Gå til innhold

IS Hvor bra fungerer det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har Canon 18-55mm f3.5-5.6 IS objektiv. Hvis jeg f.eks tar et bilde med 2sekunders lukkertid ser jeg ikke forskjell på bildet om det er tatt med eller uten IS.

 

Hva er deres erfaringer?

IS/VR fungerer best på tele. For 70-200 VR objektivet mitt klarer jeg ned i 1/4 sekund lukkertid. På normal zoom vil jeg tro effekten er noe dårligere. Det lille jeg har testet av Canon tilsier at VR og IS er rimelig identisk på ytelse (bygger rundt de samme prinsippene og teknologi, oppfunnet av tyskere).

Lenke til kommentar

Min erfaring er at IS/VR fungerer utrolig bra (jeg er imponert), men det får da være grenser. IS/VR gjør det mulig med 2-4 trinn lenger lukkertid enn med stivt glass, og er dermed svært nyttig i situasjoner med lite lys og liten/ingen bevegelse i motivet. 2 sekunder er imidlertid VELDIG lang tid og langt utenfor det som er rimelig å kunne holde stødig, selv med vidvinkelobjektiv. Når det er så lite lys må man bruke mer lyssterk optikk, høyere ISO og/eller blits.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at IS/VR fungerer utrolig bra (jeg er imponert), men det får da være grenser. IS/VR gjør det mulig med 2-4 trinn lenger lukkertid enn med stivt glass, og er dermed svært nyttig i situasjoner med lite lys og liten/ingen bevegelse i motivet. 2 sekunder er imidlertid VELDIG lang tid og langt utenfor det som er rimelig å kunne holde stødig, selv med vidvinkelobjektiv. Når det er så lite lys må man bruke mer lyssterk optikk, høyere ISO og/eller blits.

Hei

Lurer på litt ang mer lyssterk optikk. Jeg har nylig kjøpt meg en Canon 85mm f/1.8. Hvis jeg f.eks tar bilde av en person som sitter i en sofa blir ansiktet skarpt, mens veggen blir uskarp. Ca 30sm lengere bak enn ansiktet. Jeg forsøkte å bruke en lavere blender, men da fikk jeg også lengere lukkertid eller høyere ISO.

 

Spørsmålet mitt er da: Vil dette objektivet få like lang lukkertid som et zoomobjektiv på samme blender ved samme ISO?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...