Gå til innhold

"Mer mellom himmel og jord"


Anbefalte innlegg

Så på sporten nå at Marit Bjørgen vurderte å ringe Snåsamannen da hun ble syk før et renn, men lot være da hun hørte at han hadde sluttet med helbredelsene sine.

 

Journalisten spurte henne om hun tror på skjebnen. Hun svarte "Ja, det finnes mer mellom himmel og jord, det kan jeg love deg!"

 

Flere enn meg som blir pissed over dette "mer mellom himmel og jord"-jåsset?

 

Mer enn hva? Mer enn vi vet? Ja, selvfølgelig! For et latterlig argument for guder og snåsamenn!

 

Jeg regner med at mange her på forumet også vil si seg enig i påstanden til Bjørgen, men hva mener dere når dere sier det?

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utsagnet: "Ja jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn det vi vet" har vi vel hørt til det kjedsommelige.

 

Det er en innstilling som synes å være veldig utbredt blant folk. For meg er det en særdeles lukket og diffus posisjon som sier veldig lite.

 

Kanskje man skal stille kontrollspørsmål for å kanskje kunne avklare hva det er "folk" legger i nettopp denne innstillingen?

Lenke til kommentar

"Mer mellom himmel og jord" er et innholdsløst argument som bare brukes hvis man egentlig ikke har noe meningsfult å tilføre. Brukes oftest av de som har lite greie på hva som befinner seg mellom himmelen og jorden i utgangspunktet (eller noen annen plass for den sakens skyld).

 

Det irriterer meg grenseløst hver gang jeg hører det!

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Som bortforklaring av overtro er det kanskje et vassent argument, men for en vitenskapsmann er det ingen dum innstilling. Det må bare legges til ".. og jeg akter å finne ut av det". Det mest naive er nok å si at det ikke finnes mer mellom himmel og jord, og er det noe jeg er lei av, er det de som tror vi har funnet ut alt. De kan du få gratis av meg mens jeg fremdeles beholder de religiøse og overtroiske.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Sier det ofte selv om jeg er kjempeinnteriert i Naturfag og Vitenskap..

Hva er egentlig så merkelig med uttrykket? Det er jo faktisk mer mellom himmel og jord enn det vi vet akkurat nå. Mye av det vil vi finne ut, noe kansje ikke..

 

Enig med Isbilen i at det trøtteligste som er, er folk som mener at vi, dyrerasen menneske, vet alt og er så utrolige..

Om det finnes ånder, synske, flere dimensjoner osv. vet vi ikke. Enkelt og greit. Ingen vet! (Ja det er basert på dagens kunnskap usasnnsynlig.)

Lenke til kommentar
Brukes oftest av de som har lite greie på hva som befinner seg mellom himmelen og jorden i utgangspunktet (eller noen annen plass for den sakens skyld).

 

LOL!!!

 

 

...og, får jeg tillegge, brukes ofte av folk som ikke kommer til å finne det ut heller, for de har slått seg ignorant til ro med at gud gjorde det.... :roll:

 

 

At det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi vet er jo selvforklarende, i og med at folk fremdeles finner fx insekter som ingen før har sett så og si daglig enda (Noe som igjen får meg til å tro at gud er skrekkelig glad i insekter, for hvorfor ellers skulle han lage så utrolig mange av dem! :) Alle verdens insekter VEIER mer tilsammen enn alt annet liv på jorden i dag!!! Utrolig men sant, så de som trodde gud hadde en forkjærlighet for mennesker må tro sørgelig om igjen...)

 

Men noen MÅ bare tillegge hverdagen sin spøkelser, ånder og pjolterbeist (Som vi SÅKLART ikke klarer å se, føle, høre, lukte eller måle på noen måte, men som såklart er der, å jaaaaa!.... :no: ) Vi er liksom ikke kommet lenger enn at alt vi øyeblikkelig ikke kan forklare er "overnaturlig"... sukk.

 

Folk er, selv i dag med all verdens informasjon lett tilgjengelig, primitive...... åndelig primitive. Vi tror det er "noe" der og skjønner ikke at dette "noe" er skapt av en hjerne som VIL se dette "noe"... :no:

Lenke til kommentar

Og være ateist må være litt hardt av og til, dere irriterer dere over alt mulig piss.. Det er som at dere skal si at kristendommen sin Gud ikke eksisterer også skal jeg irriterer meg GRENSELØST over det.. Neeh, skjer ikke..

 

At det er mer mellom himmel og jord en det vi tror, ja klart det er det.. Det trenger ikke være spøkelser, guder eller supermann.. For meg er det helt naturlig at det enda utrolig mye vi ikke vet.. Men jeg er heller ikke den typen som utelukker noe bare pga at ikke noen har ett bevis for det.. Men det betyr heller ikke at jeg forkaster alt av vitenskap som taler mot, selv om det ikke er noe håndfast bevis.

 

At idrettsutøvere ofte er religiøse er helt forståelig, tror de får en god motivasjon ut av det og hjelper dem til og yte bedre.. men for all del, ateister klarer sikkert og få til det samme med bare og motiverer seg selv til og bli best..

Lenke til kommentar
Og være ateist må være litt hardt av og til, dere irriterer dere over alt mulig piss..

 

Generalisering.

 

jeg er heller ikke den typen som utelukker noe bare pga at ikke noen har ett bevis for det.

 

Er ateister?

 

At idrettsutøvere ofte er religiøse er helt forståelig, tror de får en god motivasjon ut av det og hjelper dem til og yte bedre.

 

Da er de ikke sannhetssøkende, men medaljesøkende. Hva som hjelper dem til å ta gull, sier ingenting om hva som er sant.

