke. Instaleringa er grei. Distroer finner hardwaren, du trenger ikke legge inn drivere selv osv.

 

De to distroene her er mye lettere enn dem andre. som feks slackware der det handler mye om å konfiguere sitt eget oppsett osv.

 

Selv liker jeg redhat veldig godt. Og ser på denne som en god distro. :)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd Red Hat 6.0, 6.2 og 7.2. Den siste versjonen opplever jeg som treg og ustabil (snakker da om X Windows). Jeg har ikke prøvd å installere en ny/annen vindushåndterer (bruker den nyeste versjonen av XFree86...), men fordi jeg likevel har "fiklet" istykker det meste, så velger jeg å starte fra skratch med Mandrake 9.0 (skal begynne NÅ), da med nyeste kernel og AC-patch (er noe IDE-trøbbel med nforce2 hk i 2.4.20, som gjør at lesing/skriving fra disk minner meg om DOS 6.22). Jeg har god erfaring fra Mandrake 8.1. Det så bra ut, og hadde gode muligheter for konfigurering (hvor kravstor jeg er får være et annet spørsmål).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt Redhat, men jeg var borti Mandrake 9.0 en måneds tid før jeg begynte med FreeBSD.

 

Mandrake virker lett på overflaten, ofte når noe ikke virka, var jeg sjanseløs til å finne ut hva som var galt. Det var så mye inni der, hvis dere skjønner hva jeg mener. FreeBSD derimot, er enkelt. Der forstår jeg mye mer av hva som foregår og har kontroll i langt større grad. Riktig nok har jeg lest noen man-sider, men det er ikke vanskelig, bare tidkrevende.

 

Jeg har opplevd FreeBSD som mindre komlisert og enklere enn Mandrake 9.0.

Lenke til kommentar

Har selv liten erfaring med linux. For en tid tilbake (2 eller 3 pr siden) gjekk eg til den nærmaste (og einaste) databutikken. Eg snakka med den av dei som kunne linux. Eg sa at eg hadde lyst å lære meg linux og lurte på om han hade noken tips om korleis eg kunne starte (dette var før eg oppdaga kor utruleg mykje informasjon internett har om alt (i tillegg hadde pappa berre 28.8 modem :wink: )) Han meinte at den lettaste distroen var Suse. Han sa han kunne brenne ein kopi av denne som eg kunne hente dagen etterpå. Dagen etterpå hadde eg ikkje moglegheit til å kome meg ditt inn, så mamma fekk beskjed om å hente den (tabbe). Ho fekk beskjed om at Linux ikkje var gratis og kjøpte då Suse 7.2 professional for 800 kroner meiner eg på. Dette har irritert meg ein del. Eg innstallerte Suse og makka litt med det, dette varte desverre ikkje særleg lenge sidan eg ikkje fekk til noko særleg.

 

I haust byrja eg på IKT og vart presentert for Red Hat 8.0. Sidan då har eg stort sett brukt den til det meste og vert nøgd med den. Den er enkel å bruke enkel å sette opp. Innstallasjonen gjekk som ein leik og til tross for mine begrensa kunnskapar gjekk det smertefritt. Har enda ikkje tilegna meg nok kunnskap til å gå over til Debian som eg svært gjerne kunne tenkt meg å prøvd meg på. Ein grunn til at eg ikkje har innstallert Debian enda er at eg ikkje har internett på hybelen :cry:

 

Men ettersom eg er svært godt nøgd med red hat, har kontakter som KAN linux (er i allefall det eg har intrykk av) også brukar red hat og ikkje har nokon grunn til å skifte, har eg ikkje funne nokon grunn til å anstrenge meg til å lære andre distroar. I tillegg er det vel mest sansynleg red hat og mandrake (eller andre brukarvenlege distroar) som vert mest aktuelle som arbeidsstasjonar i framtida? Og difor er det vel kanskje ein god ide å kunne desse godt? (for dei som skal drive med det som jobb)

 

Eg meinar også på å ha haurt nokon sei at mandrake er berre ei meir brukarvenleg utgåve av red hat. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...