Lenke til kommentar
Og være ateist må være litt hardt av og til, dere irriterer dere over alt mulig piss..

 

Generalisering.

 

jeg er heller ikke den typen som utelukker noe bare pga at ikke noen har ett bevis for det.

 

Er ateister?

 

At idrettsutøvere ofte er religiøse er helt forståelig, tror de får en god motivasjon ut av det og hjelper dem til og yte bedre.

 

Da er de ikke sannhetssøkende, men medaljesøkende. Hva som hjelper dem til å ta gull, sier ingenting om hva som er sant.

 

Generalisering, japp.. men det stemmer værtfall med de få som har svart her..

 

Jeg vet ikke helt hva ateister er, men føler ikke det er så mange som vil tro på noe vist det ikke er en rimelig bra teori bak det i det minste.. men er kanskje feil det?

 

Nei de er ikke sannhetssøkende, men tenkte på det RWS skrev om at idrettsutøvere ikke var de skarpeste knivene, men det syntes jeg er feil og si.. Og ville bare si at jeg kan godt forstå de velger og ha en religion når de driver med idrett.. Og tror de velger og følge en religion av andre grunner en mangel på kunnskap..

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva ateister er, men føler ikke det er så mange som vil tro på noe vist det ikke er en rimelig bra teori bak det i det minste.. men er kanskje feil det?

En ateist tror ikke på guder, eller fornekter at de finnes. Men det er også ALT en ateist er. Mange kristne ser ut til å tro at ateisme er en slags agenda der alle er enige, men slik er det ikke. Det eneste (såvidt jeg vet) andre ateister er enige med meg om er at det ikke finnes noen gud. Mer til felles kan vi sikkert ha, men det er tilfeldig...

 

Nei de er ikke sannhetssøkende, men tenkte på det RWS skrev om at idrettsutøvere ikke var de skarpeste knivene, men det syntes jeg er feil og si.. Og ville bare si at jeg kan godt forstå de velger og ha en religion når de driver med idrett.. Og tror de velger og følge en religion av andre grunner en mangel på kunnskap..

Det blir kanskje feil å si ja, for det er generaliserende... Men kunnskap TAR ofte drepen på religion og da er mangel på kunnskap...? Hvis du aldri tenker kritisk på det du tror på, aldri stiller et eneste spørsmål (og da mener jeg skikkelige spørsmål, ikke kristne leke spørsmål der kritikk ungåes) men ser på det hele med jesus briller hele livet tør jeg påstå at du er kunnskapsløs ja.... enten det eller bevist ignorant! For det skal virkelig ikke rare tenkingen til før en finner ut at kristen tro er en meget tynn gren på sannsynlighets treet... faktisk knapt en tynn stilk.... og med dagens kunnskap er du nesten nødt til å stille deg de spørsmålene for deg selv...

 

....og da avhenger det kun av hvor ærlig mot deg selv du er så faller troen for bedre forklaringer enn det kristendom, eller all annen religion, kan gi deg.... Det er jo derfor jeg tror kristne og andre religiøse er mestre i å lyve til seg selv, de tørr ikke annet, redd for at de mister troen hvis de gjør det. For skal du være dønn ærlig: hva gir troen deg? En forklaring på noe mellom himmel og jord? Vel, vi har i dag MYE bedre forklaringer på det meste innen den kategorien også! :)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva ateister er

 

Alt og alle som ikke har gudetro er ateister. Jeg er en ateist, PCen din er en ateist og hunden din er en ateist.

 

føler ikke det er så mange som vil tro på noe vist det ikke er en rimelig bra teori bak det i det minste.

 

Hvilket er sunt.

 

Når det gjelder idrettsutøvere, skjønner jeg ikke hvorfor de ikke lager deres egen religion hvor de selv er gud. Det ville jo gitt dem enda bedre selvtillit og forutsetninger.

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar

Det som finens mellom himmel og jord:

 

Fysiske ting som kan observeres og måles, forklares vitenskaplig, logisk og matematisk. Vi har ikke den fulle forklaringen på alt enda men jeg tror det har en veldefinert logsik, matematisk og vitenskaplig forklaring eller løsning, men vi kjenner den bare ikke enda pga mennesket ikke er en 100 % perfekt maskin med ubegrenset prosesseringsevne og forståelse. Tviler på at det finnes noe mer ettersom ingenting av det vi faktisk har observert og kan dokumentere er utenfor det naturlige og fysiske, så ser jeg ingen grunn til å anta at det eksisterer.

 

Verden er rom og tid, dimensjoner og størrelser, masse og energi, materie og naturkrefter, informasjon og orden, kvarker, leptoner, fotoner, gluoner, bozoner og sikkert andre partikler som ikke er oppdaget.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
"Mer mellom himmel og jord" er et innholdsløst argument som bare brukes hvis man egentlig ikke har noe meningsfult å tilføre. Brukes oftest av de som har lite greie på hva som befinner seg mellom himmelen og jorden i utgangspunktet (eller noen annen plass for den sakens skyld).

 

Det irriterer meg grenseløst hver gang jeg hører det!

 

 

Hva med de tusenvise overnaturlige opplevelsene mennesker har?

 

Jeg synes det er bra at det går ann å tro på at det finnes noe "vanskelig å forklare"-godt, selv om man kanskje ikke er personlig kristen (evt. en annen religion)

Lenke til kommentar
Hva med de tusenvise overnaturlige opplevelsene mennesker har?

 

Finnes de? Alt har en naturlig forklaring.

 

Jeg klarer ikke å overbevise deg om noe annet, slik som du ikke klarer å overbevise meg om noe annet.

 

Jeg har sett og opplevd at Gud eksisterer, og at overnaturlige ting skjer. På samme måte som du har sett noe annet;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...